anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2012

Av anaby - 19 augusti 2012 22:31

Jag har varit seg idag....men har ändå hunnit med en del här hemma. Prioriterade bort ridturen på T. Han har gått 4 dagar den här veckan så det är ingen fara att han vilar både lördag och söndag. Imorgon blir det ridtur för oss igen  

Jag tror att han kan klockan min kära häst  Kl.19.30 står han så gott som ALLTID inne i paddocken och betar...eller så står han och spanar in genom garagetfönstret för att se om jag är på väg  Han är härlig!!!

Idag har de blåst rejält vilket känns bra för alla djuren....då är det minimalt med flygfän  

Jag och L-O har njutit av lite smultron och jordgubbar ikväll   Från min "lilla" odling  Smultronen har "förökat" sig bra och det kommer att bli riktigt bra till nästa sommar  

Tvättmaskinen har gått och vi har bytt i sängen. Skönt med nya sängkläder man ska gå och lägga sig  

Nu är det TV och 1 vinglas som intas innan det blir att hoppa i bädden!!
Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 19 augusti 2012 17:06

Jag var rejält trött efter igår. Somnade medans L-O var ute på sista prommisen med hundarna  

Och tog sovmorgon imorse innan jag gick ut till T. Tog det sedan rätt så lugnt på fm och såg på TV   När "kroppen piggnat till" gick jag ut för att fixa med kaninen, plocka in smultron och jordgubbar, mocka hagen och "titta till" T  Så otroligt skönt att bara ta allt i sin takt utan att stressa. När jag kom hem igen satte jag igång och rensa ut nere i källaren och se VAD som ska säljas...har fotat en del och allt kommer att läggas ut imorgon  

Så jag har jobbat en del med Bloppisen nu under em. Lägga in bilder och skriva....det är 7 st olika inlägg med Bloppisutrustning  Det tar ett tag  Tänkte "uppdatera" 1 gång i månaden och "ta fram inläggen igen" så att man vet vad som är aktuellt och inte  

Snart är det middag och sedan ska det jobbas på här hemma lite mer...ingen rast ingen ro  Det finns alltid någonting att göra här hemma OM man bara vill  

Jag tackar och bockar för alla trevliga kommentarer  Svarar på dem efter middagen   

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 17 augusti 2012 23:21

Nu ska jag snart hoppa i bädden!! Ska bara se klart på "The good wife" på 7:an först  

Vi ska upp tidigt imorgon och åka iväg med Atlas på hundutställningen. Är kring 12-13 bil att åka  

Jag ska ta hand och T innan vi åker. Så det är lika bra att kliva upp i tid så att jag hinner med innan "taxin" går  

Håll tummarna att det går bra för Atlas imorgon!!
Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 17 augusti 2012 18:28

Jag håller på att lägga in bilder och annat till Bloppisen som ska ut senast på måndag  

Har en del som jag inte har hunnit med att fota men ska fixa det under helgen.

Jag är på god väg att bli klar!!! Hi hi!!
Mvh anaby  

Av anaby - 17 augusti 2012 14:10

Jag och T har varit på en mycket trevlig ridtur idag!!! Åhhh!! Vad jag älskar min häst  

För de som inte vet så mycket om T:s tidigare liv har han mycket i bagaget och det har varit mycket tålamodsprövande att få honom dit han är idag. Det tog bla 3,5 år innan jag kunde rida ut med honom!!! Nu funkar det så otroligt bra och jag är så tacksam att jag har orkat med och haft tålamod med min trevliga häst  Jag kan nog vara ärlig och säga att jag INTE trodde att han skulle bli så här pass lugn att rida ut på som han är idag...det är en STOR BONUS för mig   Vi har träffat på en hel del efter "vår väg" här hemma.....traktorer, bilar med båtar, vägskrapa, traktor med snöslunga, diverse permobiler av olika slag och ALLTID ett gäng cyklister och gångare med eller utan barnvagnar. Han sköter sig så otroligt bra i princip VARJE DAG NU!!! Han har ett helt suväränt temperament som jag önskar att ALLA hästar hade  Ingen av mina tidigare 7 hästar har en varit i närheten av T:s lugna och underbara temperament!!!

Tidigare när han blev osäker så stegade han och kastade sig runt eller "sprang" bakåt....det har han helt slutat med nu...istället stannar han och tittar bakåt på mig precis som han säger: jag är osäker...visst får jag titta vad det är och bilda mig en uppfattning? Ok, säger jag och klappar om honom. Vi står stilla tills "det läskiga" har gått förbi...då han ALLTID får en hästgodis. Sedan skrittar han lugnt vidare igen  T har helt enkelt själv "hittat" ett sätt att tackla sånt som han tycker är läskigt och jag "hakar" bara lugnt på då det funkar till 100 % för oss bägge 2  

Idag tex kom det 2 ungdomar med en ganska stor uppblåsbar båt. Jag slappnade bara av när jag upptäckte den och sedan såg även T den. Han skrittade framåt tills de var ca 20 meter bort...då stannar han och tittar på dem tills det gått förbi...klapp & hästgodis och sedan skrittar vi hem....UNDERBAR HÄST som INTE gör saker och ting komplicerade utan istället stannar och tittar....ME LIKE VERY MUCH  


Idag har jag filmat när vi travar mot kyrkan  Med enhandsfattning och mobilen i den andra handen  T skötte sig superbra!!! När jag upplevde att han ville gå lite in mot mitten gick jag bara på lite med skänkeln så fortsatte han att trava så lugnt och fint på sidan.....kan bara säga att jag är väldigt nöjd med dagens ridtur!!

Jag har haft tur den här veckan som har haft 2 MYCKET bra ridturer   


Jag fick dela upp filmningen då det kom folk efter vägen...ville inte filma då. Men här kommer del 1:



 


Och del 2:



 


En liten bild:


 


Det kommer att vara lite dåligt med "riktiga" ridfilmer tills vi kommit igång mer. Än så länge vill jag inte rida honom på åkern och någon volt utan vi håller oss till uteritter tills han känns starkare och fått upp kondisen igen  

Kan dock säga att idag fick jag känna på han FANTASTISKA trav igen   På sista travsträckan brukar jag i vanliga fall plocka ihop honom sista 75 metrarna och sitta ner för att han ska få jobba lite extra. Idag började han själv att "plocka ihop sig själv"....UNDERBARA OCH AMBITIÖSA HÄST  Det är sånt som gör att man VILL fortsätta jobba med honom!!! Han vill så otroligt gärna vara till lags på alla sätt och vis  

Vi hade tur med vädret idag....otroligt varmt men började faktiskt att blåsa en del som tur var!! Annars hade vi nog tippat omkull både jag och T av värmen Sedan är det skugga där vi travar också!!!

Nu håller jag på att tvätta upp all RÖD utrustning....har använt det vid 5 ridturer nu så både benskydd och schabrak är en aning smutsiga  Sista mattan i fastun är också igångsatt så nu blir det fint här hemma!!!

Jag sitter och kyler ner i soffan i bara B-H och trosor  ...det fullkomligen rann svett om mig när jag kom in från ridturen  ....och intar vätska och hårdbrödmackor med kalles kaviar  


Snart väntar en lång varm dusch...ska bli otroligt skönt  

Imorgon blir det vila för T då Atlas ska på hundutställning!! Vi åker tidigt på morgonen och det ska bli väldigt spännande att se vad han får för poäng  

Nej, nu ska jag fortsätta vätska upp mig så att jag blir iordning igen...eller någorlunda iordning kanske jag ska säga  Får se om jag orkar med att åka någon stans idag annars blir det på måndag....fattar inte att jag blir så otroligt orkeslös av värmen  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 23:05

Jag har tagit det lugnt ikväll. Passat på att rensa bort lite bilder och lägga in dem i rätt album. Behövdes då det endast var datum på dem nu....blir så mycket lättare att hålla ordning och veta vart de ligger om man lägger in dem på rätt ställe direkt  

Passade på att ta hand om T när han ändå stog här uppe vid huset vid 20.00-tiden Mamma följde med ut för att hålla mig sällskap och höll i foderhinken tills jag var klar. Hon är livrädd för hästar och stog utanför hagen  T stog som vanligt som ett ljus och väntade tills jag var klar   Mamma blev MYCKET imponerad av att han var så snäll  

Har hunnit fixa lite med fastun och vikt tvätt. Känns skönt att ha det mesta av "måstena" färdiga innan helgen börjar...då kan man slappna av och ha det bra!!!

På lördag åker vi på utställning med Atlas  Det ska bli jättespännade att se vad han får för bedömning nu!! Han är 2 år och 8 månader nu och senast han ställdes ut var han bara 8 månader och räknade som unghund. Han har verkligen "vuxit" till sig!! Men allt beror ju på VAD domaren tycker. Håller tummarna att det blir skapliga poäng för vår lilla plutt  

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan isäng!! Känner mig rätt så trött så det blir skönt att komma isäng i vettig tid...annars lägger jag mig sällan före kl.01.00  ...nattskata som jag är  

Sov gott!!
Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 21:42

Förra hösten funderade jag på att köpa en NY hjälm. Jag kollade runt rätt så mycket på många hemsidor och fastnade för märket "Uvex"!!! Min hjälm heter: Uvex active fp3 och man kan nog kalla den för en "mellanhjälm" då den kostar ca 2500 kr i normalt pris. Jag hittade min för 995 kr och dessutom BRUN  Så jag slog så att säga till med ett köp!! Någonting som jag INTE har ångrat mig hittills  

När jag kollade runt förra hösten visade det sig att många islandsryttare använder Uvex. Nu under 2012 har jag även sett många dressyrryttare som tävlar med Uvex. Och under OS red HELA landslaget oavsett disciplin med specialdesignade Uvexhjälmar  

Jag ser det så här...om hela landslaget rider med Uvexhjälmar borde den vara både säker och bekväm=BRA HJÄLM!!!


       


Den väger knappt någonting....har för mig att det är 300 gram. Fodret kan man ta bort och tvätta  Den här sommaren är det ju perfekt för det är riktigt, riktigt varmt  

Jag älskar min Uvex mycket pga vikten...det känns nästan som om man INTE har någon hjälm på sig!! Sedan är den bekväm också. Den passar mitt huvud perfekt  

Som jag förstår finns den i svart, blå, brun och grön. I vissa modeller (finns nog 4-5 st olika modeller) finns den även i metallicfärg.....

Här fick ni lite onödigt vetande "om" min Uvexhjälm  

Mvh anaby  

Av anaby - 16 augusti 2012 16:17

Jag tog några kort på muggen hur den ser ut idag...eller det lilla som finns kvar ska jag nog i ärlighetens namn säga.....det är jag också mycket tacksam över  


Det "värre" muggbenet:


     


Det "andra" muggbenet:


     


Det är några småskorpor på vissa ställen. Men minimala om man ska jämföra med HUR det har varit tidigare!!


Här kommer en bild när det var som värsta :


1 juli 2012:



 


4:e juli 2012:



7:e juli 2012:


   


12:e juli 2012...här var det som värst  :



Idag går det ju rätt så bra att titta tillbaka på de gamla korten även om det "gör ont" att veta HUR det faktiskt har sett ut från början. Nu ganska exakt 1 månad senare...är det så gott som borta!! Jag tror INTE på någon universalsalva eller kur som gör att det går över från 1 dag till en annan utan det är många faktorer som har spelat in för att T har och ska ha kunnat återhämta sig från sin "envisa" mugg  

  Jag kommer att skriva en sammanfattning lite senare om VAD som har hjälpt och inte. Vad T har fått för medikament 2 ggr per dag och lite mer info. Men just nu vill jag bara landa och "andas ut" och känna att nu är vi....jag och T...förhoppningsvis klar med den här "muggresan" och jag är MYCKET tacksam att det har gått så pass fort som det har gjort!! Förra gången tog det 6 månader....så nu när det "endast" gått dryga 3 månader...känns det fantastiskt bra  

Jag vilar mina inlägg från "muggresan" i några veckor innan jag skriver sammanfattningen.

Tack för att ni har orkat följa med och läsa om min uppdatering och bilder om "muggresan" nästan dagligen  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards