anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 oktober 2011

Av anaby - 25 oktober 2011 20:54

L-O var snäll och följde med mig ner till stallet när jag skulle smörja T:s ben ikväll. Vi passade på att rulla fram en av halmbalarna   Den står just nu utanför hagen men imorgon hjälper barnen mig att rulla in den och packa halm...när de slutat skolan  Det går lite fortare när vi är 3 motför när jag gör det själv  Tar ca 1 timme för oss 3 och ca 2,5-3 timmar för mig att packa halmen själv  En viss skillnad!!! 

Är otroligt nöjd med min dag än en gång!!! Börjar bli en vana det här 
Är dags att gå och värma på min underbara rispåse  

    

Kroppen är lite stel efter allt "jobb med hagarna" de senaste dagarna   men det kommer att gå över om några dagar  Är helt och hållet mitt eget fel   och helt klart värt det hittills!!!

Ska nu se på Husfruarna och Ghost Whisperer innan det blir bädden 


Ha de så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 25 oktober 2011 18:26

Idag fanns penicillinet tillgängligt på Apoteket   Kändes bra att slippa åka en gång till och kolla!!!

Kring 12.00-tiden var vägen upptinad och all frost borta på gräset!!! Det innebar att jag INTE behövde brodda på idag Får se hur det blir imorgon...jag är beredd!!!

Gjorde iordning T och sedan begav vi oss till kyrkan. Dock träffade vi på en STOR väghyvel på vägen dit!! Jag gick ner på en åker bredvid....T blev ändå stressad och det kändes inte alls märkligt med tanke på att väghyveln tog upp hela vägen och lät en hel del. Det som dock irriterade mig var att trots att killen som körde SÅG att T blev väldigt stressad...stegrade och kastade sig iväg....ÄNDÅ KUNDE HAN INTE STANNA VÄGHYVELN I NÅGRA SEKUNDER??? Trots att jag gjorde "stoptecken"....och till slut skrev STOPP då T blev väldigt stressad.....stannade han ändå INTE 

Han tittade rakt på oss och såg hur hästen uppförde sig...så det var INTE så att han INTE såg oss!!! När jag till slut skrikit STOPP 3 ggr och T var RIKTIGT stressad....stannade han i 2 sekunder..ungefär den tiden det tog för mig att vända T mot kyrkan igen  Gissa om jag var irriterad!!!!

Vad är det med vissa människor som gör att de INTE kan stanna upp i några få sekunder när ett djur bli rädd när man kommer med en sån pass stor maskin?? Usch!!

Vi skrittade vidare mot kyrkan och vände vid "trav-backen" och travade lite där. T var lite på...vilket han aldrig brukar vara men med tanke på väghyveln var det väl inte så konstigt att han "var på sin vakt" och var en aning stressad 

Inga problem att kontrollera honom men han låg på och var INTE som han brukar....

Skrittade sedan vidare till nästa travsträcka...här var T ännu stökigare  Då jag INTE hade tänkt ge med mig så fortsatte jag att trava där väghyvlen just varit...förbi "ponny-hagen"....och stallet...och stannade sedan en bit längre bort. Då var han riktigt lugn och fin  Som han brukar!!! Skrittade av honom mot "galopp-stråket" och det var helt folktomt!!! Härligt att ibland kunna rida på dagen och INTE träffa på många människor alls 

Summa sumarum så är jag nöjd med ridturen trots möte med väghyveln  Jag är övertygad om att T kommer att vara lugnet själv imorgon när jag rider samma runda 

Väl hemma blev det magnetbehandling och lunch för T medans jag åkte hem och hämtade "allt jag behövde till hagbygget" och tog bilen ner. 

Sedan var det bara att sätta igång att sätta fast översta elbandet Klurade sedan på HUR långt jag skulle ha emellan elbanden??? Kom fram till att jag vill ha 3 rader med 40 cm emellan. Dock kommer jag "bara" att ha ström i de 2 översta elbanden. Sedan var det bara att mäta ut på alla stolpar vart isolatorerna skulle sitta och efter det greppa den "lilla rosa" och sätta igång 

     

Underbara "lilla rosa" har jobbat hur bra som helst idag utan att lägga av Den får verkligen 10 av 10!!! 

     


Jag har skruvat fast 2 såna här isolatorer på varje stolpe...ca 30 stolpar!!! Gissa om jag är nöjd att kunna göra det med en liten och nätt skruvdragare  

Det tog nog ca 1 timme att mäta och skruva...

Sedan var det bara att gå vidare med elbandet och sätta fast det. Jag var lite smart och tog det som blev över av första rullen till nedre tråden  för att slippa få en skarv där jag ska ha elen. Det visade sig att när alla 3 rader var klara blev det över 1,5 meter från 2 rulllar!!! Pust kan man nog säga  Jag måste "låna" några meter av hundarnas elbandsrulle till inhägnaden vid diket. Vill gärna ha ordentligt elband där med så att T ser att han INTE ska gå där. Ska fixa det imorgon 

Sammanlagt tog det kring 2,5 timmar att fixa allt kring hagen idag  Då tog jag det väldigt lugnt!!! Just nu känns det helt underbart att jag har hunnit med så pass mycket redan och det är "bara" tisdag  Det innebär att imorgon kan jag ta det ganska lugnt 

Så här såg hagen ut när jag var klar. Tyvärr dåliga mobilbilder...ska ta bättre kort imorgon när jag tar med mig kameran!!!

 


Här är början på höger sidan. Det är också här som järngrinden brukar hänga när hagarna är öppna ihop. Här ser man hela "kli-trädet" som är kring 2 meter högt!!! Ser ut att vara så litet på kortet  


 


T:s älskade "kli-träd"   till höger och det inhägnade diket i mitten. Känns bättre att sätta dit breda elband!!!



Här är T:s träd och en bit av "galopp-backen". Som synes är det ganska lerigt för tillfället och jag har inte tänkt öppna upp mellan hagarna förrän det fryser på och har kommit snö. Tror att det blir bäst för T 


         


Här ser man vänster sidan och slutet....och även här syns en bit av järnhagen. Dock är grinden stängd för tillfället.

Jag har satt breda elband på 40 mm i 3 rader runt hela hagen. Tror att det kommer att fungera bra...eller jag hoppas det allafall  Imorgon ska jag gå runt och röja bort lite sly/små träd på övre delen och endast 1 av sidorna. På det andra 3 sidorna är det inget sly/små träd att ta bort...ibland har man tur 

Hagen är kring 30-35 meter på varje sida  i storlek  När man öppnar upp emellan hagarna... blir hagarna tillsammans nästan dubbelt så stor!!!  Tror att det kommer att uppskattas av "Herr´n"  

Imorgon ska jag ta en kalejdoskåpbild med kameran av hela hagen. Då kommer man att se HELA hagen på samma bild!! Det är skithäfigt!!! Ni får se imorgon  

Medans jag fixade med hagen fick T sin magnetbehandling så innan jag åkte hem tog jag av magneter och smorjde med gel och socatil. Ska ner en sväng på en stund och smörja 1 gång till med penicillinsalvan. Annars är T klar för idag!!!

  Hem och packa ur bilen och sedan fixa middag!!

Nu har jag just hoppat ur duschen och det var skönt vill jag lova och ta en varm dusch 

Kvällen blir lugn....NU SKA JAG CHILLA OCH SE PÅ TV!!!

Hoppas att ni också har haft en riktigt bra dag!! Det har jag 

Ha en riktigt bra fortsatt tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards