anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 december 2011

Av anaby - 7 december 2011 22:47

Har just kommit från stallet och har lagt "spritomslag" på T och han får stå inne i boxen inatt. Det är lite hårda krustor kvar på muggbenet. Skulle tro att det är helt borta innan imorgon. Då tar också salvan och behandlingen bättre imorgon  Tåliga och snälla hästen stog som ett ljus när matte dolar på med bandagen 

Passade på att mocka hage + vindskydd när jag ändå var där nere. Då slipper jag det efter jag har ridit imorgon 

Ska ställa väckarklockan och stiga upp tidigt och rida och sedan släppa ut honom i hagen. Får se om alla krustor är borta annars blir det ett till kortare "spritomslag" eller tvätt med Hexocil...innan jag smörjer med salvan.....  Måste hämta ut en flaska till med salvan så att det räcker under helgen...är inte stora direkt  

Passade på att ta ner "det röda kittet" ikväll...så att jag inte glömmer det här hemma imorgon  Nu gäller det bara att komma ihåg kameran 

Kvällen har varit lugn och härlig här hemma 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 7 december 2011 20:05

Japp!! Nu har jag tänkt komma igång med lite recept!!!

Jag börjar med "veckosallad" med 2 olika dressingar som blandas i salladen och sedan även en annan salladsdressing som man kan ha bredvid 

Då kör vi!!!


Jag beställde och köpte en Bullet Express som julklapp till hela familjen i år. Vi äter nämligen väldigt mycket sallad!!! Och nu börjar framför allt JAG vara väldigt less på att strimla och riva både vitkål och morötter 

Idag invigde jag Bullet Expressen och VILKEN skillnad det var!! Det tog ca 5 minuter att strimla och riva salladen idag 


 


1 st Bullet Express färdig att användas!!!




Vitkålen klar!! Skålen är 10 liter...och det är ett helt stort vitkålshuvud  


 


Både morötter och kål är klar!! Uppdelat i 2 olika bunkar då det är 2 olika dressingar som ska blandas till  och i salladen  


   


Det här blev kvar efter familjens salladsframfart...ca ½ borta redan  



"Annas hemgjorda salladsdressing" bland det lättaste man gör och tar bara någon minut att "svänga ihop" 


Då kör vi på med recepten:


Veckosallad


1/4 vitkål

2-3 st morötter


2 msk dijonsenap

5 msk majonäs

½ dl olja

½ dl äppelcidervinäger

salladskrydda

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


3 veckors sallad

Strimla/riv:

Vitkål

Morötter

Purjolök (kan uteslutas om man vill)

Paprika (kan uteslutas om man vill)

Dressing:

0,5 dl socker

1dl olja (ej oliv)

1dl äppelcidervinäger

salt och peppar

Dressingen kokas upp och hälls direkt över de rivna grönsakerna.


 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Annas hemgjorda salladsdressing:


1 dl olja (valfri går bra med vad som helst...olivolja, rapsolja eller annan)

0,5 dl balsamvinäger

2 matskedar salladskrydda

2 matskedar dijon senap


Blanda i en glas eller plastburk med lock. När allt är tillsatt...vrid om locket och skaka så att allt blandar sig...klart att servera  Jag använder mig av Tupperwares "lilla" snabbshaker...den står sedan i kylskåpet hela veckan färdig att användas 

Bon appetit!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 7 december 2011 19:57

Nu har jag äntligen öppnat mitt Höökspaket   Bättre sent än aldrig 


 


Det röda dressyrschabraket med tillhörande matchande huva  



Stigbyglarna som ska användas tillsammans med tåskydden.


 


Helskodda bruna ridbyxor på REA  Satt som en smäck!!! Tog en storlek större då de var en aning små i storleken. Funkade som sagt bra  


       

Broddar!!! Jag köpte 40 st så att vi klarar oss hela vintern  Om man köpte 20 st kostade de 5 kr istället för 7 kr st  Bäst att passa på att bunkra upp inför vintern!!! Hi hi!!


Sedan var det slut för den här gången!!!!


Nu har jag gjort iordning stigbyglar med tåskydd inför lackering imorgon 


 


Stigbyglarna är gråa och tåskydden svarta  Men allt ska lackas i bronsfärg så det gör ingenting!!!


   


Även de här stigbyglarna kommer att lackas i bronsfärg. Dock har jag tagit bort stigbygelplattorna...så de kommer att vara svarta. Tror inte att det blir bra flex i plattorna annars. Bilder kommer på slutprodukt under veckan 


Mvh anaby    

Av anaby - 7 december 2011 19:48

Hittade det här i mitt "hästrum" igår!! Har för mig att jag sydde det här för över 2 år sedan   Det gäller att hitta igen grejerna när man lägger bort dem sedan  


Vi börjar med tränsväskan. Jag hittade ett "hästigt tyg" billig på loppis för länge sedan...

Jag köpte sedan den här på Börjes för en billig peng.


 


Är öppningsbar så man kan lägga in tränset där och få en typ av "mini-klädgalge"


   


Upphängd med tränset i och galgen utanför som upphägningsanordning  


 


Öppningsbar med hjälp av en dragkedja.


Vi fortsätter med hjälmpåse i samma tyg.

Jag har gjort enklast möjliga påse...som en gymnastikpåse fast mindre.


 


Den är ihopsydd på 3 sidor.....en kanal är sydd och ett tunt rep är trätt igenom.



Jag tog min rosa metallic hjälm för att visa hur det ser ut med hjälmen i påsen.


 


Hjälmen i påsen som är knuten med en ögla och upphängd bredvid tränsväskan  Jag sydde 2 hjälmpåsar när jag ändå sydde.


Man kan ta vilket tyg som helst att sy av...tex jeanstyg är väldigt stabilt och bra. Finns i både svart och blått 


Mvh anaby     

Av anaby - 7 december 2011 15:18

Tog det väldigt lugnt på fm....ringde bla ett samtal till VC angående Henriks migrän. Vill gärna att de ska kolla upp honom för han får konstiga "synbortfall"!!! Det känns INTE riktigt bra i en mammas hjärta!! Bättre att kolla upp det så att man vet vad som gäller vid migrän. Fick en tid redan nästa vecka  

Gick sedan ner till stallet och började borsta och fixa med T på en gång. Kan säga att det känns både bra och fantastiskt att slippa "den ler-inpackade-mammuten" nu för tiden  

Vi red ut en sväng till kyrkan...lite trav...och han känns riktigt fin  Ligger på lite i handen men lugnar sig efter en stund  En enda snubblig idag...när han fick syn på en karl som helt plötsligt (i T:s tycke) dök upp och  kom och gick på vägen   Jag försökte även lyssna efter "slå i skor" men hörde verkligen ingenting sånt idag 

Tänk ändå vad SMÅ SAKER kan få en riktigt glad 

När vi kom hem till stallet igen...lindade jag av fleecelindorna bak och bägge benen var "nästan" normala  och knappt någon svullnad kvar!!! DET KÄNNS VÄLDIGT BRA!!!


 


Är fortfarande en hel del krustor kvar...men smorde in i allafall. Ev. blir det ett sista "sprit-omslag" inatt...så att det sista försvinner "för gott"  


   


Det syns väldigt stor skillnad på svullnaden nu!! Tack och lov!!!


T fick lunch och sedan satte jag ingång att trampa ner hö i höhäcken, mocka hage + vindskydd, fylla på nytt vatten...och fylla på 2 halmsäckar i vindskyddet.  Mockade boxen och fyllde på med både hö och vatten OM han ska stå inne inatt med "sprit-omslag". Åker ner vid 22.00-tiden och tittar hur krustorna se ut och gör en bedömning då HUR jag ska göra...


Sedan gick jag hem och passade på att hämta in Hööksbeställningen från bilen  Japp!! Jag kom ihåg det idag 

Har dock inte packat upp det än...utan ska sätta mig och läsa nya Hästmagazinet som kom i brevlådan idag..först!!!! Bilder kommer lite senare ikväll  

Kvällen blir nog rätt så lugn...har röjt undan i köket redan.... så det blir nog lite tvättning och städning ikväll...för att få ordning här hemma  

Nej, nu väntar Hästmagazinet och en stor kopp choklad!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdag, em och kväll!! Glöm inte sista avsnittet av Bonde söker fru!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 7 december 2011 09:57

Japp!! Nu på morgonen har jag bokat 2 biljetter till Laleh i mars när hon kommer till stan   Bästa vännen Charlotta och jag ska gå tillsammans  Först blir det att äta middag och sedan gå på Laleh!!! Blir nog en fantastiskt härlig kväll!!! Ser framemot det väldigt mycket    Ska hämta ut biljetterna på fredag när jag ändå ska in till stan och shoppa lite  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards