anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2011

Av anaby - 25 november 2011 10:27

Jag har verkligen sovit som en stock inatt!! Härligt för jag känner mig mycket piggare idag 

Det blir att ta bilen ner till stallet idag...ska nämligen ha med mig en torvmixbal och fylla på i vindskyddet...blir en aning tungt att bära ner den 

Ska passa på att ta ner lite mer otympliga saker när jag ändå tar bilen.

Under em ska jag åka iväg och handla lite kläder till L-O och pappa. Jag brukar köpa "arbetskläder" till pappa som tack för hjälpen när vi lånat traktorn och annat som behöver göras runt omkring T. Nu senast var han jättesnäll och hjälpte mig att skotta bort den "lilla" dyngstacken vid vindskyddet. Tänkte att det kunde vara trevligt att "tacka för hjälpten" för det  idag   

Nej, nu måste jag lägga på en rem och åka ner till stallet så att resten av dagen inte blir så sen!!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 24 november 2011 22:05


Jag har haft stora problem med att hitta BRA och hållbara hinkar som inte har varit så stora. Vanliga hinkar är ju 10 liter och mindre 5 liter. Då T går ute dygnet runt så brukar hinken bli "kall" och när man slår den mot krubban ute...spricker hinken lätt...suck!! Jag provade en uppsjö med olika hinkar men det var sällan någon stog pall när man slog den mot krubban för att hälla ut maten. Då menar jag inte att man ska dunka hinken som en tok utan bara slå lite lätt så all mat lossnar från hinken. Efter ett besök hos Biltema hittade jag en svart "mini-murarhink" på 5 liter...helt perfekt stor för oss och framför allt REJÄL plast!! Pris: 16.90  Jag provade med 1 hink och blev helt frälst...och köpte 9 hinkar till  Jag använder "vanliga" 5 liters lock till mina hinkar. Jag är supernöjd och har inte haft en enda trasig hink än så länge!! 


 


Här står hinkarna på tork efter en ordentlig disk i diskmaskinen 


Mvh anaby  

Av anaby - 24 november 2011 18:28

Åkte ner direkt till stallet och smorde in muggen med vitlöksblandningen....somnade ca 08.30 

Vaknade kl.10.00 och fattade inte alls vart jag var  Tvärvaknade och fick anstränga mig för att förstå VILKEN dag det var?? Hade jag jobbat eller sov jag i sovrummet?? Inte lätt när hjärnan INTE är i fas 

Insåg till slut att jag hade jobbat och kunde sova tills väckarklockan ringde 12.00 

När väckarklockan väl ringde blev det "giv akt" och jag fattade verkligen INTE vart ljudet från väckarklockan kom ifrån Vem har sagt att det ska vara lätt och jobba natt och sova på dagen 

Lyckades allafall kravla mig ur sängen och till soffan i vardagsrummet 

Precis när jag hade bytt om till stallkläder fick jag ett SMS att kådsalvan hade kommit!! Fick hämta den efter ridturen istället 

Jag hade i bakhuvudet att förmodligen skulle nog T se ut som en "lerinpackad-mammut" x 2 eller 3 då det regnade igår och har varit lerigt i hagen  Dock tänkte jag att jag kanske hade tur med bara 1 rullning i lerbadet 

Hade jag tur?? Nej, då jag har ju jobbat inatt 

Så här "fin" var T när jag kom ner för att rida:


                      Ärligt kan jag säga att jag var väldigt nära till tårarna när jag såg honom i hagen...han måste har rullat sig hur många ggr som helst  Uppe på ryggen hade det INTE torkat än...  Jag kan också ärligt säga att jag fullkomligen ÄLSKAR min Magic Brush idag  Utan den hade jag nog brytit ihop och gått hem istället 

Det tog nog "bara" kring 10 minuter så såg T ut som en häst igen  UNDERBARA BORSTE!! Dock inte magisk...men effektiv att använda  

Vi skrittade vår vanliga tur...kyrkan tur & retur. Idag var T väldigt irriterade på MYCKET...folk på vägen.....annat bredvid....snubblade en hel del på väg till kyrkan. Jag tror eller upplever att han är lite less på att bara skritta...så länge han får Metacam blir det bara skritt. Så nästa vecka ska det bli skönt att kunna börja trava igen  Han skötte sig bättre på hemvägen  Han både lyssnade bättre på framåt och snubblade mindre.

Det kändes som om varken jag eller T hade någon bra dag idag  ...jag var otroligt trött och less   och T irriterad  ....Men vi tog oss dit och hem utan problem...så man kan nog säga att det gick bra förutom att humöret inte var på topp hos någon av oss  

När vi kom hem ige fick T sin lunch men idag gick den inte ner...torskleveroljan var ingen större favorit...trots att jag endast har använt lite. Han är roligt T!!! Jäst går bra men lite olja går inte alls ner Tänk om man förstog hur de tänkte..de små liven!!!

Tvättade muggen med Hexocilen som fick verka medans jag fyllde på hö i bägge höhäckarna och städade nedanför stora höhäcken. Det blev 5 säckar som fylldes på den här gången. Höbalen är helt slut så nu måste vi rulla in en ny till helgen så att jag har under nästa vecka.

Sedan var det dags att skölja bort Hexocilen. Det går jättebra om jag tar pannlampan och går runt hörnet på vindskyddet. T står som ett ljus och tycker nog att det är lite spännande när det lyser  Han vill nämligen gärna putta på mig och SE på lampan  Knashäst!!!

När jag torkade torrt upplevde jag att krustorna ÄNTLIGEN börjar lossna på muggbenet!! Känns som om det börjar hända grejer nu!! TACK OCH LOV!!! På det andra bakbenet är svullnaden borta  På muggbenet är svullnaden oförändrad men blir mycket mindre efter ridning. 

Mockade hage + vindskydd innan det var dags att fylla på vatten. T dricker upp det "äppelciderspetsade" vattnet utan problem!!! Har dock INTE blandat i så mycket än utan tar lite mer för varje dag....är glad att han dricker som vanligt 

När T var klar tog jag mitt pick och pack och gick hem. Svidade om och sedan åkte jag till Coop för att hämta ut Kådsalvan. Åkte ner direkt till T för att smörja muggen innan jag åkte hem. Måste säga att det gick riktigt bra att massera in salvan och det lossnade MYCKET krustor  Jag hoppas verkligen att salvan har gjort verkan tills imorgon!!! Med det menar jag att det skulle kännas underbart om krustorna börja lossna....det tar nog flera dagar innan allt läker men en början skulle "vara guld värd"  Jag får se imorgon...

Jag har just ätit middag och sitter nu framför TV och jag kan säga att det blir en lugn, lugn kväll...jag kommer inte att göra många knop   Planen är att se på TV...dricka varm choklad...1 vinglas....lite gott fika...och bara njuta av livet en kväll  

Ha en fortsatt jättesuperduperbra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

   

Av anaby - 24 november 2011 13:10

Jag brukar vanligtvis INTE göra såna här typer av test. Men någon gång ska ju vara den första. Det gäller att hålla ordning på alla årtal och hästar  Inte lätt när man börjar bli gammal  


Hur började det:
1. På vilken klubb började du rida?: Har inte ridit på ridskola utan är självlärd. Köpte min ponny 1975 och började rida själv. Hittade min hopptränare Robert 1982 genom en kompis och började träna för honom då och fram till 1991 då vi flyttade ner till Södra Sverige. Har sedan haft olika hopptränare under åren fram till 2001 då jag slutade att tävla och träna pga skada på både mig och hästen. Tävlar inte i dagsläget men har hopptränat igen våren 2011 efter 10 års uppehåll. Ska sätta igång igen så fort Tabascos mugg ger med sig...
2. Vem gjorde dig till den ryttare du är idag?: Alla mina hästar genom åren och min duktiga hopptränare Robert som jag tränade för 1982-1991!!! Han hjälpte mig grundligt "från grunden" och det har jag haft STOR nytta av senare på andra hästar genom åren.  Hästarna: Kadett, Abbe, Bingo, Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind, Zimé och Tabasco.

3. Vilken häst har lärt dig mest?: Det måste vara Tabasco även om vi inte har tävlat än. Han har krävt otroligt mycket tålamod genom åren. Tack vare mina andra hästar som jag ägde innan kunde jag "hitta lösningar" som funkade på Tabasco.
4. När började du tävla högre än klubbtävlingar?: 1983
5. Vilken häst har du mest placeringar med?: Comtesse eller Wirbelwind!! Vet inte riktigt men de har nog ganska lika många rosetter. Bägge tävlade Elitserie i laghoppning och hade segrar upp till Msv B  hoppning.

Dressyr:
1. Vem är den mest utbildade häst du ridit?: Wirbelwind (LA-Msv)
2. Vilken häst har du din högsta dressyr placering med?: Wirbelwind
3. Vad är det svåraste program du ridit?: LA:O och året var 1990 om jag inte minns fel. Tävlade i hoppsadel dessutom;) ägde ingen dressyrsadel förrän 2001.
4. Vad tävlar du för klasser?: Inga nu.
5. Vad har du tagit för placeringar i år?: Inga då jag inte tävlar längre.

Hoppning:
1. Vilken häst har du hoppat högsta enkelhindret med, vilken höjd?: Zimé, 155 cm och Wirren, 150 cm.
2. Vilken häst har du hoppat högsta banan med, vilken höjd?: Det måste vara Lord Courette och Wirbelwind och banan var 140-145 cm. Vid olika tillfällen och år emellan.
3. Vad tävlar du för klasser?: Inga då jag inte tävlar. Tidigare tävlade jag upp till Msv B med 3 hästar och 125 cm med 1.
4. Vad har du tagit för placeringar i år?: Inga då jag inte tävlar längre.
5. Vilken klubb föredra du att tävla hos?: Surf eller Urf. Det är mina "gamla" ridklubbar. Bägge är bra och för närvarande är det Surf som gäller för mig och Tabasco när vi har hopptränat.

Häst: 
1. Vem är den hetaste hästen du ridit?: Comtesse.
2. Vem är den starkaste hästen du ridit?: Comtesse och Zimé och de i särklass de absolut SVÅRSTE hästarna jag har suttit på genom årens lopp.
3. Vem är den minsta hästen du ridit?: Kadett ca 105 cm.
4. Vem är den största hästen du ridit?: Wirbelwind ca 180 cm.
5. Vem är den häst du tog grönakortet på?: Zimé  och året var 1996. Jag har fortfarande kvar kortet.
6. Vem är den häst du tävlade först i dressyr?: Comtesse 1984 eller 1985, kommer inte exakt ihåg årtalet.
7. Vem är den häst du tävlade först i hoppning?: Abbe i en klubbtävling 90 cm i början på 80-talet. Kan har varit 1980.
8. Vem är den häst du tog din första placering med?: Abbe. Vi kom 2:a i en klubbtävling 90 cm. Förmodligen 1980.
9. Vem är den häst du tog din senaste placering med?: Zimé. En 3:e placering i LB om jag inte minns helt fel och året var nog 2001. Samma år jag slutade tävla.
10. Vilka hästar har du tävlat i lag med?: Comtesse (Elitserie 1985, Junior), Lord Courette (Div 1 1989, Senior), Wirbelwind (Elitserie 1990, Senior) och Zimé (Div 2 2001, Senior). Samtliga i hoppning.

Antingen eller:
Häst - Ponny - 
Dressyr - Hoppning
Utomhus tävling
- Inomhus tävling
Satsa för seger - Fis rida -
Vitt schabrak - Personlig färg
Ridstövlar - Chaps
Spilta - Box
Spån - Halm
Räcke - Oxer
Kompisar i hagen - Ensam pga speciell häst
Lite info om mig under årens lopp 
Mvh anaby  

Av anaby - 23 november 2011 18:54

Jag har under några år använt mig av en "vanlig" 1-hjulig skottkärra. Dock är det rejält tungt att köra med 2 st tunga 25 liters vattendunkar i en sån skottkärra...speciellt när man har "problem med kroppen"  Jag kollade runt lite överallt på affärer i stan och hittade en skottkärra jag fastnade för på Jula som uppfyllde mina krav. 

Jag ville ha en skottkärra med 2 hjul för att slippa balansera vattendunkarna. Det blir så otroligt mycket mindre tungt i snön när man ska fylla på Termobaren!!! Jag drar den alltid bakom mig då jag tycker att det är lättare motför att dra den framför mig...då jag har problem med nacke och axlar.

Kan säga att nu är det rena rama drömmen att fylla på vatten...dunkarna står i skottkärran medans jag fyller....sedan drar jag ut dem och fyller på Termobaren. Det enda lyftet jag gör är när jag ska tömma vattendunkarna  För mig är det otroligt stor skillnad och lättare att fylla på vatten nu motför tidigare. Känns knappt i kroppen nu  


Jag såg på Julas hemsida att det finns 2 olika skottkärror med 2 hjul nu. Den här som rymmer 100 liter och en lite större  som rymmer 160 liter...och något dyrare.


  


Mvh anaby   

Av anaby - 23 november 2011 18:47


Nu börjar jag vara rejält less på mörker, lera och regn 

JAG VILL HA SNÖ NU!!!!  HELT IGÅR  


 


En chillande och ätande T i hagen  



Paddocken uppe vid vårt hus.


 


Ätande T med sitt fleecefodrade regntäcke.


 


Här har jag skottat paddocken FÖR HAND  


   


Jul-T leker med sin aktiveringsboll  



Vägen hem från stallet.


   


 



  Nästan "gömd" uppsittningspall i snön!!!


 

Magnetbehandling på G en solig vinterdag  

Mvh en hoppfull anaby   

Av anaby - 23 november 2011 17:13

Hade en bra natt på jobbet och stannade bara till för att byta skor innan jag åkte ner till T. Tyckte att det fortfarande var svullet i benen....mindre i det andra bak som tur är!! Dock kan det också bero på att T gärna ligger strax innan jag kommer på morgonen...då har han inte hunnit röra på sig och få igång blodcirkulationen...tills jag landar i stallet  Vi är sömntutor bägge 2  Det är verkligen sådan matte såndan häst     Smorde med vitlöksblandningen och åkte hem för att sova.

Har inte sovit riktigt bra...denna oro över "mugg-helvetet" håller på att göra mig tokig 



Tog bilen ner på em, då jag hade en  hel del grejer med mig   Tycker att bägge bakbenen var MINDRE svullna nu när jag kom ner på em!!!! Började med att tvätta muggen med Hexocil...som fick verkar ett tag. Fyllde på hö inne i vindskyddet till T då det blåser och halvregnar ute. Bättre att han står inne i vindskyddet  och äter  

Tog sedan på NYA pannlampan och började med att mocka i hagen...T var minst sagt nyfiken på mig  Följde mig med STORA ögon  Efter att ha gått omkring med pannlampan i hagen en stund...gick jag fram till en konfunderad T  Inga problem!! Han stog kvar och tittade på mig...kanske inte var så farligt med tanke på att det var matte som lyste upp  och när han sedan fick hästgodis var saken så att säga biff  

När jag sedan skulle mocka i vindskyddet skulle T lukta och titta ingående på mig hela tiden  Socialhäst?? En aning!!!

Jag hade fortfarande pannlampan på och T verkade inte bry sig de minsta  HÄRLIGA HÄST 

När mockningen var klar blev det dags att skölja bort Hexocilen. Kan säga att det var verkligen perfekt att använda pannlampan...NU SER JAG ORDENTLIGT FÖR FÖRSTA GÅNGEN I MÖRKER NÄR JAG SKÖLJER MUGGEN    T stog som ett ljus....torkade torrt och sedan baddade jag in utspädd "Virkon S"...det funkade väldigt bra i somras och torkade ut muggen rejält!!! Är nog dags att prova det igen och se vad som händer...



Medans det fick torka pysslade jag med lite annat...bla fyllde på nytt vatten i Termobaren.

Han dricker upp allt vatten trots att jag blandar i lite äppelcidervinäger dagligen  Han får även "torskleverolja" i lusernet...men det smakar visst inget vidare tycker jag att det ser ut som  Ska köpa färsk jäst imorgon och börja ge honom också!! Det funkade också bra i somras och har han någonting i magen ska jästen hjälpa till att få ordning på den  hoppas jag!!!

Innan jag åkte hem igen smorde jag in muggen med  "torskleveroljan"...får se hur det ser ut imorgon  Upplever INTE att Socatilen "gör det den ska"  Hoppas verkligen att grankådsalvan kommer senast fredag!!! Så att jag kan börja använda den istället  


Kändes rätt så bra när jag åkte  hem från stallet även om jag är ledsen att de INTE händer mer med muggen till det bättre...eller att det läker ihop ordentligt!!! Får se hur det ser ut imorgon!!


Min semikapson kom i brevlådan idag!! Det är ett heljärn...så den ser en aning smal ut men jag ska prova den imorgon och se hur den sitter på min "storhuvade" häst  Den är jättefin 


Jag har nyss ätit middag och nu ska jag bara ta det lugnt tills det är dags att åka till jobbet och jobba 1 natt till. Längtar tills imorgon och hoppas att vädret är ok så att vi kan rida ut en sväng!! Skulle vara skönt att få mysa lite med en ridtur   Det blåser väldigt mycket ute just nu  och förhoppningvis slutar det till imorgon!!


Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!! Glöm inte "Bonde söker fru" 

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

     

Av anaby - 22 november 2011 16:47

Jag åkte iväg för att shoppa lite och första stoppet blev Rusta för att köpa "kökssvampar" som jag använder att tvätta muggen med.


 


Jag delar på 1 svamp då jag använder en ny till nästa ben....och slänger dem när jag är klar.  Funkar jättebra att tvätta med 


Jag använder också små joghurthinkar att ha vatten i. De använder jag max 2 ggr sedan diskas de i diskmaskinen...ibland kan det stå en hel hög i diskmaskinen  Tur att jag har en tolerant man 


   


Jag har också klippt mindre små handdukar av en stor eller flera stora så att jag  hela tiden har RENA handdukar att torka muggen med. Funkar också otroligt bra 

Och handskar är ett måste!!! Det går några stycken varje dag 


Sedan åkte jag vidare till Elgiganten för att titta på pannlampan. Frågade först en kvinna som jobbade där men hon sa att de INTE hade någon pannlampa överhuvudtaget?? Konstigt då jag blev tipsad igår om att åka hit sa jag. Lika bra att leta reda på någon annan och fråga  För så lätt hade jag inte tänkt ge mig  Hittade en yngre kille som visade mig till ett minimalt ställ med en liten, liten pannlampa. Dock samma märke som den som jag hade tänkt köpa...men alldelens för liten. Jag frågade om en större?? Och han hittade en större likadan som den som Marita hade köpt!!! DEN SISTA!! OPPPSS!!! Tur minsann!!! När jag tittade närmare på den visade det sig att det var rött ljus på den sk. "night vision"..precis det jag var ute efter  Pris: 249 kr!! Helt överenskomligt pris        


   


Längst upp till vänster kan man läsa om "night vision"... det röda ljuset   


Hem för att rida T och gissa om det var dimmigt och dunkelt trots att klockan inte ens var 13.00 på dagen!!!

Vi tog på oss rejält med reflexer för att synas idag  Dock är de som både cyklar och går OTROLIGT dåliga på att ens ha 1 reflex på sig  Förstår inte riktigt hur de tänker!! Jag har mött många människor som INTE ens har en reflex på sig när det är totalt mörker!! Varken cyklister eller bilar har så himla lätt att upptäcka en då 



Idag blev det en skrittrunda "nästan" till kyrkan. Vi tog inte turen nedanför kyrkan. Vägen var hal som såpa idag!!! T har ju 2 broddar runt om..men det känns ändå inte riktigt 100 % säkert..bättre än att vara utan broddar helt klart!!! Vilket jag är tacksam över  Jag koncentrerade mig på att få fram skritten lagom idag. Jag har upptäckt att han "snubblar eller slår i skorna" NÄR det dyker upp en människa....eller om han får syn på någonting annat. Annars skrittar han på riktigt bra utan större störningar. Det blir bättre och bättre för varje dag!!! HÄRLIGT!!!



Vi provade reflexhuvan idag och den förflyttade sig tyvärr en del från pannbandet och hamnade till slut utanför  Jag hade Micklem tränset och pannbandet på det tränset är ganska stort...en av orsakerna till att jag föredrar att använda just det tränset...men då sitter inte pannbandet åt lika bra mot huvan. Så efter halva ridturen tog jag av den. Förutom det så upplever jag att huvan sitter bra vid öronen efter jag satte in kilen och med hjälp av kardborren Ska göra ett nytt försök med Remonttränset och vanliga pannbandet...

 


Från hästryggen med mobilen  


 


Med kamera i ruggväder med lite regn MED blixt.




Med blixt!! Visst syns reflexerna rätt så bra??


   


Provade UTAN blixt också....men vädret var så otroligt dåligt så bilderna blev riktigt kassa ändå  Ber om ursäkt!!

Man ser allafall att T är riktigt GUL  



      Hästen är i allafall fin 


Jag hade på mig reflexväst också!! Så vi såg nog mer eller mindre ut som en julgran idag trots att klockan endast var 14.00 när vi red ut  


Jag var lite oroligt över "vitlöksblandningen" som jag använde idag då det var - grader ute...men det tog bara någon timme så blev det + grader ute...tack och lov!!! Svullen idag också men jag upplever att "vitlöksblandningen" gjort lite verkan idag för krustorna på muggbenet var INTE alls lika hårda idag!!! HÄRLIGT!!! Fram såg det bättre ut också!!

DET FINNS EN LJUSNING!!!

Tvättade och smorde sedan in med Socatil + torkleveroljan. Imorgon bitti när jag kommer från jobbet åker jag ner och smörjer in med "vitlöksblandningen" igen så får det verkar medas jag sover!!! Så får jag se hur det ser ut när jag vaknar på em  


Har nu en flaska med äppelcidervinäger i stallet som jag använder till vattnet. Han ska även få lite "torksleverolja" i lusernen. Då får han lite hjälp "inifrån" också!!! Håller tummarna att det ska hjälpa ev. allergi eller vad det nu kan vara som ev. orsakar muggen. Svårt sånt här när det inte finns någonting uppenbart som orsakar eksemen  


Tog en sista bild på belysningen i vindskyddet innan jag gick hem 

   

 Det gick inte att ta med blixt så det fick bli utan...och en riktigt kass bild  Man ser dock att belysningen är riktigt bra inne i vindskyddet. Underlättar när man ska mocka kan jag säga  Det blir jättebra att få hjälp av pannlampan att mocka i hagen...där får jag ibland gissa i mörkret vart högarna är  


Min otroligt snälla Hovis ringde just upp mig!!! Jag pratade med honom igår om att han ev. skulle  kunna sko T imorgon....men han skulle kolla upp OM det gick eller om vi tar det nästa vecka. Han hade jättemycket att göra imorgon så vi bestämde på tisdag nästa vecka istället. Däremot så sa han att OM det snöar och blir jättedåligt väder så kommer han ut på söndag och skor T  Helt otroligt!! Jag tackade och sa att om det inte blir värre än så här så är det absolut ingen fara!! Då kan vi vänta tills på tisdag  Det var bara att ringa så skulle han komma direkt på söndag om behov fanns!! Vilken fantastiskt snäll ny Hovis jag har fått tag på    WOW säger jag bara!!!


Nu väntar jag bara på att L-O ska komma hem så att jag kan börja med middagen!! Magen börjar kurra nu 

Nu ska jag jobba 2 nätter och det känns helt ok!! Min långledighet är nu slut igen...Hi hi!!

Nej, nu slamrar det i dörren och L-O är hemma och ska gå ut med hundarna på prommis!!

Dags att börja med middagen!!

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards