anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Är så glad att jag INTE tävla för tillfället!!

Av anaby - 27 december 2011 23:09

Vilken följetong det blev om TR och utrustning vid tävling!!! Har läst många inlägg både på Hästmagazinet (som min förra tränare Robert har både tagit tag i personligen och även andra artiklar som skrivits), Hippson, Ridsport och många trådar på Bukefalos!!! Undrar vart det här ska sluta 


Jag kan ärligt talat inte minnas så mycket loggor överhuvudtaget när jag tävlade senast kring 2001. De flesta ryttare hade brodderat namn + klubb på sina schabrak. Samma sak med täcken osv. Ända sedan jag började tävla 1983 har ryttare prioriterat att brodera sitt namn och hästens namn och ev. klubb på sina schabrak. Vi hade t.o.m under en period en "broderingsbuss" under 80-talet som åkte ut på diverse tävlingar och broderade på tävlingsplatsen!! Man lämnade bara in täcke, kläder eller schabrak och fick sedan hämta ut allt några timmar senare  Det kallar jag service 


När jag tävlade Wirren 1991 hade jag en sponsor och deras företag satt på mitt schabrak och min ytterjacka. Det var som jag minns det ENDAST sponsrade ryttare som hade någonting annat än namn på sina schabrak....Men tiderna förändras så klart och ibland till det bättre...och ibland inte  Det beror på hur man ser det  


Jag är inte något fan av stora loggor....jag köper oftast billiga schabrak som jag kan byta ut efter ett tag. De brukar INTE ha någon logga överhuvudtaget...och har de en logga är den liten 


Den enda loggan som är för stor på min utrustning är nog min nya Uvex hjälm!!! Kavajerna har jag inget minne av att det finns något märke eller logga på.....har 2 st gamla som jag har haft sedan 1988 respektive 1999. Sedan 2 st nya som jag har köpt billigt på Tradera och Hööks REA....2009 och 2010. Har inte ens kolla loggorna på dem men tvivlar på att det finns någonting annat än ett mikroskopiskt märke...ingen av dem är nämligen av något dyrare märke 


Ridbyxorna är inget större märke på heller. Dock har nog mina gamla (1984) Cavalloridstövlar 2 märken på sig...en på varje stövel...beror på hur det räknas?? Har då inte tänkt klippa bort någonting från dem....de är ju antika  


Benskydd och sadlar gällde ju inte!!! Och på Micklem tränset tror jag att det finns ett stort instansat märke i nacken...där kan man sätta ett ludd om man vill...tja, jag tror att det löser sig för min del...den dagen jag ev. bestämmer mig för att tävla någon gång i framtiden    Oron är inte stor för mig!! Men jag förstår många andra som känner sig väldigt stressade!! Speciellt de som köpt helt ny utrustning till både sig själv och hästen till vårsäsongen 2012 redan!!!


Dock känner man att Ridsportförbundet kanske skulle göra någonting åt de företag som utvecklar och gör rid & hästutrustning först....ge dem en chans att ändra deras stora loggor till mindre i god tid INNAN tävlingssäsongen börjar!! INTE när den har dragit igång!!! Man brukar ju köra med en viss "invänjning" eller "mjukstart" för att visa sin goda vilja...kanske skulle vara att föredra en sån här gång 


Det gäller så att säga att börja i rätt ände....


Vi får se vad det bestämmer sig för i slutändan!!

Vi har nog inte sett slutet på det här!! Många tävlingsryttare är på "krigstigen"!!!!


Mvh anaby   

 
 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

27 december 2011 23:57

grejen är ju den att regeln har INTE ändrats.Den är gammal som gatan man har tom gett förmån för större loggor för de som faktiskt är sponsrade än tidigare.i allafall om jag gämför med de gammla TR jag hittat hemma och de som förbundet har nu.Så egentligen kan man väl säga att folk skriker för full hals när de egentligen är dåligt pålästa.Det har aldrig varit tillåtet med loggor på det sätt som folk använder dem i dag och reglerna har inte efterföljts och därav förtydligandet som egentligen inte skulle behövts göras om folk bara läst TR och förstått vad som står där i stället för att TRO och göra som alla andra.Och det är nog svårt som ÖD i dag också att hålla koll på allt när merparten bryter mot reglerna och sen har det bara tuffat på och blivit värre och värre.
När det gäller dina stövlar så torde de anses som ett plagg trots att det är ett par och det handlar väl om ett litet C som en flärp vilket inte anses som reklam då loggan dessutom vad jag har för mig är 1x1 cm väl? När det gäller tränset så är loggan inte synlig från sidan utan sitter uppepå vilket inte är ett område man normalt sätt ser vilket gör att detta också går fritt.ÖD kommer inte springa runt och mäta loggor som en tok det slår jag vad om.Värre blir det nog med argsinta ponnyföräldrar som nog kommer utnyttja detta fult ut =O "får inte mitt barn-får ingen annan heller"

sv:Ska bli intressant att se hur du tänkt fästa ihop din skapelse sen.Jag har nämligen haft tankar på att bygga något liknade själv men det har bara kommit halvägs då jag inte får ihop det under hakan på något vettigt vis xD
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

28 december 2011 00:23

Just det här du skrivet tycker jag är så märkligt!! Att det har funnit i flera år...och att varken ryttare, Ridsportförbund eller Företag har UPPMÄRKSAMMAT detta problem med för stora loggor?? Whata?? Hade de gjort det för flera år sedan hade man förmodligen redan haft "mjukstarten" med mindre loggor=bättre för alla parter:)inkl. sponsorer!!!

Jo, precis!! Det är ett litet C på bägge flärparna som är ca 1 x 1 cm stor på ridstövlarna. Min tanke är också att loggan på tränset inte är synlig uppepå...men man vet ju inte hur kinkig de kan vara;)

Jag tror också att det kan blir värre OM någon har en för stor logga och blir placerad alternativt vinner en klass och någon "ponnyförälder" anmäler och utnyttjar det...som de aldrig skulle ha gjort annars:S Det lär ju visa sig!!!

Det var lättare än jag trodde att knyta ihop sidepullet!! Tog ca 2 minuter efter jag hade mätat hur lång nosdelen skulle vara:) Ska se hur jag kan klura knuten under hakan imorgon....

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

28 december 2011 00:27

Tja du, den där debatten är lite underlig tycker jag, jag förstår itne varför folk trissar upp sig så mycket över att inte få rida runt i sina dyra märkesprylar på tävling och visa upp sig, man tycker ju att det borde vara ridningen som är huvudsaken, men i mina öron hörs det som att folk är mer irriterade över att inte kunna stoltsera med sin utrustning snarare än att de måste köpa ny eller täcka över märken på den befintliga.

SV: Tack! Jag hade det jättebra :) Hoppas din jul också var bra.

Jag älskar ston just av den anledningen att de har humör ;)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

28 december 2011 00:42

Problemet är att de här stora loggorna tyvärr har tillåtits mer och mer...och ingen verkar har brytt sig om det?? Trots att detta TR har funnits sedan tidigare;) Opppsss:O

Är en aning märkligt att man måste har dyra märkesprylar och visa upp sig på tävling!!! Jag köper inte dyr utrustning utan köper lika gärna billigare som jag kan byta ut men som jag gillar ändå. Den dyraste utrustningen jag ägt har har jag faktiskt köpt i år!! Min G4:a, Micklem tränset och Uvex-hjälmen (dock på REA för halva priset)!! Annars är jag inte speciellt mycket för märkesprylar..Vilket känns tur en sån här gång;) Behöver nog bara tejpa Uvex den dagen jag ska tävla:)

Min jul har varit jättebra!! Lugn och riktigt bra:D

Jag gillade ston tidigare men efter 2 "röda halvgalna märrar" blev jag botad;) och gick över till valacker igen:) Hi hi!! Tur att vi gillar olika!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

28 december 2011 00:27

sv:och ett förtydligande kom som ett brev på posten från förbundet.
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/12/IngenTR-andring/
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

28 december 2011 00:34

Läste det också tidigare!! Tror att det kan vara svårt att få dem att gå på någon annan linje än den här...Vi får se!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

28 december 2011 00:48

sv:grejen är ju den att förbundet har gått på den här linjen hela tiden men folk har inte haft förstånd att förstå vad som menats pga att de är för dåligt pålästa sen tidigare och därför tagit mycket ur sitt sammanhang och misstolkat en hel del och läst in saker som inte stått osv.Jag förstod redan innan att det var detta förbundet var ute efter.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

28 december 2011 00:51

Jag tror inte att Förbundet kommer att backa utan det här är det som kommer att gälla!! Varese folk vill eller inte;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

28 december 2011 00:58

sv:En del har ju tom trott att de ska få gå till tävlingarna med de "nya" reglerna xD Eller rida nakna eller byta ut sadlar osv så hur det än är så har många läst som faen läser bibeln faktiskt.Inget av ovanstående har liksom ridsportsförbundet påstått öht.Jag instämmer dessutom lite med ovanstående i den här frågan.Det är jobbigt att se hur ytlig ridsporten blivit när man är villig att vända upp och ner på hela världen för att få rida med loggor på kläder schabrak och luvor.Det är väl ändå inte det som är viktigt i sporten i sig utan god ridning.Folk rycker på axlarna när någon spöar upp sin ponny på framhoppningen.Men fasen ta förbundet om de tar din kingslandjacka då tar det hus i helvete.=O
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

28 december 2011 01:07

Tja, vad ska man säga:O Tala om att tolka fel!!! Fast lite roligt är det egentligen;) "gapskratt" Tänk att man kan tro och tolka så himla tokigt!!

Kan bara hålla med om utrustningen och att folk tyvärr inte bryr sig om någon spöar upp sin häst/ponny:( Tänk ändå hur det har blivit!!!

Jag har varit borta så länge från tävlingsbanorna nu och faktiskt inte varit och tittat på en tävling här hemma sedan 2009!! Man blir mindre och mindre insatt...tyvärr...Men det verkar så himla märkligt med denna hysteri över märkeskläder/utrustning?? Bra och vettig utrustning kan man köpa ändå som passar både häst och ryttare utan att det behöver kosta skjortan...och inte har så stora loggor!!

Måste säga att jag visste knappt vad Kingland var för ett ½ år sedan:O Oppss!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards