anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2011

Av anaby - 28 november 2011 10:00

Himmel vad tiden går fort!! Redan inlägg 30 under resans gång!!!

Vi har hamnat utomhus och det är sommartid...datumet är 2010-08-01.

Vi börjar med trav i bägge varv:




 


Och fortsätter med galopp i bägge varv:




 
   

Vi rider nere på åkern 


Mvh anaby  

Av anaby - 28 november 2011 08:30

Vad man märker skillnad i HUR man mår själv när hästen inte är fräsch!!! Vid 05.00-tiden imorse på jobbet började jag må riktigt dåligt  Det var bara ogjort att jag hade kräkts...ont i magen etc. Skulle duscha en Brukare och trodde att jag skulle svimma av värmen  Det var bara att öppna dörren och hyperventilera för att piggna till igen 

Åkte ner till stallet direkt efter jobbet för att kolla T och tvätta, torka och smörja. Idag var NÄSTAN ALLA krustor borta Jag har kämpat i ganska exakt 1 vecka för att få bort området på 10 cm X 10 cm med svarta hårda krustor!!! Det kändes riktigt bra!! Kanske finns det en möjlighet att det försvinner nu!!! Passade på att mocka, städa nedanför höhäcken, fylla på hö och fylla på vatten innan jag åkte hem. Blir lite mindre att göra i stallet under em när jag vaknat..i och med att jag ska iväg på Apoteket och shoppa och hämta ut medicin till T.    


Fick tag på min veterinär efter en halvtimmes jakt per telefon 

Det blev mer Metacam...eller en 5 dagars kur. Det känns helt ok eftersom jag jobbar 5 nätter den här veckan. Är ändå uppe tidigt på morgonen och då blir det bra att ge Metacam, sprita muggen på morgonen och sedan ge Metacam igen och smörja muggen med mjukgörande på em/kväll  Blir att lägga spritomslag i några timmar först i någon dag och därefter ska jag smörja med Alcogel..den sitter kvar bättre i pälsen än spriten...och efter det har fått verka några timmar ska det smörjas med mjukgörande salva tex silon, zinkpasta eller grankådsalvan. Vilket jag redan har hemma 

Veterinären kommer även ut nästa vecka för att vaccinera och raspa tänderna på T så då får vi se hur muggen ser ut då!! Förhoppningsvis har det vänt!!! Känns allafall bra att "han kommer ut och tittar" på T i vilket fall som helst   

NU SKA JAG LÄGGA MIG OCH SOVA I NÅGRA TIMMAR INNAN JAG ÅKER PÅ APOTEKET!!!

Förhoppningsvis kan jag slappna av nu och sova ganska gott idag  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 november 2011 15:51

Jag har sovit väldigt dåligt inatt   Jag tycker att det är jättejobbigt med T:s svullna ben...så jag har drömt mardrömmar om att hans ben var som en telefonstolpe när jag kom ner till stallet och att han INTE kunde gå 

När jag väl kom ner till stallet var det ganska oförändrat från igår. Börjde med att tvätta och fick bort lite krustor men det känns ändå som om det finns MYCKET krustor kvar. Jag tror själv att så länge "de svarta krustorna" är kvar kommer även hans svullnad i benet att vara kvar  Ska ringa min veterinär imorgon bitti när jag kommer från jobbet och höra vad han föreslår för fortsatt behandling. Skulle vara bra med någonting som effektivt fick bort dessa envisa krustor Så att benet kan återgå till det normala inom en snar framtid!!!

T är ju så himla snäll och mysig  Han lyfter på benet när jag tvättar, torkar och smörjer. Förmodligen för att han är less på mig men också för att hjälpa till lite efter sin förmåga Han vill ju vara sin matte till lags 

När muggen var tvättad och torkad...borstade jag av T och sedan ringde jag Henrik som skulle komma ner och filma oss lite idag. Blev hackamore och barbackapadden  Så ser man "smidiga" jag klättra upp på staketet och en otroligt snäll T stå som ett ljus medans matte kommer på plats  Även idag är han ivrig min häst!! Han vill ju så gärna göra rätt Om jag har ryggat 1 gång vill ha rygga nästa gång vi gör halt...eller om jag har gjort 1 framdelsvändning blir det det så fort vi har stannat...efter några ggr funderar han lite och väntar på "vad jag vill göra". HÄRLIGA HÄST!!!

Det blev ungefär 5 min skritt och lite annat som blev filmat. L-O ska få ladda in det i datorn ikväll... så hoppas jag att jag kan lägga ut det på bloggen imorgon till er  Henrik var snäll och tog några kort också!! Dock är T inte så lättflörtad alla ggr  Men jag hoppas att något kort på oss tillsammans blev ok 

Muggbenet var precis som jag trodde mindre svullet efter ridturen trots att den var kort  Det kändes jättebra!!!            Smorde in muggen med grankådsalvan och sedan satte jag igång att mocka i vindskyddet, fylla på vatten, dra ut det sista höet i höhäcken och ge T lunch. När T var helt klar..var det dags att öppna 3:e höbalen, rivar ut och fylla säckar. Jag fyllde på 11 säckar   Blir att fylla på 1 hösäck imorgon på morgonen och resten på em när jag vaknat.


Tog sedan mitt pick och pack och gick hem och för att sätta igång och packa in diverse återvinningsmaterial i kåpsläpvagnen ex. säckar med hösilageplast, gamla trasiga säckar, trasiga hinkar, plåthinkar, färghinkar mm mm. Nu fick vi bort allt från lastbilsgaraget där vi har Forden under tak på vintern  Så f.r.o.m imorgon "bor" han under tak 

Jag och L-O hjälptes åt att sätta upp ljusslingan runt ytterdörren...så nu är snart allt julpynt klart!! Hi hi!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan ska vi iväg på middag!!

Sedan börjar min bra "hellweek"  inatt Jobbar söndag och måndag natt och är sedan ledig 2 nätter. Möte på jobbet på torsdag em och sedan jobbar jag torsdag, fredag och lördag!! Sedan är det långledighet IGEN!!! Himmel vad tiden går fort!!!!

Jag hoppas verkligen att det händer någonting radikalt med T:s mugg under den här veckan!!!

Nej, gott folk nu måste jag göra ett ryck!!

Ha en fortsatt superduperbra söndagkväll och 1:a advent 

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 26 november 2011 21:04

L-O har varit och jagat på fm och styckat älgkött på em idag. Så han kom hem med drygt 33 kg älgkött...som skulle tas hand om direkt

Vi köpte en köttkvarn på Tradera till vår hushållsassisten för ett tag sedan. Det var tur!! Då det kom hem nästan 15 kg kött som skulle malas till köttfärs idag  Sedan var det bara att ta fram vågen och fryspåsar och sätta igång och väga upp i ½ kg i varje påse. L-O har "pustat" filér, ryggbiff, saltrulle mm. Sedan hjälptes vi åt att paketera och väga köttet innan vi gick ner i frysen med det!! Tar några timmar att få iordning på allt   Men nu har vi en hel del kött i frysen. Lite ska säljas den här gången. Imorgon kommer en köpare och hämtar "sin lott".  Annars brukar vi behålla allt själva   


Jag har också hunnit med att julpynta här hemma....nästa allt!! Är lite smågrejer kvar som jag kommer att ta under veckan allt eftersom. Det blir jättebra 


När älgköttet och hemmet var klart tog vi bilen ner till T för att tvätta och smörja muggen. Jag tyckte nog att krustorna var betydligt mindre nu än bara under em!!! Benet är dock rejält svullet  Så imorgon blir det en skrittur i hagen. Jag tror att T har stått inne i vindskyddet ganska mycket idag pga blåsten...det har ju blåst kring 6-9 sek. meter idag här!!! HELT SJUKT MYCKET!! Förmodligen har det blåst ännu mer i fjällen!! Så jag ska nog vara glad att det INTE har varit värre här hemma   Det har nog också bidragit till att blodcirkulationen inte har kommit igång i benet idag. Får se hur det ser ut imorgon!!! 


När vi landade hemma svidade jag bara om till min varseljacka så gick vi på prommis med hundarna. Nu är vi hemma och ska ta det lugnt resten av kvällen. Det känns bra  


Dags att se på TV och chilla lite!!!

Ha de så länge!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 26 november 2011 13:54

Insåg att någon ridning skulle det inte bli i halvstormen....kändes inte riktigt roligt att ens försöka...blev vila istället!!!

När jag började inspektera muggbenet är det MER svullet idag!! Hälften av de svarta krustorna är borta...nedre delen så att säga. Men övre delen ovanför kotan sitter envist kvar  Är ett område på ca 5 cm x 10 cm som det fortfarande sitter kvar svarta krustor på. Helt otroligt att det kan gå från några få krustor på 1 cm till 10 cm x 10 cm på 1 dag!!!! Som det gjorde innan svullnaden kom och han behövde Metacambehandling....

Förmodligen är det mer svullet pga av de krustorna som är kvar sitter ovanför kotan...suck!! Får se hur det ser ut imorgon när han får sista Metacamdosen. HUR SOM HELST BLIR DET ATT RINGA MIN VETERINÄR PÅ MÅNDAG OCH HÖR HUR VI SKA GÅ VIDARE!! ÄR REJÄLT LESS JUST NU....OCH TYCKER SYND OM T SOM ALDRIG BLIR BÄTTRE  

Ska ta med mig L-O ner till stallet ikväll och tvätta och smörja 1 gång till med grankådsalvan. Förhoppningsvis försvinner det lite mer krustor då!!

Har mockat, fixat med höet och fyllt vatten. Jag passade på att borsta av T då han hade rullat sig i leran..så klart  

Håller på att tvätta borstar, grimmor, grimskaft, benskydd, handdukar mm i 60 grader för att sanera lite.

Skulle egentligen sätta igång och julpynta lite men just nu finns ingen ambition till det...känner mig bara otroligt less!!! Usch vilket negativt inlägg det blev idag  Ber om ursäkt för det!!

Ska få i mig lite vätska och sedan "göra ett ryck" här hemma....

Ha en fortsatt jättebra lördag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 25 november 2011 15:19

Jag har helt glömt bort att när jag var på Granngården senast... hade de Magic Brush för 139 kr om jag inte minns helt fel!!! Är ju superbra om man slipper åka till Hööks som kanske ligger i en anna stad..utan kan köpa i sin stad istället Det borde ju finnas på ALLA Granngårdar runt om i Sverige!!!


   


Mvh anaby  

Av anaby - 25 november 2011 14:47

Jag packade in en hel del i bilen och åkte ner. Började med att rida på T. Vi hann bara ner på vägen innan han satte igång och snubbla och hålla på så fort det gick förbi en människa   LESS?? EN ANING!!!!! SUCK!!! Första 500 metrarna gick ut på att jag VILLE ha fram T och T ville tjura som en ponny..och inte gå fram  SUCK!! Kan säga att jag var väldigt nära att bara hoppa av och gå hem 

Efter 500 meter så började han helt plötsligt att lyssna?? Inget mer snubbel?? Gick bra framåt??? Resten av ridturen gick riktigt bra!!! Förvånad?? Ja, mycket!!!

Vi landade hemma igen efter ca 30 min och var nöjda bägge 2  Kändes skönt!!

Idag ville jag först tvätta muggen innan T fick sin lunch. På muggbenet lossnade de en hel del krustor  

Medans Hexocilen verkade gick jag in för att samla ihop allt som skulle tvättas...schabrak, reflexer, huvor, grimmor, grimskaft, borstar, Magic brush mm. Tänkte göra en SANERING och tvätta borstar, grimma och annat på 60 grader. Schabrak och reflexerna få gå på 40 grader annars krymper det...Men resten!! Så kommer allt att vara rent och fint till veckan 

Ut och ge T lunch...som idag bestod av lite lusern, rapsolja och jäst...inga problem att få i sig  Det gick så att säga i en grisblink  Sedan sköljde jag av Hexocilen och torkade torrt. Det visade sig att många av de svarta krustorna på muggbenet nu FAKTISKT lossnade!!! Det går knappt att beskriva med ord hur skönt det känns!!! 

Masserade sedan in Grankådsalvan. Även på frambenet ser det bättre ut. Endast i ena kanten som jag kan både känna och se att det är kvar lite grand nu...helt klart bättre motför igår  Benet är fortfarande svullet men det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket krustor det är i dagsläget. Förhoppningsvis släpper svullnaden på någon dag till när krustorna försvunnit 

Trampade ner höet så T kunde ställa sig och äta i lugn och ro och jag fick "jobba" ifred inne i vindskyddet  


 


Så här brukar det se ut runt hörnet på vindskyddet där T brukar bajsa:


 


Nymockat och rent.


       

Nästa dag ligger det 2-4 högar där. Jättesmidigt och lätt att mocka bort  


Idag blev det utmockning av bädden. Upptäckte igår att det var rejält blött i "kiss-hörnet" så jag tog det värsta då och fortsatte att ta resten idag.

Efter sanering på 3 skottkärror:


 


Jag har torvmix överallt under halmen men har bara behövt fylla på i "kiss-hörnet" senaste tiden.


 


Korten är tagen utan blixt och kvaliten blir tyvärr urusel. Med blixt blir det bara mörkt  Suck!!

T vill allafall hjälpa till och "dra sitt strå till stacken" när torvmixen ska krattas ut 


   


Samma sak med halmen!! Klart man ska hjälpa till enligt T 2 halmsäckar åkte in idag.


Ringde sedan till L-O för att höra OM han kommit hem från jobbet än...vilket han hade!! Frågade om han ta traktorn och komma med en höbal?? Det skulle gå bra...det tog nog bara 5 minuter innan han kom  Så nu står en höbal i förrådet redo att öppnas  Fyllde på vatten och sedan åkte jag hem!!



Jag höll på att glömma bort att jag provade Semikapsonen på T idag!! DEN PASSADE Jag måste bara göra något extra hål   Tjjjooohhooo!!!!


     

Nu ska jag bara smörja upp den och sedan prova rida med den i hagen  Inköpt på Tradera för en väldigt billig peng om man jämför vad de kostar i vanliga fall  


Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan börja med middagen!! Sedan ska jag och mamma iväg och både shoppa och handla lite.

Kvällen blir lugn....det ser jag framemot 

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 25 november 2011 11:20

Min Hööksbeställning skulle skickas den 15/11 men har inte dykt upp än....så idag ringde jag för att höra VAD som fattas...vissa ggr har jag strykit det som inväntas OM det inte har varit så viktigt. De hade dock skickat paketet idag så jag kommer att ha det hemma i början på nästa vecka   Börjar längta efter mina plaststigbyglar kan jag säga!!!

Vill gärna byta på G4:an innan jag använder den igen då jag har större skor nu än jag hade i somras.

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards