anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 9 december 2011

Av anaby - 9 december 2011 23:49

Jag har just rekat läget med vädret för att bestämma mig för hur jag ska göra med T inatt. Det blåser lite och snöar mycket   Dock bättre än tvärtom!!! Det har nog snöat minst 10 cm idag!!! Och ska snöa hela natten...blir intressant att se vad vi landar på imorgon  Blir nog att rida på åkern imorgon....för att rida upp spåren där i och med att det kommit så himla mycket snö idag!!! Ev. blir det bilder på den nya röda utstyrseln  


Jag har tittat på Idol-finalen och tyckte att det var rätt vinnare som vann!!!! Dock har jag inte följt med hela tiden utan enbart på Aftonbladet och läst och sett korta filmsnuttar. Bägge ungdomarna är VÄLDIGT duktiga och det var otroligt jämt som jag förstår det!!! Då Amanda fick 52 % av rösterna  


Jag har lackerat ytterligare ett varv på stigbyglarna...den här gången under....blir samma sak imorgon och sedan på kvällen ovanpå igen. Borde räcka med 2 varv under....syns inte lika mycket eller bra som ovansidan 


Jag har ruggat i soffan med mina nya duntofflor och fleeceponcho  Härligt när vädret ute är ruggigt som bara den!!


Grabbarna sitter i bastun så jag och hundarna är inne och myser!! Ska nog snart hoppa i bädden  Den kända "John Blund" börjar göra sig påmind 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby     

Av anaby - 9 december 2011 18:10

Jag och mamma åkte iväg för att shoppa lite idag....men det blev inte till stan...utan istället blev det i utkanten på stan Vi insåg att ALLA andra förmodligen också skulle åka och handla/shoppa idag!!! Ska se om jag hinner till stan en sväng på måndag efter jag har ridit. Kanske är lugnare i början på veckan  

Jag hittade lite grejer till mig själv, några små julklappar till barnen, grejer till hela familjen....så jag är nöjd  

Himmel vad det har snöat och blåser ute!!! SUCK!!! Direkt jag kom hem åkte jag ner till stallet för att "kolla till T" och ta på honom ett täcke. Han fick på sig det fleecefodrade regntäcket....och sedan fyllde jag på höhäcken inne i vindskyddet med 1 hösäck till. Det fanns hö kvar men jag vill hellre att han har för mycket hö än att det tar slut....

Nu har han allafall en möjlighet att både röra på sig lite och/eller stå och äta ur stora höhäcken. Det blir nog bra!! Blåsten ska avta så som det känns nu kommer T att sova ute inatt. Jag får se hur vädret är innan jag går och lägger mig. Fördelen med att vara uppe till 00.00-01.00-tiden 

Det ska som sagt snöa hela dagen imorgon....men blåsa mindre...som tur är!!!  Lika bra att man ställer in sig på att det blir MYCKET snöskottning nere i stallet imorgon....brukar vara noga med att skotta upp rejält vid vindskyddet, höhäcken mm...så att både jag och T tar oss dit vi ska  

Har dolat på lite här hemma med tvätt, kök och annat. Nu ska jag dricka en stor kopp choklad!!!

Ska lackera stigbyglarna innan jag går och lägger mig  Lutar åt att jag lackerar under ikväll....måste ta några varv där med för att det ska bli riktigt bra till slut!!!

Nej, nu ska jag se på TV och chilla!! Har tänkt se på Finalen av Idol ikväll. Har inte följt med på TV men vill ändå se finalen...brukar se den varje år 

Ha en jättebra fortsatt fredag!!

Chilla lugnt    

Mvh anaby  

Av anaby - 9 december 2011 18:04

Japp!! Nu har jag hunnit med att fota stigbyglarna igen!!! Det är himla bra när man fotar för då ser man lite mer ingående vart man har missat att spraya färg  Så har man tillfälle att göra det vid nästa lackering 

För tillfället ser färgen och stigbyglarna ut så här:


       


Färgen är inte lika röd när den torkat men mer mot "havanna-brun" med lite metallicinslag. Tror ärligt att det kan göra sig väldigt bra mot min bruna sadel  Flexstigbyglarna blir nog riktigt snygga med lite svart brytning på stigbygelplattorna!! Vi får se men det känns som om det skulle kunna blir riktigt bra.... 


Jag kommer att fortsätta fota 1 gång per dag och lägga ut så ser man skillnaden från dag till dag 


Mvh anaby        

Av anaby - 9 december 2011 17:58

För ganska många år sedan köpte jag 2 par tjocksockar i teddy på en typ av marknad i Ö-vik för 50 kr st. Köpte dem mest för att prova OM det ev. skulle kunna tänkas funka på vintern?? Det funkade alldelens utmärkt!!! Jag har nött ut ett par sockar och hittade i somras par nr 2   De är perfekta att ha i både granninge och stövlar!!! Jag har dock ingen aning om vart man kan köpa dem då jag endast har sett dessa sockar på marknaden där jag köpte dem  Man kan säkert sy ett par egna om man vill!!!! Det tänker jag göra när jag har nött ut mitt sista par  


 


De är långa och går nästan ända upp till knäet  



Sydda efter foten  


     


Insidan när man viker ut den....Tjocka som bara den!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 9 december 2011 12:48

Jag var grymt seg idag när jag vaknade....kroppen ville ingenting   Såg en stund på TV för att hjärnan skulle komma igång så att kroppen skulle inse att det var lika bra att börja röra sig trots allt 

Innan jag gick ner till T blev det att lackera ett varv till på stigbyglarna!!! Det var lite med skräckblandad förtjusning som jag gick ner till pannrummet för att se HUR färgen blivit när de torkat Kan säga att det blev VÄLDIGT BRA!!! Den är mer mot "havannabrun" med lite metallicinslag  Tar kort senare under em och lägger in 

Gick sedan ner till T för att ta hand om allt där nere. Idag är det vilodag för honom...eller rättare sagt för mig  det är jag som behöver ta det lugnt 2 dagar i veckan 


   Började med att ta bort lindan från muggbenet...höll både andan och blundade...innan jag vågade titta för att se dagens status!!!! Benet var INTE mer svullet och krustorna ser bättre ut Det har INTE heller blivit mer krustor....pust!!! De andra benen ser också bra ut!! På dem är det väldigt mycket mindre...speciellt frambenet...ingen av benen är värre än igår utan det går åt rätt håll Det som känns väldigt bra är att svullnaden nu verkar vara helt borta  

Idag fick T stå lös och äta lunch (kraftfoder) medans jag smorde och lindade benet. Han var inte brydd alls utan åt bara och stog helt stilla...trots blåst och annat runt omkring  DUKTIG HÄST!!!

Mockade vid höhäcken inne i vindskyddet och hämtade sedan 1 säck med hö så att T kunde stå där inne och äta idag. Blev uppskattat och jag kunde mocka resten ifred  Fyllde på vatten och krattade till inne i vindskyddet. Myste en liten stund och sedan begav jag mig hemåt. Stannade till vid utbyggnaden av vinterhagen. Det har ju snöat vilket innebär MER snö på elbanden  Tog på handskar och sanerade snö från elbanden....passade på att sträcka elbanden innan jag gick hem. Blir att sätta ner spett för att jorda ikväll och sedan får vi flytta om elaggregatet och dra eltråden ner till hagen under helgen...så att T snart kan flytta in även i den hagen  Blir intressant att se "Herr´ns" reaktion     

Jag och kisse sitter just nu i soffan och myser!! Jag ska dock hoppa in i duschen och sedan åka iväg en sväng in till stan idag. Var länge sedan nu!!! Tänkte ta en rundtur innan jul...vilket är snart!!!!

Det blåser som sagt en hel del idag och snöar!! Så det lutar åt att T antigen får täcke på sig inatt eller får stå inne. Jag kommer att "hålla koll" på vädret under kvällen och avgöra sedan vad som är bäst för honom. Vi får se helt enkelt 

Nej, gott folk nu måste jag rusa!!! Jag återkommer under kvällen med bilder och annat!!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards