anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 23 december 2011 18:29

Här kommer en filmsnutt från hur den fd. muggen ser ut idag. Lite dålig kvalitet så ni får ha överseende med det  ....men man ser allafall HUR det ser ut idag  Önskar att jag kunde filma hur otroligt snällt T står helt stilla medans jag tvättar, smörjer och dolar på  ...men det är lite svårt att hålla i kameran och tvätta samtidigt  Ni får hålla tillgodo med att han står snällt  och stilla när jag filmar den här gången  



Så här ser det allafall ut idag  Vegebomsalvan tog bort det sista från frambenet  Så jag hoppas att det sista lilla som är kvar... försvinner från bakbenen också!!!


Mvh anaby     

Av anaby - 23 december 2011 12:21

Jag har sovit 11 timmar inatt!!! Oppsss   Det var nog välbehövligt kan jag tänka mig   Känner mig en aning mosig men rätt ok i knoppen idag  Vi har regn och rejäl blåst idag...8 sek meter... så någon ridning blir det inte...suck!! Jobbar inatt igen så jag får se hur det blir med ridningen imorgon. OM jag orkar med att rida en sväng direkt efter jobbet när jag kommer hem  Har räknat ut att det är nog minst folk på vägen på morgonen   Just nu känns det som 50/50 om jag orkar eller inte  Vi får se!!!

Nej, nu ska jag snart gå ner och ta hand om T idag  En himla tur att jag red honom väldigt ordentligt igår!!!!

Tänkte filma lite idag...bla muggbenet....har jag tur blir det några filmsnuttar att lägga in på bloggen  

Ha en fortsatt jättebra fredag!!!
Mvh anaby   

Av anaby - 22 december 2011 20:40

Himmel så trött jag var när jag kom hem från stallet   Jag lyckades allafall ta mig in i duschen och blev en miljon ggr MYCKET piggare efter det  Helt otroligt vad en varm dusch kan göra för en trött människa 

Innan det blev ett besök på ICA...åkte vi förbi Eva & Björn för att lämna året bak-julklapp  Sedan vidare på ICA och handla lite småsaker...och som avslutning åkte vi förbi min gamla Tupp-kollega Anna för att lämna en reklammation. Jag fick ett tjockt Tupp-brev som jag ska titta/läsa imorgon natt när jag jobbar  Får se om det blir ett Tupp-party i januari eller om jag skippar det...jag får framför allt se HUR pigg jag känner mig då 

Nu sitter jag med 1 stor mugg choklad, 1 vinglas, glöggen på spisen, tryffel i skålen och tunnbröd med rökt hjort som väntar på att bli iordninggjord  Skulle gissa på att jag bara behöver lägga huvudet på kudden och sedan somna ikväll Just nu är det Grimm på TV som gäller...sedan Tina och på 5:an ska jag spela in Criminal Minds!! Pust!! Inte lätt att vara TV-serie-nörd  Tur att det är helt och hållet självförvållat 

Här kommer ett kort på den fina svarta broderade fleecefilten som jag fick av Facket under deras besök inatt:


 


Det enda extra jag har fått av Facket sedan 1986  Bättre sent än aldrig heter det väl 


Sedan fick all personal en tryffel med ingerfärsmak av en Brukare med familj 



Man kan lugnt säga att det blev en explosion av ingefärsmak i munnen  WOW!!!



  Tupp-kuvertet, tryffel och sedan en receptbok från ICA!! Kan vara trevligt att baka någonting nytt emellanåt...och inte samma gamla jämt 

Nej, nu ska jag lägga på en rem!! L-O kom just tillbaka efter en prommis med hundarna...nu blir det glögg och tunnbröd smörgås 


Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!!

Mvh anaby   


          

Av anaby - 22 december 2011 16:36

Det gick som sagt väldigt tungt att stiga upp idag   Men till slut orkade jag med att gå ner till stallet.

Idag var det -10 grader ute!! Burrrrrr!! Man är inte van vid kylan  Vi brukar ha kring -5 som kallast nu för tiden  Himmel så bortskämd man blir när vädret är så milt!!!

Muggen såg ok ut idag!! Vi började med att rida ut en sväng  Idag var T MYCKET pigg!!! Han började med att stegra efter en joggare sprungit förbi?? Hmm!! Sedan blev det en till stegring när vi passerade grannen i det röda huset?? Hmmm!!! Det passerade en bil men då stog han "giv akt" och väntade   När vi passerat växthusbacken VET T att det brukar bli trav  Idag låg han på väldigt mycket men han har ju vilat i 2 dagar...så han är förlåten   Nedanför kyrkan travade jag en sväng "på väg ner" och det gick bra Vände och travade tillbaka. En aning spänd men inget utbrott och slappnade av bra på slutet  Det var dagens prioritet: Att trava på ett vettigt sätt nedanför kyrkan.  UPPDRAG SLUTFÖRT!!!

Skrittsträckan innan sista traven gjorde vi många halter för att få "Herr´n" att lugna ner sig. Det funkar riktigt, riktigt bra att göra halt...ca var 20 meter....han lugnar ner sig avsevärt snabbt då  Är dock inte alla hästar som "svarar" på det utan man får prova sig fram vad som funkar för respektive individ. Sista traven avlöpte utan problem!! Vi travade lugnt förbi de 2 snöhögarna som brukar vara lite läskiga mot kyrkan  Hem är det helt plötsligt INTE alls lika läskiga av någon konstig anledning   Några halter på vägen hem för att lugna ner "Herr´n" igen och sedan skrittade vi lugnt sista biten  VILKEN HÄRLIG DAG!!!

Än en gång snubblar T minimalt vid ridning och att "slå i skorna" har jag inte hört på väldigt länge     


Jag värmde vatten och torkade bort överflödig Vegebom salva från bägge bak. Fram ser bra ut. Gick otroligt bra att bara ta en tvättsvamp och torka bort och sedan direkt ta en handduk och torka torrt!!! Känns inte riktigt bra att tvätta när det är -10 grader ute  Men det här funkade  Smorde sedan Vegebom där det behövdes...satte kompresser...padd och lindade bägge bak. Får se hur det ser ut imorgon!!


Sedan fick T lunch och jag började fylla på bägge höhäckarna....mocka vindskydd + hage...fylla på halm....fylla på nytt vatten i Termobaren....sanera snö från elbanden i utbyggnaden av vinterhagen....KLAR för idag  Blir att spänna elbanden lite imorgon...orkade inte riktigt idag men är glad att jag gjorde hälften av jobbet allafall  Förhoppningsvis kan jag öppna upp mellan hagarna på lördag!! Skulle bli en häftig julklapp för T  att få större hage 

  

Skynda hem och fixa med middagen. Hade dock ingen matlust så idag blir det inte mycket mat för mig Gör ett nytt försök med födan efter vi varit och handlat mat   

Nej, nu ska jag hoppa in i duschen och förhoppningsvis blir "någorlunda" iordning igen  Hoppas kan man alltid även om resultatet kanske inte blir som man tänkt sig  Jag vet allafall att jag kommer garanterat att sova som en stock inatt 

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Av anaby - 22 december 2011 03:40

Telefonen på jobbet ringde vid 02.30-tiden inatt!! Jag kan säga att det INTE är direkt vanligt att den ringer vid den tiden  ...så min tanke var att det var en felringning?? Jag svarade och fick till svar i andra änden att det var Facket som var på väg till mig på ett nattligt infobesök!!! Har aldrig hänt under alla år (13 år) jag har jobbat natt att vi har fått besök på natten av Facket!! Hi hi!!

Gissa om jag blev förvånad när det stig ur 3 st människor för att träffa mig  Fick en del info och även svara på lite frågor...och eftersom jag är medlem i Facket fick jag en jättefin svart fleecefilt att ta med mig hem  Som endast nattpersonalen får!! HÄRLIGT!!!

Jag tyckte att det var väldigt trevligt och positivt med ett nattbesök  Personerna i fråga var också trevliga och 1 av dem hade t.o.m jobbat här för några år sedan  Nu ska jag fortsätta att dricka min blåbärssoppa och se lite på TV!!!

Har just fixat det sista med tvätten och gått "ronden" för att kolla till Brukarna, vänt & bytt blöja  

Ha en jättebra början på torsdagsmorgonen!!

Nu får jag snart gå hem!! Eller allafall kl.07.15...pip...  

Mvh anaby  


Av anaby - 22 december 2011 01:30

Förhoppningsvis har vi nu nått slutstationen av muggresan för den här gången!!!


1-6/12 Tvättad med Hexocil först och sedan...

Spritomslag x 1 gång per dag i ca 4-6 timmar.

 Sedan Helosansalva + kompress sorbact eller vanlig lite beroende på hur gul och geggig muggen har varit + padd + fleecelinda för att hålla allt så rent som möjligt  


Svullnad före spritomslag:


 


Och efter 5-dagars spritomslag: 


 


Kan säga att spritomslaget var nog det allra bästa för att få bort alla bakterier som var kvar!! Det och Metacamen upplever jag  


6/12 Veterinärbesök igen:

Otomax x 1 gång per dag i 10 dagar


7-21/12 Hexociltvätt + smörja med Otomax där "det behövs" (ofta små områden med gult) resten smörjs med Helosansalva + kompress i form av vanlig eller Sorbact efter behov + padd + fleecelinda dygnet runt för att hålla allt rent  x 1 gång per dag.


Före ovannämnda behandling:

Man ser både att det är en hel del krustor och "gult" geggigt...


 


Och efter 10-12 dagar nedan:

Har det "gula" geggiga försvunnit och det är mest "rosa" utan päls kvar.


 


Det har blivit en viss skillnad till det bättre!!! Ska försöka ta nyare kort under veckan och lägga in ett sista inlägg till muggresan så att man verkligen ser skillnad på dessa bilder ovan  

  


10/12: T får 7 st ( 5 tabletter till liten häst och 7 till stor häst) allergitabletter (Cetrizin) för att se om det har någon effekt. Kan också vara delvis därför som muggen sakta men säkert har försvunnit. Det beror nog på flera små faktorer att det slutligen har försvunnit. Det har även blivit kallare ute...


22/12: T har i nuläget väldigt lite mugg..knappt synligt för ögat... så idag har jag endast smörjt med Vegebomsalva och haft honom olindad under natten!! Får se hur det har fungerat när jag kommer ner senare idag  Jag håller verkligen tummarna att det ser bra ut!!! Känns lite läskigt att gå ner senare idag och se HUR det ser ut  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle tippa på att jag nog har lagt ut ca 6000 kr på olika salvor, behandlingar, annat som jag använt  och veterinärbesök under den här "muggresan". Självklart har jag köpt och gjort efter "bästa förmåga" det som jag har ansett krävts för att få min häst frisk!! Jag ringer hellre ett samtal för mycket till min Veterinär och rådfrågar honom än att jag inte gör någonting alls. Det har varit min enda prioritet under hela hösten...ATT FÅ BORT MUGGELÄNDET!!! Det bästa är ju om man helt slipper ta till kortison, pencillin och annat starkare medikament men ibland går det bara inte bort utan större insatser...tyvärr  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan säga för egen del att spritomslag, hexociltvättning, sorbactkompress, allergitabletter och förhoppningsvis Vegebomsalvan är någonting som jag kommer att "ta till" vid nästa muggangrepp  Då jag upplever att de 4 först nämnda har haft väldigt god effekt  Den 5:e har jag inte kunnat utvärdera än men kommer att göra det inom 1 vecka eller 2 när jag ser OM det blir någon effekt av den  


Min enda julklappsönskan i år var att få T muggfri!! Och nu ser det förhoppningsvis ut som om det kan bli så  


Har ni tips om hur ni behandlat mugg får ni jättegärna skriva en kommentar!! Jag tar gärna emot alla tips som finns i ämnet!!! Man kan ALDRIG få för mycket informartion i det här ämnet  


DET HÄR VAR VÅRAN MUGGRESA SOM FÖRHOPPNINGSVIS NU ÄR ÖVER!!! FÖR LÅNG TID FRAMÅT!!!


Mvh anaby  


Av anaby - 22 december 2011 01:20

Japp!! Nu är vi inne på november månad...


1/11 har T en svullnad på sitt muggbakben...Jag lägger ett jodopaxomslag x 1 per dag.


2/11 Veterinärsamtal:

Sulfabehandling i 10 dagar i pulverform.

Socatil + olja i 10 dagar x 1 gång per dag.


3/11 Jag lägger ett till jodopaxomslag x 1 per dag. Sedan behandling som ovan.


6/11 syns en stor skillnad på svullnaden  


10/11 Svullnaden tillbaka!! SUCK!!!

10-13/11 Jodopaxomslag x 1 per dag och sedan socatil x 1 per dag.


14/11 Mindre svullnad som blir bättre i samband med rörelse.

Vaselin + Hexocil + Socatil x 1 per dag.


17/11 Pga mer svullnad i muggbenet ett till Veterinärsamtal:

Metacam i 10 dagar x 1 gång per dag.

Socatil till muggen.


   


18/11 Svullnad något bättre efter rörelse. Tvätt och smörjning av mugg x 2 ggr per dag.


21/11 Mugg värre på frambenet!! SUCK!!


24/11 Smörjer med Grankådsalva x 1 gång per dag.


26/11 Mer svullet idag!!


28/11 Veterinärsamtal igen:

Metacam i 10 dagar x 1 gång per dag.

Mugg: Spritomslag x 1 gång per dag i 4-6 timmar sedan smörjas in med mjukgörande salva.


28-30/11 Spritomslag x 1 per dag och sedan smord med mjukgörande salva.


Mvh anaby  

Av anaby - 22 december 2011 01:14

Vi är nu inne på oktober månad. F.r.o.m 1/10 börjar jag låta vaselin verka och sedan tvätta med Hexocil + Hibiscrub...sedan spraya på Virkon S som får torka innan jag smörjer med zinkpasta!! Det har bra effekt  Men fortfarande läker det INTE ut helt och hållet!!


   


9/10 Får T en svullnad i andra bakbenet..det muggfria. Jag magnetbehandlar honom ca 3 timmar per dag och har honom lindad dagtid. Olindad till natten.


13/10 Veterinärbesök:

Mugg: Socatil + olja och smörjes på 2 ggr per dag i 10 dagar.

Svullnad: Kortisonspruta + gel som smörjes på 2 ggr per dag i 10 dagar.


22/10 Sår på det muggfria frambenet...förmodligen en trampskada. Jodopaxomslag x 1 i 3 dagar och behandling med penicillinsalva med gott resultat  Läker ihop fint efter 2 veckor  


Nygjort:


 


Läkt och torrt: Dock smort med helosansalva. 


 




Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards