anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 27 december 2011

Av anaby - 27 december 2011 23:09

Vilken följetong det blev om TR och utrustning vid tävling!!! Har läst många inlägg både på Hästmagazinet (som min förra tränare Robert har både tagit tag i personligen och även andra artiklar som skrivits), Hippson, Ridsport och många trådar på Bukefalos!!! Undrar vart det här ska sluta 


Jag kan ärligt talat inte minnas så mycket loggor överhuvudtaget när jag tävlade senast kring 2001. De flesta ryttare hade brodderat namn + klubb på sina schabrak. Samma sak med täcken osv. Ända sedan jag började tävla 1983 har ryttare prioriterat att brodera sitt namn och hästens namn och ev. klubb på sina schabrak. Vi hade t.o.m under en period en "broderingsbuss" under 80-talet som åkte ut på diverse tävlingar och broderade på tävlingsplatsen!! Man lämnade bara in täcke, kläder eller schabrak och fick sedan hämta ut allt några timmar senare  Det kallar jag service 


När jag tävlade Wirren 1991 hade jag en sponsor och deras företag satt på mitt schabrak och min ytterjacka. Det var som jag minns det ENDAST sponsrade ryttare som hade någonting annat än namn på sina schabrak....Men tiderna förändras så klart och ibland till det bättre...och ibland inte  Det beror på hur man ser det  


Jag är inte något fan av stora loggor....jag köper oftast billiga schabrak som jag kan byta ut efter ett tag. De brukar INTE ha någon logga överhuvudtaget...och har de en logga är den liten 


Den enda loggan som är för stor på min utrustning är nog min nya Uvex hjälm!!! Kavajerna har jag inget minne av att det finns något märke eller logga på.....har 2 st gamla som jag har haft sedan 1988 respektive 1999. Sedan 2 st nya som jag har köpt billigt på Tradera och Hööks REA....2009 och 2010. Har inte ens kolla loggorna på dem men tvivlar på att det finns någonting annat än ett mikroskopiskt märke...ingen av dem är nämligen av något dyrare märke 


Ridbyxorna är inget större märke på heller. Dock har nog mina gamla (1984) Cavalloridstövlar 2 märken på sig...en på varje stövel...beror på hur det räknas?? Har då inte tänkt klippa bort någonting från dem....de är ju antika  


Benskydd och sadlar gällde ju inte!!! Och på Micklem tränset tror jag att det finns ett stort instansat märke i nacken...där kan man sätta ett ludd om man vill...tja, jag tror att det löser sig för min del...den dagen jag ev. bestämmer mig för att tävla någon gång i framtiden    Oron är inte stor för mig!! Men jag förstår många andra som känner sig väldigt stressade!! Speciellt de som köpt helt ny utrustning till både sig själv och hästen till vårsäsongen 2012 redan!!!


Dock känner man att Ridsportförbundet kanske skulle göra någonting åt de företag som utvecklar och gör rid & hästutrustning först....ge dem en chans att ändra deras stora loggor till mindre i god tid INNAN tävlingssäsongen börjar!! INTE när den har dragit igång!!! Man brukar ju köra med en viss "invänjning" eller "mjukstart" för att visa sin goda vilja...kanske skulle vara att föredra en sån här gång 


Det gäller så att säga att börja i rätt ände....


Vi får se vad det bestämmer sig för i slutändan!!

Vi har nog inte sett slutet på det här!! Många tävlingsryttare är på "krigstigen"!!!!


Mvh anaby   

Av anaby - 27 december 2011 20:57

Japp!! Nu har jag pysslat ikväll!! Det gick undan minsann   Det här hann jag med idag:


 


Flätad "halsring" med ringar att fästa grimskaft 2 meter lång. 2-färgad....vit och röd  


 


Här ser man ringarna (D-ringar) och en vanlig knut som jag knytit för att hålla ihop halsringen. Ska prova storleken på T imorgon. Det är mycket troligt att jag kommer att få "göra om den" om den är för stor eller liten. Men det lär ju visa sig  Inga problem att fläta om och flytta på ringarna och tar inte lång tid heller  


 


Long reining tömmar!! Har tagit dem 10 meter....men lutar åt att jag kommer att korta av dem till ca 8 meter. Har för mig att de SKA vara kring 7 meter men T är ju en STOR häst!! Ska mäta och kolla imorgon och avgöra hur långa de blir  



Och sist men inte minst...ett sidepull att fästa i tränset!!! Jag har än så länge "bara" knytit fast ringarna och ska mäta imorgon för att se hur lång jag ska göra den. Blir nog jättebra!!!

Ikväll hann jag med 3 grejer och är jättenöjd  Sitter just nu och ser på TV1 och den nya kriminalserien!!

Ha de gott!!

Mvh anaby   

Av anaby - 27 december 2011 18:46

Vi hade en bra eftermiddag med en del shopping och handling av mat   Det enda jag inte fick tag på var färg....som jag ska färga schabrak, huva och lindor med...suck!! Får göra ett nytt försök efter nyår när de förhoppningsvis har fått hem den färg jag är ute efter...gul och röd  Annars fick vi tag på allt vi var ute efter idag 

Jag köpte bla 1 till spikmattebälte (för 10 kr på Rusta) som jag tänkte använda till T:s nacke. Ska bara klura på en specialgrimma att sätta den på. Köpte för ett tag sedan bred resår...som jag tror kan passa bra till ändamålet. Har även bred kardborre kvar som kan funka att spänna in grimman med. Ska mäta och klura på det lite imorgon och sedan sy..så får jag se hur det blir 


Om ni inte hann med att köpa spikmattor på Media Markt för 39 kr finns det för 59 kr nu istället!! Lite dyrare än tidigare....men betydligt bättre motför flera 100-lappar!!!


Ska även börja göra iordning halsringen, long reining tömmarna och sidepullen!! Blir bra att ha lite "terapi" på kvällen framför TV  Jo, fårskinnet ska jag också plocka bort från schabraket och sy in en kant...Oppss!! Så mycket det blev att "pyssla" med helt plötsligt  Blir nog superbra det där!!!

När vi kom hem tog jag bilen ner till stallet för att ta av T grimman och kolla igenom hagen. T stog inne i vindskyddet och ruggade  Det blåser fortfarande en hel del här...men ska förhoppningsvis avta till imorgon!! Tog sedan pannlampan och gick igenom hagen för att kolla att alla elband var där de skulle  Och allt såg bra ut!! Pust!! Passade på att ta hem "flug-magnettäcket" när jag hade bilen med mig. Är ganska tungt att bära ända hem!!

Insåg när jag körde bil ner att vägen ser riktigt bra ut!! Det är ingen isgata utan det är rejält sandat överallt Blir kanonbra för oss att rida imorgon  

Sedan har vi ätit middag och städat lite här hemma. Ska gå ner och sätta igång en tvättmaskin och sedan "pyssla" framför TV!! Har även gjort en stor kopp av mitt favoritte "saffran/choklad" 

Jo, jag bestämde mig igår för att göra "Ernst fikonmarmelad"  Idag vi köpt allt som behövs och fikonen ska ligga i blöt i vatten tills imorgon.


 

Så imorgon blir det spännande att göra och provsmaka den färdiga marmeladen 


Nej, gott folk!! Nu ska jag fixa tvättmaskinen och sedan "pyssla" lite 

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Av anaby - 27 december 2011 13:49

Det har blåst rejält idag!! SUCK!!! Insåg att någon ridning med T på ishalka och blåste inte är någon hit   Ishalkan i sig är egentligen INTE problemet utan det är blåsten  Om vi rider ut och det kommer en cyklist bakom oss i full fart BLIR T rädd....om han inte hinner upptäcka cyklisten i tid!! Känns inte riktigt bra att utmana ödet med att ens prova....Vi tar vår ridtur imorgon istället...då ska det blåsa "normala" vindar  En sån här gång känns det väldigt bra att INTE ha hästen i tävlingskondition...dvs man är INTE tvungen att rida i storm, hagel och drivis  Några dagars vila är ingen katastrof utan det är bara att rida vidare på någon dag 

Idag blev det muggtvätt och jag inspekterade frambenet noga efter tvätten...ingen mugg kvar  Bakbenen ser också riktigt bra ut!! Några små ställen på muggbenet och några fler på det andra. MEN OM MAN JÄMFÖR MED HUR DET HAR VARIT TIDIGARE...ÄR DET LITE!!! Det känns riktigt bra  Vegebomsalvan verkar funka riktigt bra 

Sedan fick T lunch och regntäcke på sig...medans jag öppnade upp mellan hagarna. Det var otroligt uppskattat från T:s sida!! Gissa vem som sprang dit direkt när han ätit klart  Idag var det inga större problem att utforska själv utan matte  Ställde sig t.o.m och ät av höet efter en liten stund  Jag passade på att mocka och fylla på vatten medans jag fick vara ifred 

Sedan har jag filmat lite....så att ni får ser lite mer av hagarna och underlaget där. I den "gamla" vinterhagen är det ren isgata  medans det faktiskt finns snö i NYA utbyggnaden  T har roat sig med att både rulla sig och tugga på snön  Finns en hel del träd, kvistar och gammalt gräs där också som man kan tugga på...så jag tror nog att utbyggnaden faller "Herr´n" i smaken 

Jag insåg inte när jag filmade HUR mycket det blåser...men man har det på filmen!! Hoppas att ni hör lite av det jag säger 



Sedan ett litet kort klipp innan jag går hem 



Och några kort på T i hagen.


     


Bäst att sanera bort några gamla grästrån  


                        

Jaha!! Där gick hon och lämnade mig äntligen ensam att utforska hagen 


Har nu landat hemma och ska hoppa in i duschen och sedan iväg och handla och shoppa!!

Ha en jättebra fortsatt tisdag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards