anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Seg matte och duktig häst;)

Av anaby - 3 december 2011 15:19

Ja, vart ska jag börja   Igår kväll medans jag såg på "Top ten-finalen" började det göra så förbannat ont i magen...."kniv-vrid-om-syndrom"..tog värktabletter, blodstillande och satte nackmagneten på magen. Det tog 2 timmar innan det släppte...och jag trodde att jag skulle bli tokig  Svårt att hitta något läge som var bra för att ligga eller sitta så att smärtan blev mindre...bara att gilla läget  och hoppas att det går över!!!

Jag kan säga att jag var tacksam att jag var hemma och INTE på jobbet!! Så här i efterhand har jag insett att min sjukskrivning faktiskt var berättigad och bra....med tanke på hur jag har mått under hela den här veckan  

Sov återigen på soffan då jag inte hade räknat med att få sova många timmar alls med tanke på all smärta...somnade dock vid 02.00 när det släppte och vaknade inte förrän 08.00  Låg dock kvar till 10.00 innan kroppen orkade stiga upp  Dagen har varit seg...ont....ledsen....trött...arg!! Tja, ingen bra dag för mig helt enkelt!! Förmodligen och förhoppningsvis de "värsta" dagen på veckan...då vändet det och blir bättre f.r.o.m imorgon  Jag är väldigt övertygad om att det blir MYCKET bättre imorgon!!!

Tog mig efter mycket om och men ner till stallet...grinfärdig  Men T ska ju skötas om....ändå...brukar kännas bättre när man rört på sig ett tag. 

Började med att ta av lindorna och kolla benen!! JAG KAN SÄGA PÅ RAK ARM ATT NU HÅLLER SVULLNADEN PÅ ATT GÅ NER...STOR SKILLNAD MOTFÖR IGÅR...EN HALVERING MINST!!!! GUD SÅ SKÖNT ATT SE     

Satte sedan igång att tvätta med Hexocil...sköljde....tvättade med Hibiscrub...det fick sitta kvar tills efter vi skrittat i hagen. Jag borstade T och gick och hämtade hackamoret och barbackapadden....

Kravlade mig upp på staketet...T ställde sig så snällt så att jag kom upp på ryggen  Blev tårögd!! Sedan skrittar han så lugn och försiktigt iväg...inga kast...inga häftiga rörelser överhuvudtaget  Utan bara lugn...och lyssnar på matte  UNDERBARA HÄST!! Skulla aldrig byta ut honom mot någon annan!!!


 


Uppskattar ridturen till 5-10 min...lite halter....några ryggningar och framdelsvändningar....sedan var jag nöjd...eller orken tog slut för mig Försökte koncentera mig på att sitta lite längre bak...och dra bak benen...synd bara att ingen såg mina tappra försök  Det kändes allafall bättre motför förra gången när jag upplevde att jag satt så långt fram med både kropp och ben

Av med allt och sedan sköljde jag bort Hibiscruben....la ett "spritomslag" fram....och smorde med penicillinsalva bägge bak och lindade. Kommer att åka ner senare ikväll och ta bort "spritomslaget" och sedan smörja med Socatil runt om. Imorgon blir det  "spritomslag" på bakbenen under dagen och sedan Socatil till natten. Har fungerat bra nu i några dagar med den behandlingen så jag fortsätter med det tills på måndag och sedan för jag höra vad min Veterinär säger  Krustorna är borta och det gula är inte alls lika mycket nu...och eftersom benet är betydligt mindre svullet idag borde det innebära att inflammationen är på väg tillbaka Hoppas, hoppas!!!

T fick lunch som belöning för att han skött sig så bra när matte tvätta och donat på....han måste vara HUR LESS SOM HELST PÅ MIG VID DET HÄR LAGET  Men är lika nöjd och glad  ändå när man kommer ner till stallet

Mockade vindskydd + hage, fixade med höet och fyllde på vatten. Myste en stund inne i vindskyddet med T innan jag gick hem...kändes mycket bättre när jag gick hem än när jag gick ner till stallet  Gjorde bara det jag absolut måste idag eller det viktigaste...resten får tas någon annan dag. Huvudsaken att det är mockat, fyllt på mat och vatten och muggen är omhändertagen  

Slängde in en tvättmaskin med lindor, paddar och handdukar. Är så smidigt att hänga upp dem i pannrummet då det torkar till dagen därpå  Jag har 12 fleecelindor och säkert lika många paddar. Men om man ska linda 2-3 ben x 2-3 ggr per dag går det åt några st...så det är lika bra att tvätta upp det man använder under dagen så att man ALLTID har torra och rena lindor och paddar att använda till dagen därpå  

Oj, vad jag svamlar...är en aning trött  Hjärnan hänger inte riktigt med...idag  


L-O, Fredrik och hundarna har just kommit tillbaka efter älgjakt idag. Atlas var duktig och skällde ståndskall på en stor tjur som de sköt idag Atlas har hittills i år skällt ståndskall på 3 st älgar som har blivit skjutna nu under hösten      Dock har han vid samtliga tillfällen...säkert 10 st eller mer...letat upp och skällt ståndskall på älg men det har inte varit läge att skjuta. Vi är mer än nöjda med honom  Han gör ju så att säga "sitt jobb" med betyg STORT A  


 


Nu lär han vilja tillbringa kvällen i mattes knä och bli kliad för ett väl förrättat värv idag  Han får nog nöja sig med att ligga nere vid fötterna då mattes mage inte är så sugen på att ha 30 kg hund..i famnen..just idag   


Nej, nu ska vi se vad det blir för middag idag 

Kvällen blir som sagt lugn. Jag har tänkt se på "Så mycket bättre"!!! Det är "Lalehs dag" idag   Hon kommer hit till stan och spelar i mars såg jag. Ska kolla upp hur jag jobbar för det skulle vara väldigt trevligt att få höra henne live  

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

3 december 2011 17:27

Jättebra att svullnaden gått ner ytterligare, nu kanske det går åt rätt håll? Hoppas det.

SV: Han är störtcool, den lilla katten ;)

Jag tenderar också att frysa väldigt lätt, tyvärr är vår lägenhet jättedragig också, så det gör ju inte saken bättre :/

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 19:25

Det kändes otroligt skönt att komma ner till stallet och se att svullnaden gått ner ännu mer motför igår:D Känns bra i hjärtat!!

Han verkar hur cool som helst lilla katten!!!

Jag är också väldigt frusen..speciellt på vintern:S Är på sätt och vis tacksam att vi inte har -15 grader här än;) Hi hi!! Alltid någonting att vara glad över:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
carolina

carolina

3 december 2011 18:08

Om du är sugen på en fleecejacka från Schockemöhle kan du tävla om en sådan hos oss! http://asslatjejerna.blogg.se/2011/december/december-tavling.html#comment

http://asslatjejerna.blogg.se

anaby

3 december 2011 19:22

Hejsan Carolina!!!

Tack för erbjudandet och för besöket!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

3 december 2011 19:27

SV: Jadu, det får man vara glad för. Jag tycker att det kan få vara en mild vinter nu för en gångs skull, de två senaste har ju varit rätt ihärdiga.

Hur är det med dig nu förresten? Mår du bättre?

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 19:33

Jag håller med om att vi behöver en mild vinter med lagom mycket snö!! För de 2 senaste har varit ganska FÖR MYCKET!!!

Ikväll känns det rätt så bra:) Har ätit smärtstillande och sitter även med nackmagneten på magen. Så länge jag har den går det rätt så bra..tar jag av mig den känns det DIREKT:S Men det är nog bättre till imorgon:) Brukar vara riktigt jobbigt i 3 dagar och sedan vända:D Så jag ser som vanligt en ljusning;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

3 december 2011 19:51

va fina bilder du hade på er o hunden, hoppas de vänder för dej imorn.
sv: skönt att de har blitt mycke bättre för T =) va ju ingen liten hovböld precis, du kanske såg bilden ja hade ritat, dock ingen expert på att rita men man kan få en uppfattning hur hovbölden hade spritt sig. hon ska gå me detta på hoven tills de har kommit en ny sula, om ja har fattat de rätt, å att de e så man kan fästa en sko på hoven för just nu så e de inet mycke å fästa skon i på yttersidan på hennes hov. när hon blir av me detta paket så kommer hon få gå me en sko med sula på.

http://www.myonelife.nu

anaby

3 december 2011 21:04

Har för mig att kortet på mig och T är ända från 2008. Men jag tycker han så fin på det!!

Atlas är ju tacksam att ta kort på;)

Jag är jätteglad att svullnaden äntligen börjar släppa på allvar:D Jo, jag såg hur otroligt MYCKET hovbölden spritt sig:O Vi hoppas att det växer ut fort så att det går att fästa sko och sula på hoven. Förhoppningsvis är det snö då och INTE lera!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

3 december 2011 20:56

SV: Ja verkligen, vi får hoppas på lagom helt enkelt.

Du har rätt inställning i alla fall, hoppas det känns bättre i morgon. Jag kanske också borde ta och skaffa mig lite magneter, det hade min rygg behövt. Det känns lite sorgligt att vara 22 och ha rygg som en 82-åring :S

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 21:01

Lagom är bäst;) Hi hi!!

Jag brukar använda mig av nackmagnet både till magen vid mens och till nacken när jag jobbar. Funkar jättebra!!! Uncab har extrapris på nackmagneter....köpt 2 och betala för 1!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

3 december 2011 21:09

sv: inte ofta man får såna kort :P hehe både Sunny o Wishita räcker ut tungan :P håller tummarna för att de läker ut helt utan problem, utan att de sprider sig te andra sidan av hoven, då blir de inte roligt.

http://www.myonelife.nu

anaby

3 december 2011 21:21

Nej, precis!!! Ett otroligt fototillfälle:D

Nej, vi håller tummarna att det läker fint och INTE sprider sig!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

3 december 2011 21:10

SV: Det låter ju toppen, ska googla och se vad jag hittar ;) Funkar inte magneter på gallor och sådant då? Tänkte ifall du testat dem på T i det syftet.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 21:19

Japp!! Jag har provat på bla gallor och knutor på ryggen med gott resultat:) Har förutom nackmagneter, benmagneter och magnettäcken även ett magnetschabrak som jag brukar rida med.

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

3 december 2011 21:20

Oj, vad bra :) De där magneterna verkar ju funka på allt ;) Vad är de riktigt de gör egentligen? Ökar blodcirkulationen eller något annat?

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 21:23

De ökar blodcirkulationen och får kroppen att börja jobba själv:) När jag använder magneten på mig själv tar det ungefär 20-30 min innan värken försvinner:D OSLAGBART!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

3 december 2011 21:24

sv: precis o att den andra får ordning på sina tänder men komer ju ta tid. men e hoppfull iaf hoppet e de sista som överger en

http://www.myonelife.nu

anaby

3 december 2011 22:44

Vi håller tummarna för bägge 2!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

3 december 2011 22:26

SV: Oj, det låter ju superbra! Borde nog införskaffa magneter jag med och se om det gör sådana underverk på min rygg :)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

3 december 2011 22:43

Jag började med att köpa nackmagneten för att prova hur både T och jag "svarade" på dem. Sedan har jag utökat samlingen allt eftersom;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards