anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 12 december 2011

Av anaby - 12 december 2011 20:30

Gick ner till stallet för att rida T vid 11.00-tiden Eftersom det var -10 grader ute blev det ingen muggtvätt...utan jag smorde in muggen med vaselin och lindade bakbenen. Sedan fick det verkar i 4 timmar 

Blev än en gång G4:an och remont idag. Funkar hur bra som helst!!! Och jag säger än en gång...WOW till min härliga sadel  Man sitter så himla bra i den!!! Eller i allafall jag gör det  Just som jag skulle hoppa upp i sadeln börjar det snöa...och det blev mer och mer och mer  

Vi travade mot kyrkan...var skapligt underlag...sedan lite skritt nedanför kyrkan och DÄR BLEV T TOKIG!!!! Ibland funderar man ju på VAD som rör sig i huvudet på "de små liven"  Eftersom vi har haft så lite snö...har inte älven frysit till is än...utan vattnet rinner som vanligt och det är lite is-öar här och där som flyter omkring. När is-öarna går ihop med varandra låter det...DET BLEV T HYSTERISK ÖVER???? Men landa snälla lilla häst  Han blev så hysterisk att det var "luftsprång" på G!! Tja, vad ska man göra?? Det blev ingen trav kan jag säga  ..utan vi fortsatte att skritta och göra halter tills "Herr´n" hade lugnat ner sig och vi kunde trava igen Förutom "is-ö-hysterin" är jag väldigt nöjd med dagens ridtur!!!

När vi kom tillbaka till stallet igen blev det lunch och fleecetäcke för T. Jag mockade och fyllde på vatten. Och när det var klart satte jag igång och öppna höbal nr 4 för året  Rev ur hela balen så nu är det bara att packa vid behov. Räknar med att fylla på höhäckarna på torsdag igen. Kommer nog att packa allt hö då..orkar inte nu...då jag har varit igång så mycket under hela helgen och även idag  Det blir fler dagar under den här veckan!!!




På vägen hem stannade jag till vid vinterhagen....hade med mig snöskyffeln för att få ner elkabeln i snön. Först använde jag "öppningsbara buntband" för att sätta fast elkablen på varannan stolpe. Sedan grävde jag ner elkablen i snön i backen ca 30 meter  Fingrarna var rätt stelfrusna efteråt...jag tryckte nämligen ner elkablen "för hand" i snön  Vidare med buntbanden till varannan stolpe fram till där vi ska skarva på elkablen....nästan i hörnet på paddocken!!! KLAR FÖR DEN HÄR GÅNGEN!!!




När klockan var 15.00 gick jag hem för att duscha!!! Henrik kom hem från skolan så han följde med till stan  Trevligt med lite sällskap  Jag hittade "rätt" elkabel på Clas Ohlson till hagen  Vi skyndade vidare till "Tehörnan" för att köpa mitt favoritte: fikon/kiwi  hittade även ett till te som jag köpte: saffran/choklad 

Sedan vidare till Lagerhaus för att se på julklappar till mamma och Fredrik. Hittade till bara till mamma...men inte Fredrik!! Suck!!! Kom på att jag nog skulle åka förbi Granngården och köpa lite lusern till T vilket vi gjorde innan vi åkte vidare till ÖB för att titta på en julklapp till Fredrik. Där hittade jag julklappar till honom  Pust!!!!

Innan vi åkte hem svängde vi in på Frasses för att köpa middag  Kycklingburgare till mig och hamburgare till resten av familjen 



NU BÖRJAR DET ATT REGNA ISTÄLLET FÖR SNÖA!!!   




Efter middagen begav jag mig till stallet för att tvätta muggen och smörja med salvan. Det ser riktigt, riktigt bra ut nu!!! SÅ SKÖNT DET KÄNNS!!! Det är bara lite, lite kvar nu  På muggbenet så det riktigt bra ut trots att jag "bara" haft på vaselin i flera timmar!! Frambenet är de i princip borta på!!! Tvättade, sköljde, torkade, smorde och lindade på en häst som numera står "lös och ledig" när jag tvättar också  Snart är vi nog klar med denna eviga tvätt & smörjning!!!!




Hem för att göra det sista på vinterhagen!!! Gick snabbat att hitta rätt på skraven. L-O skarvade och sedan gick jag resten av biten vid paddocken och satte på buntband....sedan la vi elkablen vid vedupplaget där ingen i princip kommer at gå i vinter. Drog sedan in den i hörnet på "lastbilsgaraget" där vi har Forden under tak på vintern. Där inne har vi även elaggregatet och spätten  Jag vill gärna ha allt under tak så att det inte går så hårt åt på vintern  Satte fast det sista på elaggregatet!!!! HALLLLEEELLLUULLLLJJJAAAAA!!!!! Sedan "skalade" L-O av ändarna på en kortare stump med elkabel till mig så att jag kan sätta den mellan elbanden och få ström i bägge trådarna...tog "stumpen" och snöskyffeln och begav mig ner till stallet för 3:e gången idag  Tur jag har nära!!! 

Satte fast "stumpen" på rätt plats...och gick sedan till vindskyddet för att skotta snö. Tänkte att det var lika bra att göra det IDAG istället för imorgon!!! Det gick fort trots att det var samma utrymme som förra gången....men INTE alls lika tungt eller lika mycket snö  Tack och lov!!!

Bytte täcke på T då det fortfarande regnade ute. Gissa vem som hade tuggat sönder det andra täcket?? Jo, mycket riktigt T  Lite ledsen i ögat blev jag faktiskt....men klurade direkt på VAD jag skulle använda att laga täcket då det är en REJÄL bit som är borttuggad  Insåg att det grå regntäcket som jag inte har använt på evigheter. Blir ett jättebra "reservdelstäcke" då jag har fler täcken att laga...som saknar bitar från "Herr´ns" tänder 

La täcket i en IKEA-kasse som jag drog efter marken hem...det vägde bly  Himla tur att det var snö och att IKEA-kassar gå alldelens utmärkt att dra på marken  Tog mig hem och täcket är nu upphängt på tork!!!

Jag ska se på "Den som dräper" och sitter med en stor kopp med "saffran/choklad-te"  Pyjamasen är också på!! Alla kläder och även skorna var i princip blöta...och ligger i pannrummet på tork  

Gissa en halv gång om jag är nöjd att hagen nu är klar!!!! Det känns underbart!!!! Vilket också innebär att morgondagen blir riktigt lugn 

Kameran är nu hemma och på laddning!! Om de "små grå" bara får jobba lite extra så brukar jag komma ihåg saker och ting efter en stund  Glömde istället att ta ner de nya stigbyglarna till stallet imorse   Alltid är det någonting man glömmer 

Nej, gott folk!! Nu blir det TV och te 

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!! Och luciavak för dem som är intresserade av det!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby                   

     

Av anaby - 12 december 2011 14:41

Nu är stallet, T och hagen klar!!!! Ska hoppa in i duschen och sedan åka iväg och köpa mer elkabel 

Det snöar nu och kommer att bli varmare under em 

Tjjjjinnnngggeeeliinnnggg!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 12 december 2011 10:34

Jag ska alldelens strax gå ner till stallet och rida T  Idag blir det att inviga de nylackerade plaststigbyglarna med tåskydd Ska se om det går att ta bilder med mobilen annars får det vänta tills jag laddat kameran imorgon!!!   Sedan ska jag försöka förankra elkabeln i stolparna som jag har lagt den mot både sommarhagen och paddock...och även försöka skotta ner den i snön och lägga brädor på 2 ställen....där vi brukar gå så att man inte snubblar på tråden   Sedan blir det att åka in till stan och köpa mer elkabel och några julklappar...så att vi kan göra klart allt kring hagen 

Jag ska även öppna upp och riva ur höbalen vi rullade in igår 

Imorgon blir det en lugn dag kan jag säga  Det känns riktigt, riktigt bra!!!

Nej, dags att lägga på en rem så att jag hinner till stan innan det blir mörkt!!

Ha en fortsatt jättebra dag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 12 december 2011 10:15

Vi fortsätter resan med ytterligare ett ridhusbesök. Datumet är 2010-12-15.

Vi börjar som vanligt med travarbetet i bägge varv:




 
 

Och avslutar med...



 


..galopp i bägge varv 


Mvh anaby    



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards