anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 13 december 2011

Av anaby - 13 december 2011 23:30

Björn som äger stallet håller på att ställa iordning en "Byabok" om bygden här omkring   Den kommer att handla om alla som har bott här förr och fortfarande bor kvar. Han har intervjuat många äldre människor och har jobbat i flera år med en här boken!! Jag ser jätte mycket fram emot att få köpa och läsa den  Björn har även en massa minnen av huset vi bor i och om/med min farfar och farmor   Fick idag en förfrågan om kort på Tabasco!!! Hi hi!! Han ska få vara med på ett hörn på ett betande kort   Det är nämligen så här att min farfar Edvin hade hästar när min pappa var liten och i samma hage som nu är T:s sommarhage har farfar Edvins hästar betat för 50 år sedan  Fantastiskt om man tänker efter!!! Pappa har alltid sagt att farfar skulle ha blivit så glad om han vetat om att jag köpt och hållit på med hästar under så lång tid  De hade nordsvenska hästar som de använde att köra in till stan...3 km bort.  När pappa var 4 år sattes han bakom häst och vagn och beordrades att köra in med grönsaker till stan  Tror ingen förälder skulle göra det idag...tiderna har förändrats en del. Som tur var gick det ju bra...förmodligen var hästarna väldigt snälla!!! Jag brukar tänka emellanåt på hur det skulle varit att få "dela" mitt hästintresse med farfar  Både min farfar och farmor dog när jag endast var 6 år gammal  Vilket för mig har varit en stor sorg...när jag inte fick lära känna dem och har väldigt få minnen kvar av dem då det är 38 år sedan de dog  Min farfar & farmor drev en grönsaksodling som mina föräldrar tog över efter deras död och har drivit sedan dess. Numera är det endast en potatisodling då det tar så pass mycket tid att hålla det i drift  Mina föräldrar är 69 år och 70 år och har fortfarande eget företag!! Min pappa jobbar dessutom betydligt mer än heltid sammanlagt!! Det vill säga mycket mer än en "normal" genomsnitts människa   Man kan lugnt säga att både pappa och mamma är mina förebilder i mycket här i livet  Jag har helt fantastiska föräldrar!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 13 december 2011 18:21

Idag har dagen gått i ett   Jag och Henrik skulle till VC för att kolla upp hans migrän. När jag vaknade på morgonen hade jag fått ett SMS från en av tjejerna i stallet. Snön från stalltaket på baksidan hade rasat!!! Jättebra MEN det innebar samtidigt att det inte gick att ta sig in i stallet via skjutdörren på baksidan eller att jag kunde ta mig ut och rida då "vägen" på baksidan var full i snö...då T så att säga var insnöad Ringde pappa för att kolla om han hade tid att skotta bort före kl.12.00 när jag hade tänkt rida?? Det skulle gå bra  Är han på uppdrag och skottar snö redan kan man få vänta tills på em eller kväll innan han har tid så idag hade jag tur!! Pust!!

Iväg till VC med Henrik och där konstaterades att det var migrän. Allt tyder på det i och med illamåendet, huvudvärken och synbortfallet. Vi ska prova att medicinera med Ipren i första hand och funkar inte det blir det starkare receptfria Migränmediciner. Funkar det skriver han ut dessa på recept  Och blir synbortfallet värre blir det skallröntgen  Så det är bara att ringa om det blir värre så får vi komma in på en gång!! SKÖNT!!!

Däremot upptäcktes ett "blåsljud" på hjärtat som han ville skicka en remiss om ett ultraljud. Han tyckte att det var bättre att vi kollar upp det på en gång så vet vi hur vi ska gå vidare sedan. Kallelse kommer efter jul 

Skjusade Henrik till skolan och fortsatte till Apoteket för att hämta ut den 3:e och sista av T:s muggsalva, Ipren, värktabletter till mig och migränmedicin. När jag står inne på Apoteket ringer mobilen och det är läkaren?? Han vill att vi kommer tillbaka till VC för att göra ett EKG på Henrik under em. Vi får komma när vi vill och bara säga till i luckan så får vi komma in på en gång  Ringer Henrik för att höra när han slutar skolan?? Vid 14.00-tiden..perfekt då får jag 2 timmar i stallet!! Skyndade mig hem och svidade om till stallet. Började med att skotta fram skjutsdörren så att jag slapp gå runt hela stallet med sadel och annan utrustning. Gick rätt så snabbt!!! Det enda som är jobbigt att är snön är tung  Vi är 2 st som skottar på baksidan så vi hjälps åt med skottningen Känns bra en sån här dag  Skottade även fram ingången till dyngstacken så att jag tar mig in med skottkärran    

Sedan var det bara att göra iordning T och rida ut Blev en skrittur på ishalkan...tur att han har 4 broddar runt om säger jag bara!!! Det gick verkligen jättebra att skritta ut idag...T var lugn och jag satt mest på långa tyglar och bara slappnade av och myste  Fantastiskt underbara häst!! Tänk vilken skillnad det är på honom bara sedan april när vi började rida ut tillsammans  Idag träffade vi på en äldre man med en spark. Det tyckte T var lite konstigt och läskigt  Jag gjorde bara halt så att han fick titta på honom och när han passerat oss vänder sig T om för att få en hästgodis  Bortskämd häst? Ja, men det bjuder jag på    

     


T i sin röda december-huva  Här ser man att vägen bara är slask och is 



Vårt röda december-kit  T gör sig otroligt bra tillsammans med rött!!! Med rosa reflexer  Jag har inte bestämt mig om jag ska ha rosa eller gula reflexer till det röda än  


      

Ett kort på sadeln inne i stallet. Är väldigt nöjd med det röda schabaket från Hööks  Ska ta bättre kort under helgen. Hann bara inte idag!!! Var alldelens för stressigt..tyvärr  



När vi kom tillbaka till stallet blev det muggtvätt, sköljning, torkning och smörjning!! Jag har skottat upp bredvid vindskyddet där T brukar bajsa...så vi står där när jag tvättar...vill inte att det ska bli blött och isigt vid ingången av vindskyddet. T han står stilla som ett ljus medans jag tvättar och sköljer. Sedan går vi till ingången på vindskyddet och torkar och smörjer. Samma sak...står som ett ljus  Nu är det väldigt lite kvar i kanterna längst upp!! Det känns helt fantastiskt bra!!! På frambenet är det också väldigt lite kvar....men så här lite har det nog aldrig varit tidigare!! Satte på kompresser och lindade benen. KLAR till T:s stora lycka 


T fick lunch och jag passade på att trampa ner höet i stora höhäcken innan jag började mocka. Hann nästan mocka klart när Henrik ringde...opppsss!! Då var klockan 14.00 och jag inte riktigt klar!!! Stressade med att mocka klart och sedan hämta det som skulle hem och traskade hemåt       


Ruggade upp mig hemma och sedan iväg för att hämta upp Henrik på skolan och iväg till besök nr 2 på VC för dagen!!! Sa till i Receptionen och vi fick komma in på 5 minuter  Helt fantastiskt så nöjd jag är med besöket på VC idag!!! Känns otroligt mycket bättre i hjärtat för mig nu  Som mamma vill man sina barns bästa och att de ska må bra!!! Nu kan jag andas ut igen!!!!


När vi ändå satt i bilen åkte vi iväg till Biltema för att köpa mer färg till stigbyglarna. Sprayburken var slut och jag vill INTE bli utan färg i framtiden OM jag måste bättra på sedan    Sedan vidare till Rusta...då vi bla köpte Denta sticks (tandtråd som vi säger hemma) till hundarna, schampo till grabbarna, lite godis....

Sedan hem för att äta middag 


När vi satt och åt middag kom jag på att jag "glömde bort" att äta frukost  ...och lunch  ... Dagen gick i ett och jag "bara körde på" för att hinna med...vilket jag gjorde  Ja, sånt som händer!!! Jag kan bara konstatera att middagen var otroligt god 


Nu ska jag se på TV, dricka "saffran/chokladte" igen... och sedan ska jag jobba inatt!! Känns bra att komma igång med att börja jobba igen...för att återgå till det normala så att säga   


Nej, gott folk!! Ha en superduperjättebra tisdagkväll!!! Det ska jag ha 

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards