anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 november 2011

En liten hyllning till Sixten!!! R.I.P

Av anaby - 20 november 2011 12:33

Det är många av er som inte vet vem Sixten är så jag ska berätta lite kort om honom.

Året var 1990 och jag och L-O nyligen blivit tillsammans och flyttat ihop. Jag ville gärna skaffa en katt. På ridklubben hade de fått kattungar och där fanns en liten grå supergullig kattunge  som jag föll för 

Vi tog hem honom vecka före jul och han döptes till Sixten efter en annan grå katt som jag kände när jag jobbade i Hultsfred. Han gick under smeknamnet Sigge för oss i familjen.

Sigge och hans kompis Rutan flyttade med oss till Västerås hösten 1991 och endast Sigge flyttade tillbaka till Norr igen 1994. För våra bägge barn har Sigge ALLTID funnits hemma...sedan de var små. Tillsammans med Sigge har vi haft några andra katter genom åren. Slutligen blev Sigge så pass gammal och skröplig då han började både se och höra väldigt dåligt  Han började även tappa sina tänder....då fick jag ta det otroligt svåra beslutet att "låta honom somna in". 

Sigge var då 17 år gammal!! Ganska mycket för en katt!!!

Jag hade redan bestämt mig för att "ta bort" Zimé under maj månad och bestämde mig ganska snabbt att vi skulle ta Sigge i samma veva. Detta var djur vi hade haft så otroligt länge så jag kände att det var lika bra att ta det på samma dag då jag nog inte skulle orka med 2 jobbiga dagar 

Jag hade förberett barnen i flera veckor och det var otroligt jobbigt för oss allihopa...usch säger jag bara!!! Zimé fick somna in på fm och begravdes på pappas mark. På em var det Sigges tur. Sedan åkte hela familjen ner till Zimé och begravde Sigge bredvid henne. Det känns riktigt bra att bägge 2 ligger på samma plats 

Det tog flera dagar innan detta töken av ledsamhet lättade....samtidigt som jag innerst inne självklart visste att det var det absolut bästa för både Zimé och Sigge!! Jag har INTE ångrat mina beslut även om det har varit otroligt jobbigt efteråt. Jag är också otroligt tacksam att jag orkade vara med "bägge 2" till slutet  Så att det fick den trygghet de förtjänade ända till slutet!!!!

R.I.P Sixten!!!!


Spatserande i hallen hemma innan renovering.


   


Favoritsovplatsen i köket   Ingen annan fick komma i närheten av soffan  


 


Tyvärr en suddig bild men häftig ändå!! Sigge satt ofta i fönstret och tittade ut...vi höll på att bli tokiga på att  ha honom där. Provade med att strategiskt placera ut blommor MEN de flyttade han lite fint på och trängde sig emellan  Så för "husfridens" skull fick han fortsätta sitta i fönstren!! Han satte sig även på baksidan av fönstret och skrek när han ville in  Hörde man inte när han skrek tog han tassarna och krafsade tills han fick uppmärksamhet!! Det var köks och vardagsrummsfönstren som var mest "utsatta" av krafsandet  Man kunde hålla sig för skratt när man nyss hade tvättat fönstren...och sedan tittade ut och såg LERAN på fönstret     


 


De 3 sista korten är tagna sista dagen Sigge levde. Man ser att han är otroligt trött och sliten!!!



Det känns verkligen som om det var dags att få sova "på riktigt"!!!!


     

  Barnen bönade och bad att vi skulle ta det efter sommaren istället för i maj...men jag var osäker på OM han skulle överleva sommaren....så för mig var beslutet klockrent!!!


Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

20 november 2011 17:16

Fy så ledsamt. Och två farväl på samma dag måste ju vara dubbelt så tungt :(

Riktigt söt var han! Hade själv en katt jag växte upp med som blev 16 år, så jag vet hur fäst man blir vid dem efter så lång tid!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

20 november 2011 19:40

Det var en otroligt tung dag:(..men samtidigt skönt att bägge fick somna in samma dag...saknar dem enormt mycket än idag!! 4,5 år senare!!

Han var verkligen speciell den här katten!! Allt var på "hans" villkor;) Hi hi!! En mycket bestämd herre:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards