anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 30 december 2012

Snö....regn...is...halvstorm....skit också:(

Av anaby - 30 december 2012 16:06

Jag har sovit 10 timmar inatt vilket känns otroligt skönt med tanke på att jag ska jobba inatt  Jag var ju förberedd på att det skulle regna men det kändes surt när man vaknade och det var isgata...slask...halvstorm och regn  Man kunde så att säga "hålla sig för skratt"  Eftersom det var slask idag tog jag ingen spark...går medarna igenom slasket blir det nämligen tvärstopp och tungt att gå och lyfta sparken till stallet  

Idag var planen att skritta på åkern för att få upp spåret lite. Inte bra om det blir skare där...då kan jag INTE rida överhuvudtaget där!!!

Då det både regnade och blåste tänka jag prova att ta på ett skrittäcke på T idag så satt han inte skulle bli så kall över ryggen. Sagt och gjort...tog på skritttäcket som är gult och med reflexer. Tog bara några meter så höll det på att blåsa bort trots svansrem och att de satt fast med kardborre fram...suck!! Kändes bättre att ta bort det och rida en kortare sväng och ta på fleecetäcke när vi var klar istället  Ville inte riskera att T blev halvgalen pga täcket...

Red till åkern och hoppade av vid ingången för att öppna och stänga...satt upp med hjälp av hinken. Kan säga att det BLÅSTE verkligen MYCKET på åkern!!! Men vi skrittade på....lite stressad på vissa ställen där det blåste mer...men med hjälp av min röst så lugnade han ner sig och efter 4 + 4 varv runt åkern var han lugn som en filbunke  Då satt jag och gick hem. Det gick jättebra att gå i snön på åkern tills vi kom ut på vägen...där var det isgata...T har ju broddar men jag gick ju i granningeridstövlar  Fick hålla tyglarna i vänster hand och martingal och man i höger för att kunna gå...tur att T är ganska stor så att jag kunde hålla mig upprätt. Gick fina fisken och när vi svängde uppför den lilla backen till stallet kunde jag släppa grepet i martingal och man  Måste leta reda på broddarna här hemma så att jag slipper riskera att ramla och bryta några ben framöver!! INTE BRA ALLS!!!

Väl framme i vindskyddet igen så var det bara att ta av all blöt utrustning och in och hämta mat och fleecetäcke + hals och lägga på T. Trampade ner hö och började med att skotta till dyngstacken. Blöt och tung snö...tur att det inte var så himla mycket trots allt!! Allt ska skottas även om det är tungt...mot dyngstacken...utanför vindskyddet och mot grinden....där skottkärran står....spåret till stora höhäcken....vid stora höhäcken och spåret mot utbyggnaden. Pust!! Gissa en halv gång om det kändes skönt när det var gjort?? HELT UNDERBART  

Då var det dags att mocka...var en aning blött mycket pga att det har regnat. Men tog bort allt som blivit blött av regnet och sedan fyllde jag på med 1 spånsäck. Fyllde på vatten och sedan gick jag in för att flytta över kaninen till kaninburen och göra iordning i T:s box inför imorgon. Var inte mycket att göra...plocka undan kaninens grejer och mocka och fylla på med hö. Ställde iordning en vattenhink som bara ska fyllas på med vatten imorgon. KLART!!! Det kändes bättre och lättare att fixa iordning idag när jag är ledig motför imorgon när jag har jobbat 1 natt  

Vi är bortbjudna på middag imorgon och sedan åker jag ner till stallet och tar in T innan jag åker till jobbet. Blir superduperjättebra   Jag har en plan  

Sedan var det bara att byta täcke på T. Han fick på sig ett ofodrat regntäcke då det ska fortsätta regna även ikväll och inatt....får se hur det ser ut imorgon....suck!!! Tog hem all fleece....det fodrade regntäcket...benskydd...schabrak och padd. Lite ska tvättas och lite ska bara torkas. Skönt att kunna hänga upp det i pannrummet och ha det torrt tills imorgon  

Just som jag skulle gå hem från stallet kom pappa dit med traktorn för att skotta  Då kommer det att gå väldigt bra att gå med vattendunkarna och skottkärran imorgon när jag ska byta ut allt vatten i Termobaren  Då täckena och allt annat i IKEA-kassen var så tungt så drog jag IKEA-kassen efter vägen....hade inte orkat med att bära den hela vägen hem. En sån här dag är ju sparken perfekt!! Men det hjälper inte när man riskerar för tvärstopp för gruset på vägen  Får se hur det är imorgon!!!

När jag ändå var både blött och kall av snö och vatten och rejält less...passade jag på att skotta fram transporten!! Pappa kom förbi och skottade bort snön jag skottat fram så nu ser det väldigt bra ut på gårdsplanen  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ska flytta transporten till ett ställe där det är planare så att vi kan stötta upp den och sedan ta bort hjulaxeln. Vi fick ombesiktning på den då det var rost på den. Förhoppningsvis kan L-O svetsa den annars blir det att köpa en ny...vi får se vad som händer!! Men förutom det så gick transporten igenom utan anmärkning. Man får vara glad ändå att det INTE är mer fel på den då transporten är från 1979  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kom ihåg att ta hem kameran idag!! Hi hi!! Så nu har jag lagt ut bilder på fluffskydden ( se separat inlägg)!!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och "tina upp lite" och sedan blir det att börja med middagen  Och sedan packa mat och annat inför jobbet inatt!!!

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards