anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Lite av varje idag också!!

Av anaby - 12 oktober 2013 22:24

Jag åkte iväg till Rusta direkt efter frukost för att köpa fler flyttlådor...ett till 10-pack på rean. Nu kan jag dola på och ändra lite i taget under nästa vecka när jag har tid och ork. Så blir det nog bra ordning till slut  Hoppas jag!!!

Sedan var det dags att göra iordning T inför ridturen när Henrik både skulle filma och fota oss  När jag var på väg från paddocken för att hämta sadel och lite annat kom det fram en kvinna till mig och ville prata. Jag hade berättat lite om T:s förflutna förra sommaren så hon ville veta hur det gick med honom nu och lite annat. Hon berättade att hon hade tänkt på oss bägge 2 och vilket jobba jag har lagt ner på min häst för att få honom att må bättre!! Det blev en trevlig pratstund  Hon tyckte att han såg så lugn och nöjd ut i paddocken  

Medans jag sedan gjorde iordning T inför ridturen så stog en annan äldre kvinna och tittade på oss hela tiden. T står ju lös och står ju stilla medans jag dolar på och är helt lugn. När jag sedan satt upp i sadeln började hon pratat med mig och berättade att hon hade tittat på oss under hela tiden jag gjort iordning T. Hon var facinerade att det faktiskt var rätt mycket som behövde göras INNAN man kunde rida  Även hon tyckte att T var väldigt lugn och fin  Det känns jätteskönt att höra från utomstående!! Jag blir ju rätt så "hemmablind" och tycker att han är lugn jämt men det är ju jag det  Känns bra att fler ser och tycker samma sak  

Jag började skritta fram på åkern och det tog nog knappt 1 varv så blev T GALEN  Det var några grannar som stog på andra sidan häcken och krattade löv och stack upp huvudet någon gång ibland  Tja, ni vet ju hur hästar blir när det INTE har koll på läget och INTE riktigt förstår VAD det är för någonting på andra sidan häcken?? Och så blev T!! Det blev "rodeo-och-lite-annat-smått-och-gott" på agendan  För att lugna ner honom skrittade jag runt på en volt i närheten av häcken så att han skulle se att det INTE var någonting farligt. Efter 5 varv började han lugna ner sig...pust!!! Men var fortfarande spänd. Men det var bara att fortsätta rida och försöka göra det bästa av en dålig situation. Han var rejält spänd när jag började trava men lugnade ner sig allt eftersom. Tills han fick syn på några barn på andra sidan häcken då var det dags för "rodeo-och-annat-nr2"!! Ok, bara att trava runt på samma volt tills "Herr´n" behagade lugna ner sig....och sedan trava vidare.

Henrik började filma och jag red på en större volt och gick sedan in på en 8-volt. När T kändes ok där gick jag in på en mindre volt som jag minskade allt eftersom. Det gick jättebra  Bytte varv och samma övning i det varvet. Inga problem där heller  Det kändes fantastiskt bra med tanke på hur ridturen började!!

Red sedan först lättridning och satte mig ner och kortade ner traven rejält i bägge varv. Funkade bra!!

Tänkte prova att galoppera men kände väl mest att förmodligen skulle T få ett utbrott och "rodeo-av-mig-i-sämsta-fall"  Men gissa om jag blev förvånad när han var väldigt lugn i galoppen!!! HELT OTROLIGT!!!

Galopperade på en stor volt som uppvärmning och gick sedan in på en mindre volt i bägge varv och avslutade på en liten volt. Det enda som hände var att i en galoppfattning blev det lite rodeo men med tanke på HUR spänd och hysterisk T varit så kändes det som en liten reaktion på ridturen.

JAG ÄR JÄTTENÖJD OCH GLAD ATT ALLT BLEV FILMAT!! Tanken är nu att jag ska analysera både traven och galoppen så att jag vet VAD jag ska förändra framöver. Eftersom jag INTE rider för någon instruktör är det viktigt för mig att bli filmad emellanåt så att jag själv ser HUR jag rider och kan förändra och framför allt förbättra min ridning. Blir nog jättebra det där!!!


Henrik var också snäll och tog några bilder på oss idag. Dem tog vi efter ridturen och då var T lite svettig...vilket också syns på vissa bilder. Men nu blev det så...

Här kommer bilderna från idag och vi är ROSA:


Jackan, ridbyxorna och schabraket köpte jag på Ge-kås i somras.

Huvan kommer från Hööks sommarrea. De rosa hästhuvudreflexerna kommer också från Hööks!!!

Benskydden är Catago och de har jag köpt på internet förra sommaren. Kommer inte ihåg vart ifrån!!


     

Jag vet inte vem som är nöjdast?? Matte eller hästen  


             

En liten Rosa-bildbomb  

Jag skrittade av T runt Magasinet (Mamma och pappas företagsbyggnad) och kryssade mellan höbalar, traktorer och potatisupptagare. Inga problem alls för "Herr´n"  Sedan skrittade vi förbi fotbollsplanen där de hade match och det gick också bra  Efter 5 rundor var T rätt så obrydd och började väl fundera på om Matte var riktigt klok  

Det blev hö, kraftfoder och magnetbehandling för T inne i paddocken. Medans jag tog med mig lite utrustning och Termobaren med tillbehör och åkte ner till stallet för att lämna av det och fylla på med hö i höhäcken. Passade på att fylla på vatten också när jag ändå hade tid idag. Då slipper jag det imorgon!!

Hem och äta middag!! Idag blev det bananpannkakor och björnbärssylt och hjortronsylt  Kändes lyxigt med 2 olika syltstorter  Satte mig sedan för att se på GP-hoppningen på Webb-TV från Södertälje. Dock var det problem med sändningen så de första 8 ekipagen fick jag inte se  Men resten så jag allt!! Det verkade vara en ganska svår bana då många fick massor av nedslag!! Allafall så blev det till slut 4 nollor och en på 1 fel och en på 4 och 5 fel som gick till Winning round. En häst som utmärkte sig redan i grunomgången var Easy Contact Humlan  WOW säger jag bara!! Den höll på att hoppa ryttaren ur sadeln!! Samma sak i omhoppningen!! Då red ryttaren VÄLDIGT bra också  Det blev en till nollrunda för Humlan och en slutlig 3:e plats  

När hoppningen var klar var det dags att börja med bulldegen!! Jag var lite lat och gjorde "bara" på en halv liter mjölk. Vanligtvis brukar jag göra på 1,5 liter mjölk men orken till det fanns inte ikväll  

Det blev kardemummalängder med mandelmassa fyllning  


   

Nu ska jag gå och provsmaka dem och ta mig ett stort glas med ko-pilsner också  Gissar att jag kommer att sova som en stock inatt efter det intaget  

Nej, dags för bullar, mjölk och ett avsnitt av True blood  

I morgon är en ny dag med nya möjligheter!!

Ha de bra så länge och sov gott!!
Mvh anaby  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards