anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 oktober 2012

Av anaby - 26 oktober 2012 19:15

Då var det dags för veckans lista igen!!!


  • Rida T 4 ggr - CHECK 22/10, 23/10, VILA, VILA, 26/10, 27/10, VILA
  • Nattmöte jobbet 23/10 19.00-21.00, jobba tisdagnatt 23/10 och torsdagnatt 24/10 - CHECK!!!!
  • Mocka hage - så fort det torkat upp!!
  • Mocka paddock - så fort det torkat upp!!!
  • Mocka vindskydd - CHECK 22/10 + 1 hö, 23/10 + 1 hö, 24/10 + 1 hö, 25/10 +  2 hö, 26/10 + 1 hö i lilla höhäcken och 4 i stora höhäcken, 27/10, 28/10
  • Köpt 2 spån 22/10, finns 3 st på lager nu - CHECK 1 spån in till vindskyddet 26/10
  • Fylla på vatten i vindskyddet - CHECK 22/10, 23/10, 24/10, 25/10 2 dunkar, 26/10 2 dunkar, 27/10 1 hink, 28/10 1 hink,
  • Installerat Termobaren i vindskyddet - CHECK 22/10, sista fixet med kablen 23/10
  • Fylla på hösäckar - CHECK 4 + 14 st 26/10, rivit ur hela balen 26/10
  • Rulla in ny höbal - CHECK 25/10, Öppnat höbal nr 2 26/10.
  • Diska foderhinkar i diskmaskinen -
  • Skotta om sanden framför ingången till vindskyddet - Påbörjat förra veckan! Klart!!!
  • Måla det blå på vindskyddet - CHECK 22/10
  • Städa bilen -
  • Rensa ur garderober -
  • Städa -CHECK 28/10
  • Storhandla mat - CHECK 25/10
  • Tvätta - CHECK 23/10, 27/10,28/10
  • Rensa i rabatten och göra iordning inför vintern - CHECK 28/10
  • Prommis med Peppis - CHECK x 2 under helgen. Ca 2,5 km per gång.
  • Kolla på transporten VAD som behöver bytas ut och VAD som kan åtgärdas själv - under veckan
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, göra pannband!!!
  • Se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen.
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Mvh anaby 

Av anaby - 26 oktober 2012 18:35

Kan säga att jag var TRÖTT igår  Har sovit som en sten inatt och vaknade 9 timmar senare!!! Kände mig rätt ok och ganska utvilad. Tar någon dag till innan man är "normal" igen. Men sover man bra första natten efter man går av....är det lättare att få igång kroppen igen  

Tog det lite lugnt på fm och packade sedan in allt jag skulle ha i bilen och åkte ner. Idag är det 3:e dagen den här veckan som jag har med skruvdragare....min allra bästa vän och hjälpreda i stallet  Vattentunnan med eldningpellets fick också åka med. Har tömt ut det som var torrt och ska sedan lägga över lite mer så att det torkar. Jag kommer att ta ner resten på söndag. Sedan kommer jag att göra 2 omgångar till så att jag fyller upp boxen och kaninburen ordentligt!! Tyvärr gick det inte att ta kort med mobilen inne i boxen...var för mörkt  Ska ta med "vanliga" kameran på söndag när jag fyller på mer och ta kort  så får ni se hur det blev!!! Hi hi!!


Började med att rida idag!! Är så skönt att rida FÖRST och sedan göra klart allt annat  

Det är hårt i marken idag  Dock har T vilat i 2 dagar så jag tog ändå ett beslut att trava på 3 av de 4 sträckorna som vi brukar trava på. Känner nämligen på mig att det INTE kommer att bli så mycket trav resten av veckan pga det hårda underlaget   Dock börjar vi från början!!

Och idag fick jag nog ett bra "kvitto" på HUR lugn T faktiskt är!!! När vi kommit ner på vägen ser jag att Postbilen kommer på vägen....en skåpbil....vägen är inte så bred så det ryms inte riktigt 2 bilar på vägen  Bilen körde ganska fort!!! T brukar inte ha några som helst problem med att ställa sig på vägkanten och stå stilla medans bilar och annat kör förbi. Så jag gjorde helt enkelt bara halt och väntade....bilen saktade av och kort sakta förbi oss...T tittade på med spetsade öron  Vände sig om och ville ha sin hästgodis  HÄRLIGA HÄST!!! Han är så otroligt lugn just nu!!!! KÄNNS FANTASTISKT BRA!!!

Sedan fortsatte vi mot kyrkan!! Började trava vid växthusbacken och behövde inte sakta av någonstans utan det var folktomt hela vägen  Skrittade sedan nedanför kyrkan. Blev ingen trav där idag...dels pga att det är lite nerför och sedan är marken så hård  Skrittade uppför backen och så började vi "bro-träna"  Det var ett tag sedan nu!!! De ggr jag har tänkt att vi ska "bro-träna" har det varit för mycket folk som ska fram på den. Går inte att stå och blockera den när folk vill gå förbi   Utan det bästa är OM det är lugnt och stilla...för att få fram ett bra resultat framför allt för T:s skull!! De har satt upp orange reflexpinnar vid ingången på bron....inför vintern...så min förhoppning att få T att gå fram till dem var otroligt LITEN  Gissa OM jag blev förvånad när han går fram och förbi dem??? Gick flera steg längre in idag än vi har gjort tidigare  Stannade sedan och luktade och tuggade lite på bron...det får man göra om man är häst   Är väldigt tacksam att han är så lugn!!! Stog stilla en stund utan problem....han är helt lugn!!! 

Ryggade sedan bakåt...och givetvis råkade han vara i en av de orange reflexpinnarna med höger bak!!

Jag hann tänka SKIT nu blir han hysterisk...vilken klant jag är som INTE har koll på bakdelen!!

När han tog i pinnen hoppade han till...stannar...tittar bak på mig...klapp...står helt lugn  Går framåt igen mot bron....stannar....går själv 2 steg till!!! LYCKLIG MATTE för så här långt har vi INTE gått tidigare  

Står stilla en stund och sedan backar vi bakåt igen...utan att nudda pinnarna den här gången  

ÄR VÄLDIGT GLAD OCH TACKSAM ÖVER MIN HÄST IDAG!!!! Sakta men säkert så börjar han acceptera bron...jag vet att han behöver tid när han ska introduceras att göra saker och ting. Får han det så brukar det gå riktigt bra!!!



Matte!! Visst är jag duktig nu!!! Hi hi!!!
 

 


För första gången var vi så långt framme att han nästan började gå på träet på bron!!!! Tjjjjjooohhhoo!!!


Mycket beröm och klappar medans vi skrittade nerför backen och hemåt  

Sedan blev det trav nersittning och han kändes kalasfin  Skrittade sista biten innan sista traven....

Red först lätt ca halva sträckan och när jag sedan satte mig ner i sadeln kändes han kalasfin igen!!! Jag blir otroligt bortskämd av den här hästen...helt fantastiskt!!! WOW-känslan infann sig och även mitt leende  

Mycket beröm och skritt hemåt!!! VILKEN HÄRLIG RIDTUR!!!!

Idag kan jag mycket nöjd konstatera att T INTE har snubblat en enda gång  Han har även haft en mer aktiv skritt själv...vilket innebär att jag inte har behövt gå på honom lika mycket som jag vanligtvis gör....JAG ÄR JÄTTENÖJD!!!


 

Bonusbild på "tung-trollaren" från idag....det tog lite tid innan jag "släppte" fram T till vindskyddet efter ridturen...han fick vänta lite på min vinkning....då blir man så här less på matte  De är roliga de små liven  


JAG HAR NOG GLÖMT BORT ATT SKRIVA DET DET VAR SOL UTE IDAG OCH NÅGRA -GRADER!!! HÄRLIGT VÄDER!!!


Väl hemma blev det mat och magnetbehandling för T medans jag satte igång och mocka och fylla på hö i lilla höhäcken. Bytte ut allt vatten i Termobaren då T hade stökat runt med hö i den....blir så ofräscht och geggigt av höet  När maten var klar...var det bara att hämta 1 spånbal och lägga in i vindskyddet.
Allt viktigt kring T, hans mat och vindskyddet var nu klart!!! Tjjjooohhooo!!!

Bara det jobbigaste kvar.....laga hål på sopsäckarna, packa hö, fylla stora höhäcken och riva ur höbal nr 2  

Efter att ha lagt några av sopsäckarna med ensilagetejp...var det bara att börja packa hö  Först packade jag 4 sopsäckar som jag fyllde på i stora höhäcken.


 


Sedan packade jag ytterligare 14 sopsäckar (240 liter)...och rev ur resten av höbalen. Efter 4 timmar i stallet var jag äntligen klar!!! STORT LYCKA IGEN!!!

Fixar det sista med T och går sedan till bilen. Har med mig sopsäcken med hösilageplast...när jag tittar på högerbakdäck på bilen ser jag att det "NÄSTAN" är punktering  VAD I HEL.VETE??? En himla tur att jag INTE hade åkt till jobbet, åkt och handlat eller liknande!!!

Ringde hem till L-O för att höra VART han var?? Ute!!! Körde försiktigt hemåt....och när jag kom fram konstaterar han att det inte var så mycket luft kvar i däcken...kanske hälften!!

Pumpar däcken och nu får vi se om det håller eller om det är någon typ av "pys-punka" på det  Vi har allafall beställt nya vinterdäck som ska läggas på under helgen. Så hur som helst blir det nya däck...vilket känns rätt så bra just nu  

Nu har jag hunnit med att äta middag och ska svida om kläder och sätta mig framför TV och chilla!!!

Är jättenöjd med dagen även om den blev lång...resten av helgen kommer att få rätt så fort i stallet. Känns otroligt skönt att kunna lägga MER tid på att rida än på att fixa med annat i stallet. Gillar att bara kunna ta en säck och fylla på hö när det är dags!! Tur att vi alla är olika...en del vill fylla på hö varje dag istället. Huvudsaken att man är nöjd själv med hur man gör  

Nu ska jag snart umgås med min kära man och ha det riktigt bra ikväll!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards