anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Benet bättre!!!

Av anaby - 28 november 2011 19:25

Kom just hem från stallet och kunde konstatera att benet faktiskt blivit mindre svullet av "sprit-omläggningen"!!! Ska lägga ett likadant imorgon när jag kommer hem från jobbet..som får verkar medans jag sover fram till kl.12.00-tiden Sedan ska han ha Metacam och komma ut på en skrittur så det borde vara en "bra medicin" tillsammans för benet  


Har lyckats få i mig en liten potatis och 2 små älgbiffar   Nu kanske man orkar med att jobba igen 

Har med mig en hel del flytande i olika valörer till jobbet. Brukar dricka kring 1-1,5 liter under natten i form av te, blåbärssoppa, fruktsoppa,  varm choklad, mjölk, citronvatten, joghurt, keso, mm. Vad jag tar med mig till jobbet beror lite på VAD jag är sugen på för dagen. Men 3-4 olika flytande blir det varje natt jag jobbar. Intar även fibrer i form av tex Finn Crisp/Husman/skorpor/något mörk brunt bröd.. med margarin och leverpastej/skinka...och sallad ibland... Man orkar inte äta någon STOR middag på jobbet. Sedan ska man INTE äta efter midnatt pga att förbränningen minskar  Då är det jättebra att ha olika flytande alternativ så att man får i sig vätska och vitaminer ändå  Men framför allt så att man får energi och kan jobba!! Jag brukar ha med mig torkade aprikoser och valnöter att knapra på när man behöver lite extra energi och känner sig trött. MYCKET BRA!!! 


På mitt förra jobb åt en hel del andra nattjobbare i andra hus fast samma ställe... pizza på natten  Jag varken skulle orka med att äta upp en pizza eller tror inte heller att det skulle kännas så bra i magen efter ett tag  

Det är ju tur att man är olika och kan prova sig fram på vad som funkar bäst att äta nattetid. Vi har "nattkontroller" vart 5:e år då de tar en massa olika prover och frågar om hälsa, sömn och annat för att avgöra OM man kan fortsätta jobba natt. Har varit på 3 st hittills och fått TUMMEN UPP både på kost, sömn, hälsa mm...vilket inneburit att jag fått "klartecken" att fortsätta jobba natt   Jag tycker för egen del att det är jättebra att man gör "nattkontroller" på nattpersonalen för att kolla upp så att allt är ok med personen i fråga. Att jobba natt är VÄLDIGT slitigt för kroppen i långa loppet vilket innebär att man måste vara nogrann och sköta sig noga för att man ska orka med att jobba som "nattskata"  Jag är inne på mitt 13:e år som "nattskata"....och trivs jättebra!!! 


Nej, nu har jag svamlat klart och ska börjar göra mig iordning för jobbet!!

Ha de så länge!!

Mvh anaby  

 
 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

28 november 2011 19:48

åh mitt nät är verkligen jätte långsamt =/

sv:Vi har inte fått några mängder med snö här.Bara så det är vitt på backen typ.Hoppas det kommer mera snart .För som det är nu går det bara att skritta.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 12:25

Jobbigt med långsamt och segt nät:(

Ni har allafall fått lite vitt på marken!! Det har inte vi än:( Men jag håller tummarna att det kommer under veckan...eller senast nästa vecka;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

28 november 2011 22:36

va skönt att benet har blitt bättre=) tycker de låter jätte bra när dom kollar upp hur man mår för dom som jobbar natt borde göra såna koller på andra jobb me, tänkt va som kan förhindras då

http://myonelife.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 12:33

Jag hoppas verkligen att svullnaden går tillbaka nu under veckan!!!

Det är verkligen jättebra att kolla upp både dag och nattpersonal emellanåt. Precis som du säger så kan man förhindra och ev. förflytta de som kanske inte SKA jobba natt eller dag:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

29 november 2011 09:20

Men vad bra med kontroller!! Det har de inte här, vad jag vet iaf. Natten och maten är svår. Man blir ju mer "sugen" än hungrig egentligen. Och man behöver ju verkligen få i sig något för att orka. Jag dricker också mkt, samt försöker ha frukt och ngn macka med mig.

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 12:24

Det är jättebra med kontroller i samband med jobb!! på mitt gamla jobb arbetade bla en med hjärtfel och några överviktiga. Då är det jättebra att "ha koll på läget" och som arbetsgivare kunna hjälpa till vid behov. Jag tycker att det är jättebra!! Och får man godkänt så vet man också att man MÅR BRA!!!

Precis som du säger så är natt och mat svar:S Jag har svårt att äta en middag på natten men dricka mycket och mackor, frukt och ev. sallad går bra. När man blir mer "sugen" är valnötterna och de torkade aprikoserna guld!! De ger också energi:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards