anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2012

Självplock av potatisen imorgon!!!

Av anaby - 5 oktober 2012 20:05

Mina föräldrar är potatisodlare och har alltid varit det hela deras yrkesverksamma liv. De tog över företaget efter min farmor och farfar när de gick bort 1974.

Varje höst har det sk "självplock" av potatisen. Då får man plocka potatis i lösvikt från stora lådor eller köpa färdiga säckar i olika storlekar som är något dyrare än om man plockar själv ur låda. Många vill köpa och ha potatis ett längre tag. Det krävs ju en hel del förvaring men de "äldre" gardet gillar fortfarande potatis...som tur är  För många av de yngre gäller GI och LCHF....och inga kolhydrater...så klart!!!

Mitt jobb brukar vara att skriva skyltarna. Är de ok brukar vi bara byta ut datumet och sedan plasta in dem på nytt annars skrivs de om på nytt....då får jag nytta av min gymnasieutbildning när jag lärde mig att texta stora skyltar med spritpenna  

De såg helt ok ut den här gången    Så nu har jag och pappa bara bytt ut datum på alla och sedan plastat in dem på nytt så att det förhoppningsvis står emot regnet ett tag under morgondagen....håller verkligen tummarna att det regnar MINDRE imorgon!!!

Jag och pappa har sprungit som illrar runt...runt med plasten för att plasta in de stora skyltarna   Men det gick bra till slut  

L-O:s jobb är att skriva skyltar på datorn som sedan sätts upp på potatislådorna. På de står det vilken potatissort det är och hur stora de färdiga säckarna är. Sedan är det bra med "en lathund" på kg....en del köper ju 11 eller 13 eller 22 kg...då underlättar det en hel del med färdiga siffror  

Jag har läst en hel del om potatisodlare som INTE har fått upp all sin potatis än!!! Fruktansvärt när det är ens levebröd och man inte kan ta upp allt...kan bli ett stort avbräck i ekonomin  

Tror aldrig att pappa har INTE har fått upp all sin potatis. Det gäller som sagt att planera bra och tänka på vädret....speciellt regnet som kan vara otroligt förädiskt!!!

HÅLLER TUMMARNA ATT DET LÖSER SIG FÖR DE POTATISODLARE SOM INTE FÅTT UPP SIN POTATIS ÄN  

Nu ska jag se på X Factor, dricka te och chilla framför TV  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards