anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 28 december 2011

Av anaby - 28 december 2011 22:30

När jag gick ner till stallet idag kom jag på att jag skulle inviga mina NYA bruna vinterridstövlar som jag köpte från Hööks på REA i somras 


   


Givetvis tog jag på mig broddarna jag fick ärva av L-O...för att inte "slå ihjäl" mig på isen 


   



Det var enkelt att ta på dem och de satt himla bra  


   


ME LIKE  Och dessutom så sköna stövlar att både gå i och rida  


Väl nere i stallet gick T och strosade i utbyggnaden och blev väldigt glad att se mig 

Gick och hämtade utrustningen på en gång och sedan var vi på väg ut på ridtur!!! Det var ganska halt på vägen trots grus...dock har ju T 4 broddar runt om MEN när det är isgata känns det INTE riktigt säkert....

Vi skrittade till kyrkan och vände. T skötte sig superbra  På vägen hem blev han rädd för någonting ute på älven...har ingen aning om vad...men han blev HYSTERISK PÅ ISEN!!! Kan säga att det blev en "Scooby-doo" och jag var rätt säker på att vi skulle gå omkull  Dock insåg nog T själv att det var VÄLDIGT halkigt för han började istället gå in någon typ av passage....pust!!! Sedan var han minst sagt hysterisk...taktade och kastade sig framåt....tja, bara att ta "tjuren vid hornen" och göra MÅNGA halter för att lugna ner honom. Blev halt var 10:e meter och efter 200 meter var han riktigt lugn igen  Han har ju vilat i 3 dagar så det är ju inte konstigt om han reagerar lite....skönt att han lugnade ner sig relativt fort  Jag är väldigt nöjd med ridturen!!

Ingen snubbling idag heller!! UNDERBARA HÄST!!!

När vi kom upp på stallplanen hoppade jag av och gick över blankisen....känns bättre att han får gå själv om han halkar till där...inga problem där heller  

Sedan fick T lunch medans jag smorde muggen med Vegebom och tog på magnettäcke. Sedan blev det att börja "jobba" med mockning, nertrampning av hö och påfyllning av vatten. När jag sedan var klar...provade jag bla det nya ylletäcket i storlek 145 cm från Börjes. JÄTTEFINT TÄCKE!!! Men vad hjälper det när det är alldelens för litet  Ska ringa imorgon och höra vad det säger....beställde nämligen 1 täcke i 160 cm....är lite skillnad på storlekarna         Sedan provade jag halsringen och bestämde mig för att flytta upp ringarna ca 10 cm. Inga problem att åtgärda...bara att riva upp...ändra ringarna och fläta ihop igen 

Provade sidepullen och blev lite osäker på HUR den ska sitta?? Vart ska man sätta fast sidepullen i tränset?? Kan vara väldigt bra att titta runt lite innan man går ner för att prova  Ja, man är sig minsann 


 


När jag kom hem och kollat runt på internet visade det sig att tränset ska sitta fast mellan knutarna där ringen sitter...INTE som jag har satt fast den. Men, men nu vet jag  


 


Förutom att jag inte satt fast den som den ska är jag riktigt nöjd!! Har inte bestämt mig för HUR jag ska göra med knuten än. Ska nog korta in den lite imorgon...sedan får jag se om jag klipper av den och bränner eller hur jag ska göra?? Finns en snygg knut vid namn "Fiadoraknut" eller liknande som man kan göra...


 


Här har jag satt fast sidepullen i tränset där den ska sitta  


   


Jag har även sett en annan variant som jag blev sugen på att göra!!! Den är endast halv....dvs halva är ett sidepull och resterande halva är en lös crub strap!!! Om man vill kan man då bara ta en vanlig snokrem eller köpa ett crub strap i läder eller fläta en i rep  Har hittat den på Tradera!! Sök på "sidepull" så kommer den upp på bild 

Ska nu prova ut min sidepull ordentligt imorgon och sedan bestämma hur jag ska göra med sista remmen 

Jag kommer även att göra "halv-varitanten" under veckan 


Jag tänkte bara berätta att jag köpte vitt rep (10 meter) och rött (25 meter) på Rusta för 25 kr st. Normalt pris för den är 39 kr. Köper man 3 st får man "3 för 99 kr" 


          

Till halsringen och sidepullen har jag använt 10 meter vitt rep och 2 meter rött rep (endast till halsringen)...vilket innebär i kostnad 25 kr för det vita repet och några kr för det röda Ringarna har jag tagit reda på efter någon gammal grimma så jag vet inte riktigt vad de kostar....Men billigt blev det allafall 


Sedan åkte jag hem och åkte iväg till Granngården för att köpa 2 säckar torvmix till T. Kommer att behövas under helgen eller början på veckan....så det är lika bra att köpa dem nu så att de finns hemma redan   Vidare till Rusta och köpa bla en vattenkokare till stallet. Känner att jag gärna vill ha en egen då jag har använt den så pass mycket senaste tiden!!! Jag har dessutom ett uttag i min skrubb där jag kan värma på vattnet 


 


Den kostade dessutom endast 49 kr!! Så priset är hur bra som helst!!!


På vägen hem blev jag bortbjuden på middag!! Ibland har man tur   Har ätit gott och druckit gott med  UNDERBART!!!!

Sedan har jag gjort "Ernst fikonmarmelad"!!! Hi hi!! Det var mycket spännade!! 



Fikonen färdighackade!!!



Fikon, apelsiner, citron och kanelstänger på G att koka i 20 minuter!!!


 


Socker, valnötter, pektin och citroncyra tillsatt  och ska koka i 15 min ....och sedan är marmeladen klar  


   


Färdig och i burkar!!! Ska genast prova när det svalnat 


Sitter nu och ser på fortsättningen av nya kriminalserien på 1:an som började igår!! Efter det väntar Homeland på samma kanal innan det blir dags för bädden 

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!

Tjjiinnnggllling och chilla lugnt  

Mvh anaby  

  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards