anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av anaby - 10 oktober 2011 19:59

Vi har nyss kommit tillbaka efter att ha blivit bortbjudna på middag   Trevligt sällskap och mycket god mat  Vad kan man mer begära!!!

Har nyss "nattat" T här uppe vid huset. Han stog "giv akt" och väntade på mig...min lilla plutt  Man kan inte annat än att bli väldigt glad när man ser honom men framför allt hör honom gnägga välkomnande  L-O fick hålla i honom när jag tog bort fleecelindorna och smorde muggen..eller det lilla som fortfarande finns kvar. Blir nog bra det där till slut  Tycker att muggen har blivit väldigt mycket bättre sedan jag började ge honom jäst igen!!!

Svullnaden på bakbenet ser något bättre ut efter magnetbehandlingen och fleecelindorna!!! Framför allt är den lite mjukare och mindre   Får se hur det ser ut imorgon!! Hoppas att min veterinär har tid att komma ut imorgon!! 

Nu sitter vi och väntar på att "2½ halv män" ska börja kl.21.00 på TV6!!!!

Måste ju bara se Charlies begravning och Ashtons entré 

Ha de gott!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2011 17:05

Här kommer ett kort på vår katt!! Det hör inte till vanligheterna att hon fastnar på bild   En helt vanlig bondkatt på 11 år och som heter Kwidie 


   Favoritstället att sitta på så att matte & husse ska se henne  Näst bästa stället är att sitta på soptunnan 

T hade kommit upp till huset en sväng till under em. Såg nöjd ut och gnäggade efter mig och tyckte att jag var tråkig när jag gick 


         Fleecelindade bakben som ska tas bort under natten. De har suttit riktigt bra sedan jag lindade dem mitt kring 12.00-tiden idag  


Sedan har äntligen min sista rosa utrustning kommit med Schenker 


   Ett  neonrosa Catago dressyrschabrak till G4:an 


    Och ett par rosa helskodda Jackson ridbyxor  De här ridbyxorna kommer jag att kunna använda ganska mycket om jag vill då det är en ganska ljusrosa färg   

Däremot tror jag inte att jag kommer att använda det här schabraket tillsammans med ridbyxorna...finns en viss risk att det kommer att skära sig räättttt ssåååå mmyyyyccckkettt!!! Harkel....host....fniss  Tur att jag har andra rosafärger som "går ihop"    

Snart dags för middag!!

Ha de!!

Mvh anaby  


Av anaby - 10 oktober 2011 15:52

Efter frukosten gick jag ut för att tvätta & sparya T:s mugg. Han fick även ha på sig en magmagnet på det svullna bakbenet... som jag använde som vaddstycke och sedan lindade en fleecelinda på.


 

Framsida av magmagneten.




Baksidan som jag la in mot benet och sedan lindade benet med fleecelindan. Han fick ha på sig magneten i ca 2 timmar medans jag dolade på med annat. Sedan lindade jag bägge bakbenen med fleecelindor. Ska ta av dem ikväll innan jag går och lägger mig.

Vad har jag gjort för någonting annat idag då??

Jo, jag har impregnerat stolparna till utbyggnaden på vinterhagen...varv 2  



 


Det börjar bli riktigt bra nu!!! Ska måla varv 3 imorgon sedan är det klart!!!



 

Har även invigt den rosa skruvdragaren och skruvat fast isolatorer idag!!!



Först de nya som inte är färdiga än. Ska mäta och klura lite på vart jag ska sätta fast isolator nr 2 imorgon. Men jag har börjat och satt fast den första allafall   

Gick vidare ner till sommarhagen och skruvade fast några fler isolatorer på de stolparna som redan sitter i hagen.


  

Stog på en stor hink då stolparna är 2 meter höga  Det gick jättebra då skruvdragaren är så himla liten och nätt 


   

Min första utvärdering av den Rosa lilla skruvdragaren är:

Väldigt lätt att använda och väger knappt någonting!!! För mig som har skruvat på befintliga stolpar som är 2 meter höga var det underbart att slippa en stor och tung skruvdragare  Nacken & axlarna tackar och bockar för att de slipper ha så ont imorgon  

Sedan ska jag ärligt också säga att det här är INTE en skruvdragare man kan skruva i timtal och INTE stora och tunga skruvar. Det orkar den garanterat INTE!! Men till lite lättare arbeten funkar den verkligen jättebra  Speciellt för mig som är "krasslig" i nacke & axlar och inte orkar med tyngden av en "vanlig" skruvdragare under någon längre stund. Jag är jättenöjd 

Jag fortsatte med att byta ut 3 stolpar i sommarhagen som hade gått av. Ska gå runt hela hagen imorgon och kolla så att resten av stolparna är ok också!!

Sedan plockade jag bort alla löshoppningshinder och "löshoppningsinhägnaden" från paddocken. Avslutade med att mocka hela paddocken 

Det gick bra tills jag bröt av skaftet på grepen    Men suck!!! Klantskalle  

 

  Oppppssss!!! Fast jag är glad att skaftet gick av och inte grepen!!!!
Gick och hämtade den här istället...


 

...och det gick väldigt bra att mocka fram skiten från gräset  Ibland kan jag säga att det faktiskt är skönt att man är "en hamster" och har köpt på sig lite av varje "som kan vara bra att ha" hemma  


Efter 1,5 timmars mockande...


 

..och 8 skottkärror senare och 1 "nästan" full traktorskopa...var jag klar!!!!!

JJJJJJIIIIIPPIIIEEEE!!!! SÅ SKÖNT ATT HA GJORT DET HÄR INNAN SNÖN KOMMER!!!

Gick in för att dricka lite te..och hann bara in genom dörren så ringde telefonen!!!

Trevligt besök var på väg Härligt att jag just var klar med "mitt jobb för dagen"!!! Ibland har man tur minsann 

Har sedan fikat och haft trevligt besök och slappnat av en stund!!!

Nu ska jag dricka temugg nr 2 och se lite på TV 

Tvättmaskinen går för fullt och diskmaskinen är klar  Dagens "måsten" är gjorda och på G att bli klara!!!

Det har varit sol och väldigt fint väder idag!!! Jättehärligt att vara ute och jobba!!! Himmel så bortskämda vi börjar bli som har så pass fint väder i oktober månad 

Ha en fortsatt jättebra måndagem och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 10 oktober 2011 10:30

Jag tänkte sätta in filmsnuttar 1 gång i veckan framöver. Det kommer att bli på måndagar 

Då är vi inne på ridhusbesök nr 3 och datumet är 2009-11-24.

Här får vi från början se "tung-rullaren"  T tycker inte om bett något vidare....men sedan jag började rida med raka bett våren 2008. Har både ett vanligt rakt rostfritt och ett syntet äppelbett som funkar riktigt bra  Sedan jag började rida med dessa bett har tungan lugnat ner sig betydligt. Dock "vispar" han gärna runt med tungan lite fortfarande...fast inte lika mycket som han gör här  Så man kan nog säga att sakta men säkert har han börjat acceptera bett 

Sedan får vi även se en "kiss-paus" inne i ridhuset  Tja, vad ska man säga!!! Han är lite annorlunda min häst 

Jag ska också säga att jag använder min röst mycket som beröm till T...sedan har jag även gett honom hästgodis som "förstärkning" när han lyssnat och gjort något extra bra!!! Många irriterar sig på hästgodiset men för mig att har det funkar väldigt bra  Numera är det tunnsått med hästgodis vid våra ridturer. Men han får alltid en när jag har satt mig i sadeln  Den kommer jag aldrig att sluta med 

Nu tycker jag själv att man börjar se lite skillnad på honom!!! Han börjar bära sig mer och bättre. Sakta men säkert så går det så att säga framåt 

Nu börjar även "framåt & tillbaka" funkar bättre och bättre  Han går fram för skänkeln och saktar in för hand och röst..relativt mjukt      

Den här gången blir det också "första galoppen" inne i ridhuset!!! Dock är det andra hästar där så han är lite seg och okoncenterad...men det blir några galoppfattningar så att han vet vad han ska göra. Jag är jättenöjd!!!! Det gäller att ha lagom stora krav varje gång som går att genomföra  Vi kommer att jobba vidare med galoppen på ridhusbesöken framöver  

Sista traven på 8-volt...där börjar jag själv känna rejäl skillnad på steg och energi hos min häst  ME LIKE!!!!


       

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2011 08:01

Hade tur och fick tag på veterinären på en gång  Ringde precis kl.08.00 när telefontiden börjar  Ofta hinner man inte med ändå utan får sitta och ringa ända fram till strax före 09.00 innan det slutar tuta upptaget    Han kommer ut under veckan...förmodligen inte idag. Så jag hoppas att han har tid imorgon  Han ska även få titta på det sista av muggen. Så får jag höra vad han säger om det. Kanske äntligen kan få något riktigt effektivt så att det sista lilla går bort nu!!!

Nu ska jag äta frukost!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards