anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2011

Av anaby - 9 november 2011 18:55

Vi fortsätter resan och datumet är 2010-02-22. Den här gången är det bla tömkörning och en hel del andra hästar i ridhuset. Hästen som tömkörs bryr sig T inte så mycket om. Jag ser till att vi "håller oss undan" så gott det går   Dock blir han en aning stirrig över en annan häst som galopperar omkring  Så det blir ingen galopp den är gången...har ganska fullt upp med att hålla ordning på honom i traven  

MILJÖTRÄNING är bra säger jag bara 



Mvh anaby   


 

Av anaby - 9 november 2011 16:32

Hade en bra natt på jobbet och åkte sedan hem för att sova. Har sovit riktigt skapligt...dock har jag vaknat flera ggr men lyckats somna om igen  Jag vaknade under em och kände mig riktigt utvilad  

Tog en prommis ner till stallet innan det började bli mörkt. Nu kommer det att få fort att det blir RIKTIGT mörkt på eftermiddagarna!! SUCK!!! VILL INTE!!! 

Tvättade muggen även idag...då jag var lite fundersam på muggbakbenet. Det visade sig vara rätt antagande!!! Fram är det i princip borta  På ena sidan bakbenet ser det fint ut men på andra sidan finns det fortfarande lite envisa krustor kvar   Tvättade och smorde med salicylsyrevaselin....som fick verka medans jag mockade vindskydd, hage och nedanför stora höhäcken. T har varit duktig och ätit undan nästan allt hö den här gången!!! Inne i vindskyddet var "lilla" höhäcken halvfull men trots det var T riktigt irriterad på mig för att det var slut i stora höhäcken  ...favoritstället att äta från  Det gick snabbt att kratta och ta bort det lilla som var idag... så han behövde inte vänta länge innan det efterlängtade höet serverades  Sedan stog han där och njöt och var nöjd 

Har idag använt hö från "bal nr 2" för året...och fyllt på med 5 säckar. Förra höbalen räckte i ca 3 veckor....precis som vanligt  Är relativt lätt att räckna ut ungefär hur många höbalar som går åt varje år om man har något hum om hur länge 1 bal räcker. Jag brukar sedan lägga till 1-2 st så att jag ALLTID har för mycket hö hemma. Tycker inte om när det är precis på gränsen att ta slut  

  Innan jag gick hem smorde jag med Socatil på muggbakbenet. Tänkte åka ner och tvätta samma ben imorgon direkt efter jobbet och smörja med salycylsyrevaselin...så att det får verka några timmar medans jag sover. Förhoppningsvis är det sista borta då!!!

Har nu landat hemma och ska ta mig en dusch och sedan ta itu med tvätten....och sedan blir det att äta lite middag.

Har nu jobbat 2 nätter och har 1 natt kvar att jobba innan jag är ledig 1 natt. Gissar på att jag kommer att sova som en stock på torsdagnatt  Eller jag hoppas det allafall!!!

Det känns jättebra att "snart" ha jobbat halva veckan  Idag är det stort kalas på boendet då en av Brukarna fyller jämnt  Gissar på att det blir en trevlig kväll när jag kommer dit 

Nej, gott folk!! Hoppas att ni har haft en bra onsdag och önskar er en lika bra kväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 8 november 2011 18:03

En natt är nu avklarad och "endast" 4 kvar att jobba den här veckan

Direkt när jag kom hem gjorde jag iordning för "muggtvätt" och åkte ner till stallet. Tvättade sedan muggen ordentligt och smörjde med salicylsyrevaselin för att få bort det sista krustorna. Nu för tiden tvättar jag bara ca 2-3 ggr per vecka. Känns otroligt skönt att slippa tvätta 1-3 ggr per dag!!!
T är ju tålmodig och snäll som tur är  Han gillar sin matte kan jag säga 

Hem och isäng för att sova!!! Har sovit skapligt idag 

Tog det ganska lugnt när jag vaknade...har sett på TV och surfat runt på internet....det blev mörkt ute innan jag gick ner till stallet för att fixa med T    Tur att jag fortfarande går igenom sommarhagen...hann ungefär halva backen ner då T började "humma" på mig  Alltid skönt att känna sig välkommen!!!

Han fick sin mat och sulfa medans jag tvättade bort salicylsyrevaselinet och smorde in muggen. Den ser väldigt bra ut idag!!! Får se hur det ser ut imorgon  Tog ut det sista höet ur stora höhäcken så att T hade lite att tugga på medans jag mockade vindskydd och hage. Smart drag då jag får vara ifred och jobba  och innan jag gick hem fyllde jag på Termobaren med helt nytt vatten. T började dricka på en gång  ...skönt när det uppskattas att man hämtar nytt vatten  

Lämnade sedan en riktigt nöjd häst som stog och åt hö i hagen   och gick hem!!!

Har sedan sysslat med några "måsten" här hemma  Plocka ur diskmaskinen....sätta igång tvättmaskinen....röja...och dola på lite...Skönt när det är gjort!! Hi hi!!

Nu ska jag svida om till jobbarkläder och sedan äta middag  Eftersom jag jobbar så blir dagen lite tråkig....

Längtar just nu tills torsdag kring lunchtid då jag ska rida igen!!! En dag närmare torsdagen har jag kommit   

Nej, gott folk!! Nu väntar föda och vätska på att intas!!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 8 november 2011 01:42

Eftersom jag är vaken och jobbar inatt så har man tid att fundera lite fram...och tillbaka...  

Jag och T har ju tyvärr fått ett litet avbräck i vår träning pga mig och mitt elände det senaste året  Sedan har vi T:s svullnad i bakbenet...som måste gå tillbaka helt innan vi kan sätta igång på allvar igen!!! Som läget är nu håller vi "bara" igång oss för att T ska stimuleras och inte bli helt tokig av att enbart vila  

Dock känner jag att i nuläget är jag relativt nöjd med att kunna rida på lagom nivå för oss bägge 2..framför allt som jag orkar med själv  Jag klagar inte utan är riktigt nöjd!!!

Pga att jag varken har haft ork eller energi har jag inte heller orkat med att jogga senaste 2 månaderna...vilket är jättesynd!!! Det gjorde verkligen undervärk med min kropp!! Nu räknar jag med att sätta igång igen under v.46 när jag blir långledig. Förhoppningsvis orkar jag med 3 ggr i veckan från början. Jag får helt enkelt "bygga upp mig" sakta men säkert från början igen med kortare sträckor...Så att jag orkar med mer allt eftersom. Tror att det i slutändan kommer att bli riktigt bra  

Hoppträningen är för tillfället lagd på hyllan. Blir det att åka in till ridhuset....blir det för att enbart rida i så fall. Vi måste komma igång väldigt mycket mer i ridningen... för att både jag och T ska orka med någon hoppning  

Dock ska jag börja träna lite kavalettiövningar så fort T:s bakben är ok!!! Man kan ju både skritta och trava kavaletti  

Längtar just nu tills det blir snö så att vi kan börja galoppera lite framöver!!! Det kommer att bli kanonbra  

Det är bra att ha en plan!! Både kortsiktig och långsiktig  

Den kortsiktiga är att komma igång och rida i ridhuset igen...

och den långsiktiga är att komma igång med hoppningen under våren  

Ett annat mål är att kunna åka i till ridhuset med T själv...att kunna lasta honom ensam. Det kommer att bli ETT STORT MÅL att kunna göra under 2012!!!!! Vill helst inte vara beroende av någon i samband med lastning!!

Sedan får jag se vart vi hamnar!!! Jag tror nog att det kommer att bli en givande resa för oss under 2012  

Mvh en hoppfull anaby  

Av anaby - 7 november 2011 20:51

Jag har köpt en del grejer på Tradera under ca 1,5 år nu. Mest hästgrejer faktiskt!!! Ofta från samma person...och helt nya grejer!!! Ofta så "sparar" jag många annonser och sedan lägger jag bara bud på någon grej....och ofta kollar jag vad budet ligger på någon timme innan. Sedan budar jag i sista minuten  

Har vunnit en hel del fin utrustning till både T och mig  till otroligt bra pris och ofta till 1/3 del av vad det egentligen skulle kosta helt nytt i butik. Det tycker jag om!!!

Sedan mina rosa ridbyxor och det rosa schabraket har jag legat lågt med bud. Dock tittar jag in på Tradera dagligen...Man vet ju aldrig OM det kanske just idag poppar upp det som jag har tänkt köpa i flera år  Man måste var beredd!!!

Hi hi!!

Ha de gott så länge!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 7 november 2011 16:33

Jag skyndade mig iväg till Apoteket för att hämta ut det sista av sulfan. Sedan blev det en "snabbvisit" på H&M!! Där hittade jag en "stalljacka" på REA!!! Blev en blå tjock täckjacka för 199 kr=BRA PRIS 

Hem och chilla en liten stund innan allvaret startade!!!

Det blev en ridtur på en gång...så det var bara att byta schabak och "snap-on-reflexer" till det gula och fixa ordning T för dagen  Kan säga att igår fick jag borsta MYCKET med MB...då "Herr´n" verkade ha rullat sig hur många ggr som helst de få dagar jag varit borta  Ibland förstår jag inte hur mycket lera det kan fastna i en hästpäls när de rullar sig   

Jag var förberedd på en "välinpackad-lerinpackad-mammut" idag när jag kom ner till stallet!! Men se...då hade han INTE rullat sig alls?? Hmmm!!!

Så här blev det med den gula utrustningen idag  Tyvärr endast med mobilen...och ruggigt väder...tar bättre kort med kameran på torsdag!!!


     


Idag blev det graningestövlarna för mig!!! Lera, lera, lera säger jag bara 


När vi kom ut på vägen nedanför stallet var det en karl som sågade med en motorsåg en bit upp på vägen...Det var INTE populärt hos "Herr´n"  Han går förbi men blir lite stirrig...vilket fortsatte hela vägen till och från kyrkan 

Pga att T stirrade så mycket på motorsågen höll vi på att GÅ OMKULL rejält i skritt Ibland blir jag så himla irriterad när han INTE kan lyfta på hovarna tillräckligt!! SUCK!!! Vi höll oss på fötter och sedan blev det att "aktivera" skritten rejält då jag inte hade lust att ramla av 

När det blev dags för trav var det inga problem!!! T har vilat i några dagar så visst var han pigg men ligger ändå inte på i handen så mycket...tacksamt säger matte 

När vi sedan kom nedanför kyrkan blev det skritt. Vilket gick bra...vi stannade och släppte fram en moped.


När jag nästan var framme där jag brukar vända ...var det en "karl nr 1" inne i skogen som T blev stirrig av...så jag stannade så att han fick titta på honom. Brukar fungera bäst då tycker jag!!! Då kommer en annan "karl nr 2" gående mot oss ganska snabbt...och ska fram till T som tvärhoppar till och blir rädd för honom när han är ca 10 meter bort....Självklart blir  "karl nr 2"  upprörd av att T hoppat till och skriker och svär på mig ??

VAD I HELVETE ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?? VARFÖR SKULLE HAN FRAM TILL HÄSTEN I FÖRSTA TAGET OCH UTAN ATT ENS FRÅGA OM DET ÄR OK SPECIELLT NÄR HAN SER ATT HAN ÄR STIRRIG??? TÄNKTE JAG MEN SA INGET....

Jag säger till "karl nr 2" helt lugnt att INTE gå fram till T då han är stirrig och uppjagad för tillfället. Det är helt enkelt INGEN bra ide för tillfället!!!

SER KARLN INGENTING??? T ÄR JU DESSUTOM EN STOR HÄST!!!  NEJ, VERKAR TYVÄRR INTE SOM DET....suck!!!! TÄNKTE JAG IGEN MEN SA INGENTING....

T står nu och tittar in mot skogen mot "karl nr 1" och jag tycker att jag har "koll på läget" då T börjar lugna ner sig och förstå att det inte är någonting farligt där borta

Då säger "karl nr 2": Men vad är det hästen är rädd för??

Jag svarar: Hästen är och blir rädd för sånt som HÖRS men INTE SYNS...när han ser VAD det är som rör sig blir han lugn igen. Jag kan tyvärr inte tala om att det är en människa inne i skogen det måste han SE själv!!

Men herregud kontrar människan med: Tänk om det var en älg som hade kommit då??

Ja, säger jag men det är ju INTE alls säkert att en älg är värre än en människa som INTE syns inne i skogen.

Människan fortsätter och klaga och säger....att han tycker att det är konstigt att hästen reagerar!!!

Jag börjar vi det här laget var ganska irriterad...kan jag säga Men biter ihop och pratar lugnt!!!

Jag säger än en gång: Om en häst INTE ser VAD det är som rör sig i skogen kan den bli stressad...den brukar lugna ner sig när den har "koll på läget"!!! konstigare än så är det inte!!

Nu har "karl nr 1" äntligen masat sig från skogen och T har SETT honom ordentligt... så jag skrittar framåt och bryr mig INTE om dessa karlar något mer       

Vänder där jag brukar vända och på väg tillbaka kommer "karl nr 1" emot mig och T och SKA fram till T...samtidigt som det kör en traktor ovanför kyrkan....vilket innebär att T blir en aning stressad...så klart 

Jag ska säga att det är en grusväg jag rider på. Där det både kör bilar, cyklar och folk promenerar. Både bilen och karlarna var på andra sidan vägen. Så det var gott om plats emellan oss...så att säga.

Samtidigt som människan i fråga SKA fram till oss...varför har jag verkligen ingen aning?? Men han ser ju att T blir stressad av traktorn ovanför kyrkan...så jag säger än en gång lugnt: GÅ INTE FRAM MOT HÄSTEN NÄR HAN ÄR SÅ HÄR STRESSAD AV TRAKTORN!!!

Då stannar människan och säger: Jag förstår då INTE varför han blev rädd för mig inne i skogen!!
MEN GE BARA UPP TÄNKTE JAG MEN SA INGENTING ÄN EN GÅNG!!!
Jag sa bara: Om ni låter oss vara... så reder jag ut den här situationen ifred och framför allt i lugn och ro!!!

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ EN DEL MÄNNISKOR EGENTLIGEN??? JAG FÖRSTÅR INTE ALLS VARFÖR MAN SKA GÅ FRAM TILL EN FRÄMMANDE HÄST SOM ÄR OCH SER STRESSAD UT TILL VARJE PRIS??? OM MAN INTE FRÅGAR OM DET ÄR OK ATT GÅ FRAM TILL HÄSTEN OCH HÄSTEN HOPPAR FLERA METER FRÅN PERSONEN I FRÅGA...KAN JAG INTE RIKTIGT FÖRSTÅ VARFÖR MAN BLIR ARG??

Skrittar förbi karlarna i fråga och sedan blir det trav!!! Skönt att slippa dem!!!

De kommer dock i bilen bakom mig så jag stannar med T vid sidan av vägen så att de får köra förbi  Självklart är det inga problem och T står på halvlånga tyglar när de kör förbi 

DET KÄNDES SOM EN STOR REVANCH ATT T INTE BRYDDE SIG OM BILEN  Kanske fick de sig en tankeställare då T INTE reagerade på bilen...man kan ju hoppas allafall!!! 

Det är ju inte alltid det STÖRSTA  som är farligast i en hästs ögon....   

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I vanliga fall är folk otroligt duktiga på att FRÅGA om de får klappa T!!! Är han lugn och det INTE är något barn som frågar... brukar jag säga att det är ok. Annars får det vara!!! Jag vill abolut inte riskera att han "hoppar upp i knäet" på någon  Det är ju trots allt mitt ansvar OM det skulle hända någonting!!! Säger jag nej, så accepterar folk det utan problem  De har hittills INTE blivit arg eller sur!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Resten av ridturen gick fina fisken!! T låg på lite i handen på sista travsträckan men lugnade ner sig på slutet och blev jättefin  Blev lite stirrig igen när vi skulle förbi motorsågen på vägen hem. Dcok bara de sista 100 metrarna. Jag VET ju att det är motorsågen som "utlöste" det andra stirret efter karln inne i skogen nedanför kyrkan...Trots allt var T hanterbar och ingenting hände!! Förutom att 2 människor skulle fram till honom till varje pris trots att han var stressad....av en anledning jag inte kan förstå 

Det är bara att gilla läget och hoppas att motorsågen INTE är på G på torsdag igen 


T fick lunch, sulfa, morötter och magnetbehandling. Och jag mockade hage + vindskydd. La in 1 säck med halm i "sov-hörnet". Passad på att fylla på sista hösäcken i stora höhäcken och ta bort det blöta höet....

Sedan gick jag in och öppnade höbalen och fyllde på 12 hösäckar  Räknar med att fylla på höhäckarna igen på onsdag. Då är det skönt att det redan finns färdiga säckar!!!

Har landat hemma för en liten stund sedan och nu väntar middag och en dusch!! Sedan ska jag börja packa inför jobbet. Jag har min "hellweek" den här veckan...och min "jobbigaste" dessutom!!! Jobbar måndag, tisdag, onsdagnatt..."går av" på torsdag morgon...möte på torsdag kl. 13.00-15.00  Ledig torsdagnatt och jobbar fredag och lördagnatt  Kan säga att jag kommer INTE att gå på något möte den här veckan!! Vi får ta ut komptid om vi har så att vi kan vara lediga. Vilket jag har tänkt göra på torsdag!! Finns inte ork eller energi till att åka iväg till jobbet igen på min enda ledig dag...

Just nu längtar jag tills på torsdag...kl.12.00...då jag har tänkt rida igen  och då jag får sova min enda natt den här veckan  Det ska bli fantastiskt skönt!!!

Nej, nu väntar middagen!!

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 3 november 2011 23:30

Här kommer några kort från Börjesbeställningen som jag hämtade ut igår!!!


 


1 st reflexschabrak till hoppsadeln  Har även gula "reflex-snap-on" som ska sättas på stigbyglarna..... en shoftchelljacka i reflexutförande..... en förbygel i reflex...benreflexer....hjälmreflex....ländtäcke..
.mm mm  Vi kommer att kunna vara rejält GULA under november månad  ...T & jag   Kort kommer senare!!!



Tåskydd i plast....


   


Stigbyglar i plast som tyvärr INTE passade med tåskydden  Nya är beställda!!! Tanken är att jag ska spraya dem "bronsfärgade" så att de ser ut så här:


 


Varför jag gör det?? Jag tycker att bronsfärgat är finare än svart till en brun sadel  Jag är kinkig!!! Sedan tycker jag att plast är ett bra material då det är så lätt  



En pannlampa att sätta på hjälmen. Blir intressant att se VAD "Herr´n" tycker om den 


Nej, gott folk!! Jag hoppas att ni har haft en jättebra kväll!!!

Nu väntar bädden för mig!!

Ha de så länge!

Mvh anaby  

Av anaby - 3 november 2011 22:12



Jag har skrivit en hel del från början av min karriär som hästägare. Detta är gamla berättelser från 2006 om jag inte minns fel...


Vi börjar med min första häst/ponny Kadett som vi köpte 1975  

 

 Hur det hela började 1973…


Allt är väl egentligen min morbror Göstas fel. Att jag började med hästar. Min moster Anita och morbror har en dotter Christina (min kusin) som är lika gammal som mig. Och vi umgicks väldigt mycket när vi var små. Christina hade en egen häst Loja, ett nordsvenskt sto som var travhäst.


Allt började när jag var 6 år och året var 1973. Jag umgicks mycket med Christina, min kusin som hade en egen häst. Som vi red på ganska mycket. Det var ingen avancerad ridning eftersom vi var så små men vi skrittade omkring och drömde om att vi en dag skulle bli jätteduktiga på att rida och tävla som alla små tjejer gör i den åldern…;)


Det var tur att Loja var en snäll häst och inte så stor, ca 153 cm hög. Den nordsvenska hästen har överlag ett väldigt bra temperament tycker jag. Nu har jag följt den hästrasen sedan 1973 eftersom min morbror ALLTID har haft nordsvenska hästar hemma, både på uppfödning och inköpta hästar. Jag hade väldig koll ett tag när jag hade mina hästar Wirbelwind och Zimé uppstallad i hans stall i Röbäck under 2 års tid. Men det är en annan historia…. Han har än i dag nordsvenska hästar i stallet, men han tävlar inte lika aktivt travhästar längre som han gjorde förrut. Några starter blir det nog per år men för det mesta kör han några ggr i veckan för att hålla igång de hästar han har i stallet.


Hur som helst så började jag spela piano. Och när det var dags att välja om jag skulle fortsätta spela piano eller sluta...förstod min mamma att antingen måste de köpa ett piano eller så måste jag sluta. Men mamma visste även att jag väldigt gärna skulle vilja ha en egen häst. Så mamma ställde den magiska frågan: Vad skulle du helst vilja ha, ett piano eller en egen häst? Svaret var lätt som en plätt tyckte jag. En egen häst givetvis!!!

Än idag ångrar min mamma att hon ställde mig den frågan..Varför, jo därför att jag har INTE haft vett att sluta som normala tjejer i min ålder gör…när det börjar högstadiet eller gymnasiet. Anna hon bara fortsatte och håller på fortfarande..år efter år, häst efter häst…


Nåja, det gick några veckor och sedan den 23 december 1975 hade mamma och pappa ringt på en annons i Vår lokala dagstidning på en shetlandsponny som var till salu. Han var 10 år, var mörkbrun och hette Kadett. Storleksmässigt låg han nog mellan 105-110 cm hög.

 

Efter lite funderingar och överläggningar med mina föräldrar så blev det inköp av en liten ponny som hette Kadett. Men eftersom mina föräldrar är väldigt rättvisa med min syster och mig så fick min stora syster Lena en TV och jag en ponny. Till saken hör ju att hon INTE är ett dugg intresserad av hästar, varken då eller senare…Så kan det vara även om man är syskon att man har olika intressen,.


Första 4 månaderna stod Kadett kvar på ridskolan i stan. Medan och morfar pappa höll på att bygga och inreda ett stall hemma på gården. Det var lite jobbigt för min pappa att skjutsa mig till ridskolan varje dag och hjälpa mig med det mesta utom att rida…Jag var jätteglad att få vara med min ponny och såg fram emot att få ha Kadett hemma på gården.


När stallet nästan var klart hemma började vi ta hem Kadett under helgerna. Det gick jättebra och till slut kunde vi säga upp stallplatsen på Ridskolan och det skulle ta ända till 1985 innan jag hade en häst uppstallad på Ridskolan igen…


Fortsättning följer…


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards