anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av anaby - 2 oktober 2011 22:47

Idag har jag ridit med min nya Uvexhjälm för första gången.


       


Min utvärdering så här långt är följande:

  • Väldigt skön att ha på huvudet och lätt att ta på sig  
  • Lätt känns knappt att man har en hjälm på sig!!! Väger endast ca 370 gram!!!
  • Skrämen är ganska kort vilket jag inte är van vid men det vänjer man sig nog vid ganska snabbt  
  • Första ridturen gick helt klart överförväntan  

Mvh anaby  

Av anaby - 2 oktober 2011 17:35

Jag tog tjuren vid hornen och gick ut för att göra iordning T inför en skrittur. Och vad ser jag när jag ska öppna källardörren ut...jo, en Tabasco som rullar sig för fullt   Var bara att sätta igång med "op-sanering" av en mycket smutsig häst 

Sedan var det bara att ta på vår rosa utrustning...ringa in till L-O som skulle agera fotograf idag  

När han kom ut till hagen...tvärstannade han och sa:

Men du...är det "the pink panter club"????

Så här såg vi ut idag 


 

Vi börjar väl fram och går bakåt och berättar vad vi har på oss idag 

Vi börjar med Tabasco  

Träns: Brunt Micklem rambo (Whashap)

Bett: Rakt äppelbett i syntet (Horze)

Huva: Vit  som är färgad rosa (Hööks)

Tyglar: bruna gummivävtyglar (Granngården)

Förbygel: brun med resår och inbyggd martingal som går att ta av, kommer inte ihåg märke eller vart jag köpte den.. men den är nog kring 10-12 år gammal.

Sadel: T6 Robert Whitaker hoppsadel, utbytbara koppjärn och fishinlägg,  brun, 17,5 tum (Hööks)

Sadelgjord: Brun anatomisk lädergjord med D-ring för fästning av martingal (Börjes)

Schabrak: Vitt Jackson som är färgad rosa (fått med in någon prenumeration för flera år sedan)

Stigläder: bruna syntet claridge house (Hööks)

Stigbyglar: stigbyglar med magnetlås Footsaver (begagnat inköp)

Benskydd: Vita dressyrskydd (Horze)

Reflexer på stigbyglar: Rosa reflexer från förra årets Rosa band kampanj på Hööks.

Och fortsätter med mig 

Hjälm: Brun, Uvex active fp 3 (Ryttarstugan)

Jacka: Rosa softshelljacka (Rusta)

Ridbyxor: Brunrutiga helskodda (Hööks)

Shortchaps: Bruna CRW (Hööks)

Jodphurs: Bruna CRW (Hööks)

Det var nog allt tror jag...  

 

Närbild på sadel och schabrak. Reflexerna "matchar" det färgade rosa schabraket och huvan bra  


   T ser ganska glad ut trots att han hade mycket rosa på sig idag L-O tyckte synd om honom  

När fotograferingen var klar öppnade L-O upp hagen så att vi kunde börja våran skrittur. Tabasco har nu vilat i 10 dagar då jag har varit sjuk!!! Jag hade absolut INTE räknat med någon lugn ridtur från hans sida  utan hade räknat med lite "bus" ...men vilken häst jag har!!! Han skrittade på HUR LUGNT SOM HELST  Det tog kanske 15-20 minuter att skritta den lilla rundan. Helt lagom för mig idag  orken och energin är ju inte direkt på topp  

      Underbara och lugna häst  Är så otroligt tacksam att jag hittade dig på annonsen för 4 år sedan 


Det var aboslut ingen avancerad ridning idag då vi bara skrittade.. men så härligt att få sitta i sadeln igen och dessutom kunna slappna av hela ridturen!!! Går knappt att beskriva med ord!! ME LIKE   Jag passade på att rida kring "middagstid" idag då de flesta sitter hemma och äter  Träffade inte på många människor alls. Några som var på prommis med hundarna...någon som promenerade själv och 1 enda cyklist!! Hi hi!!

Väl hemma fick T lunch och så smorde jag in muggen. Sedan var jag klar!!!

Gick ner till stallet en snabbis för att hämta rosa bandet, skriva upp T:s hovistid på tavlan och mocka ur vindskyddet Det var inte mycket att mocka ut!! Tror att han endast bajsar där inne när det regnar ihållande. Och vem vill gå ut då?? Hi hi!! Nu är det dags för middag...köttsoppa från i fredags   Och efter det en härlig VARM dusch!!! VILKEN HÄRLIG DAG!!!

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh en mycket nöjd och glad anaby   

Av anaby - 2 oktober 2011 14:54

För första gången på evigheter tog både jag och L-O en rejäl sovmorgon imorse tillsammans  

När han ska iväg och jaga under helgen blir det att stiga upp i ottan för honom...Dock ett eget val men ibland behöver man även en sovmorgon även om man tycker att det är roligt att jaga

Sedan har vi fixat en av elkablarna till elaggregatet som vi grävde ner i marken bredvid staketet...Atlas fick sig nämligen en "el-smäll" och skrek rejält häromdagen när han skulle in i korallen på baksidan...oopppssss!!! Vi hittade "läckaget" och kunde tejpa och lägga ner kabeln igen  Kan säga att det blev STOR skillnad på strömmen i tråden  Tabasco har en väldig respekt för tråden men man vill ju att det ska vara ström i den ändå!!!

L-O var sedan snäll och höll i T medans jag tvättade muggen   Idag tycker jag att det är STOR skillnad och endast lite kvar  Tvättade bort zinkpastan med Hexocil...sedan tvättade jag med Hibiscrub...och sist spraya med Virkon S 

      Min sprayplaska med Virkon S. Så länge den är rosa är lösningen verksam. Jag har blandat väldigt svagt. På 2 dl vatten endast 1 ml pulver...eller ett kryddmått. Läste på Buke att någon hade blandat flera msk till 2 dl vatten  Alla gör ju som de vill men jag tycker att lösningen jag blandat funkar väldigt bra för oss  

Nu ska Virkonet få torka innan jag går ut och smörjer med zinkpastan  


Har tänkt gå ner till stallet på en stund och skriva upp hovslagartiden och hämta de stora rosa bandet som ligger i skrubben. 


Har sytt om den andra dubbel-padden till den bomlösa sadeln. Så nu kan jag använda den under nästa vecka 

Ska försöka få ork till att klippa ut "fickorna" till värmekuddarna till fleecetäcket under em...och sy fast dem under nästa vecka  Kom även på att jag kan sy några "kanaler" i teddy till förbygeln...i samma teddy som paddarna   Matchning...ja, det är ju ganska roligt även om man mest rider på hemmaplan  Och förhoppningsvis finns det tid till att fixa "halskragen" i fleece under veckan också. Det är inte så mycket som ska göras med den. Men jag måste mäta ut vart kardborren ska sitta och sy fast den. Sedan är den klar att användas 


Min kära man gick med på att "köpa" min nya Uvexhjälm till min födelsedag   Precis vad jag önskat mig till födelsedagaspresent     

Idag är nog första gången på över en vecka....eller det blir nästan 10 dagar!!! Som jag känner att jag har någon typ av energi till att göra någonting  Det känns väldigt bra   Ser framemot veckan och hoppas att energin stiger allt eftersom!!!

Ev. blir det en kort skrittur med T under em. Har inte bestämt mig än för hur jag ska göra...men det lutar åt det  Måste ju inviga vår "rosa utrustning"  

Nej, nu ska jag dricka lite te...blir grönt te den här gången 

Ha en jättebra fortsatt söndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards