anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 9 december 2011 18:04

Japp!! Nu har jag hunnit med att fota stigbyglarna igen!!! Det är himla bra när man fotar för då ser man lite mer ingående vart man har missat att spraya färg  Så har man tillfälle att göra det vid nästa lackering 

För tillfället ser färgen och stigbyglarna ut så här:


       


Färgen är inte lika röd när den torkat men mer mot "havanna-brun" med lite metallicinslag. Tror ärligt att det kan göra sig väldigt bra mot min bruna sadel  Flexstigbyglarna blir nog riktigt snygga med lite svart brytning på stigbygelplattorna!! Vi får se men det känns som om det skulle kunna blir riktigt bra.... 


Jag kommer att fortsätta fota 1 gång per dag och lägga ut så ser man skillnaden från dag till dag 


Mvh anaby        

Av anaby - 9 december 2011 17:58

För ganska många år sedan köpte jag 2 par tjocksockar i teddy på en typ av marknad i Ö-vik för 50 kr st. Köpte dem mest för att prova OM det ev. skulle kunna tänkas funka på vintern?? Det funkade alldelens utmärkt!!! Jag har nött ut ett par sockar och hittade i somras par nr 2   De är perfekta att ha i både granninge och stövlar!!! Jag har dock ingen aning om vart man kan köpa dem då jag endast har sett dessa sockar på marknaden där jag köpte dem  Man kan säkert sy ett par egna om man vill!!!! Det tänker jag göra när jag har nött ut mitt sista par  


 


De är långa och går nästan ända upp till knäet  



Sydda efter foten  


     


Insidan när man viker ut den....Tjocka som bara den!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 9 december 2011 12:48

Jag var grymt seg idag när jag vaknade....kroppen ville ingenting   Såg en stund på TV för att hjärnan skulle komma igång så att kroppen skulle inse att det var lika bra att börja röra sig trots allt 

Innan jag gick ner till T blev det att lackera ett varv till på stigbyglarna!!! Det var lite med skräckblandad förtjusning som jag gick ner till pannrummet för att se HUR färgen blivit när de torkat Kan säga att det blev VÄLDIGT BRA!!! Den är mer mot "havannabrun" med lite metallicinslag  Tar kort senare under em och lägger in 

Gick sedan ner till T för att ta hand om allt där nere. Idag är det vilodag för honom...eller rättare sagt för mig  det är jag som behöver ta det lugnt 2 dagar i veckan 


   Började med att ta bort lindan från muggbenet...höll både andan och blundade...innan jag vågade titta för att se dagens status!!!! Benet var INTE mer svullet och krustorna ser bättre ut Det har INTE heller blivit mer krustor....pust!!! De andra benen ser också bra ut!! På dem är det väldigt mycket mindre...speciellt frambenet...ingen av benen är värre än igår utan det går åt rätt håll Det som känns väldigt bra är att svullnaden nu verkar vara helt borta  

Idag fick T stå lös och äta lunch (kraftfoder) medans jag smorde och lindade benet. Han var inte brydd alls utan åt bara och stog helt stilla...trots blåst och annat runt omkring  DUKTIG HÄST!!!

Mockade vid höhäcken inne i vindskyddet och hämtade sedan 1 säck med hö så att T kunde stå där inne och äta idag. Blev uppskattat och jag kunde mocka resten ifred  Fyllde på vatten och krattade till inne i vindskyddet. Myste en liten stund och sedan begav jag mig hemåt. Stannade till vid utbyggnaden av vinterhagen. Det har ju snöat vilket innebär MER snö på elbanden  Tog på handskar och sanerade snö från elbanden....passade på att sträcka elbanden innan jag gick hem. Blir att sätta ner spett för att jorda ikväll och sedan får vi flytta om elaggregatet och dra eltråden ner till hagen under helgen...så att T snart kan flytta in även i den hagen  Blir intressant att se "Herr´ns" reaktion     

Jag och kisse sitter just nu i soffan och myser!! Jag ska dock hoppa in i duschen och sedan åka iväg en sväng in till stan idag. Var länge sedan nu!!! Tänkte ta en rundtur innan jul...vilket är snart!!!!

Det blåser som sagt en hel del idag och snöar!! Så det lutar åt att T antigen får täcke på sig inatt eller får stå inne. Jag kommer att "hålla koll" på vädret under kvällen och avgöra sedan vad som är bäst för honom. Vi får se helt enkelt 

Nej, gott folk nu måste jag rusa!!! Jag återkommer under kvällen med bilder och annat!!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 8 december 2011 19:40

Jag åkte iväg för att hämta ut T:s salva på Apoteket. Vilket gick jättebra!! Nu klarar vi oss över helgen 

Sedan blev det ett stopp på Rusta. Jag hade nämligen sett en skapligt snygg jacka för 199 kr där....provade den och gick sedan till kassan för att shoppa  Hi hi!! Vidare till Biltema för att köpa färg till stigbyglarna. Och självklart hade det SLUT på MIN färg  Hittade istället en "röd-brun-metallic-färg" som jag tror kan göra sig rätt så bra mot det bruna. Alternativet var en mörkt brun som såg väldigt tråkig ut  Nej, tack!!! Går ju alltid att lacka över med någon annan färg... om jag INTE tycker om det   

Passade på att gå in på "Tygaffären" för att kolla efter något gult töjbart tyg till reflexhuvan. Hittade ett men gulfärgen var inte alls lik den som är på reflexvästen....kändes inte bra alls  Funderar istället på att ta av reflexvästen och skarva på så att det både blir "stelt" och "töjbart" tyg på huvan. Ska klura lite och se vad som kan funka bäst. Blir nog bra det där  Sedan landade jag hemma och kom på att jag kl. 15.00 INTE hade kommit ihåg att äta varken frukost eller lunch  Opppsss!! Det blev allafall tunnpannkaka och plättar till middag. Fredrik och jag hjälptes åt att steka dem 

Sedan åkte jag ner till T för att smörja muggen. När jag tog av "sprit-omslaget" såg det riktigt bra ut på frambenet  Det andra bakbenet var oförändrat. Så dessa 2 smordes och fick vara utan lindor inatt. Får se hur det ser ut imorgon!!! Muggbenet smordes in med salvan + helsonsalva på sidorna där det var en aning torrt. Kompresser på och sedan padd och fleecelinda  Och underbara hästen står som ett ljus med grimskaftet slängt om halsen...trots att jag går och hämtar och lämnar grejer och har pannlampan på mig för att se benen ordentligt Vad är det för sak när hästen är samarbetsvillig 

Hem och plocka ur hästkläderna ut tvättmaskinen och börja tvätta "vanliga" maskiner istället. 

Sedan var det dags att börja "lackera" stigbyglarna!!! Hi hi!!! Återstår att se HUR slutresultatet blir sedan  Jag är allfall inte orolig 


 


Jag iklädd min engångsoveroll och redo att börja lackera  



Stigbyglarna uppradade och klara!!!

Då kör vi igång!!!




Första varvet är nu klart  



   


Jag brukar lacka 4-5 varv för att färgen ska täcka överallt.




Det ska även lackas inuti....och utanpå....och under...så det lär ta några dagar att få klart  


 


Min tanke är dock att lacka 1 varv på morgonen och sedan 1 till varv på kvällen. Torktiden är 10 timmar!!



Tar nya kort efter 2:a varvet imorgon  Då börjar man nog se lite "mer" av färgen och hur det kommer att se ut 


Nej, nu ska jag inta en stor kopp choklad....och se på Böda Camping innan det blir dags för Tinas jul 


Ha de gott så länge!!

Mvh anaby       

       

Av anaby - 8 december 2011 12:17

Det var tungt att stiga upp när väckarklockan ringde...ändå ringde den inte förrän 08.30   Men som "nattskata" är man gärna uppe länge på kvällen/natten  ....och vill gärna sova lite längre än vanligt folk på morgonen 

Tog mig allafall till slut upp ur sängen....och åkte ner till stallet. Tog av T benlindorna och började med att tvätta med Hexocil...då det fortfarande fanns krustor kvar på benet. Även frambenet hade det tillkommit krustor på  Suck!!! Men får jag bara bort dessa krustor kan nog salvan börja verka!!!!

Tvättade ordentligt, sköljde, torkade och smorde sedan in med Helosansalva som fick verka och mjuka upp medans jag red. Vi begav oss ut på en ridtur och det gick riktigt bra även idag  Han ligger på lite i början i handen både i skritt och trav..men lossnar allt eftersom. Blev 3 korta travsträckor "som vanligt" även idag. Funkar bra...för då är han något så när stimulerad och nöjd på vägen hem 

Hemma i stallet igen tvättade jag muggbenet och frambenet....IGEN!!! Lossnade en hel del krustor nu!!! T måste ha tyckt att det var ganska skönt för han stog helt stilla när jag tvättade och dolade på  La sedan "sprit-omslag" på muggbenet och frambenet. Smorde med medicinen på det andra bakbenet...är så himla lite där tack och lov...ca 1 cm x 1 cm   På det andra bakbenet är det 10 cm x 10 cm i omkrets  Dock har krustorna försvunnit på ca 2/3 delar nu så det går åt rätt håll tycker jag  Kommer att ha honom lindad på natten på det benet då det är lite känsligt pga "krustborttagning" och en aning rosa...Det ska smörjas med salvan under kvällen och lindas  

Gav det sista av Metacamen och sedan fick T gå ut och äta sin lunch. Det uppskattades av "Herr´n" kan jag säga 

Jag städada upp efter mig inne i  stallet, mockade boxen och passade på att ta hem en hel del utrustning för smörjning och tvättning. Bytte till det röda schabraket på G4:an....det blev väldigt fint  Red dock med T6:an idag så därför blev det inga bilder idag...men ev. under helgen istället  Ska höra om Henrik kan fota oss på lördag           Hem och sätta igång en tvättmaskin med "dagens och gårdagens skörd" av benlindor, paddar och handdukar...Vad skulle man göra om man inte hade tvättmaskin??? Vill inte ens tänka tanken 

Ha en tvättmaskin till med hästkläder som ska tvättas innan familjens kläder ska sättas igång 

Nu ska jag ta mig en dusch och sedan åka iväg och hämta ut mer salva/medicin till T och köpa färg på Biltema till stigbyglarna som ska lackas ikväll.

Sedan hem och vänta på att mamma blir klar och sedan iväg igen och shoppa med henne en sväng!!!

Nej, bäst att jag lägger på en rem så att jag är klar med allt när hon ringer!!

Opppss!! Måste komma ihåg att äta frukost innan jag åker iväg  eller frunch kanske det heter vid den här tiden  Jag har så lätt att glömma bort att äta frukost när jag har för mycket att göra...prioriterar helt enkelt bort det utan att tänka mig för     

Ha en jättebra fortsatt torsdag!!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 7 december 2011 22:47

Har just kommit från stallet och har lagt "spritomslag" på T och han får stå inne i boxen inatt. Det är lite hårda krustor kvar på muggbenet. Skulle tro att det är helt borta innan imorgon. Då tar också salvan och behandlingen bättre imorgon  Tåliga och snälla hästen stog som ett ljus när matte dolar på med bandagen 

Passade på att mocka hage + vindskydd när jag ändå var där nere. Då slipper jag det efter jag har ridit imorgon 

Ska ställa väckarklockan och stiga upp tidigt och rida och sedan släppa ut honom i hagen. Får se om alla krustor är borta annars blir det ett till kortare "spritomslag" eller tvätt med Hexocil...innan jag smörjer med salvan.....  Måste hämta ut en flaska till med salvan så att det räcker under helgen...är inte stora direkt  

Passade på att ta ner "det röda kittet" ikväll...så att jag inte glömmer det här hemma imorgon  Nu gäller det bara att komma ihåg kameran 

Kvällen har varit lugn och härlig här hemma 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 7 december 2011 20:05

Japp!! Nu har jag tänkt komma igång med lite recept!!!

Jag börjar med "veckosallad" med 2 olika dressingar som blandas i salladen och sedan även en annan salladsdressing som man kan ha bredvid 

Då kör vi!!!


Jag beställde och köpte en Bullet Express som julklapp till hela familjen i år. Vi äter nämligen väldigt mycket sallad!!! Och nu börjar framför allt JAG vara väldigt less på att strimla och riva både vitkål och morötter 

Idag invigde jag Bullet Expressen och VILKEN skillnad det var!! Det tog ca 5 minuter att strimla och riva salladen idag 


 


1 st Bullet Express färdig att användas!!!




Vitkålen klar!! Skålen är 10 liter...och det är ett helt stort vitkålshuvud  


 


Både morötter och kål är klar!! Uppdelat i 2 olika bunkar då det är 2 olika dressingar som ska blandas till  och i salladen  


   


Det här blev kvar efter familjens salladsframfart...ca ½ borta redan  



"Annas hemgjorda salladsdressing" bland det lättaste man gör och tar bara någon minut att "svänga ihop" 


Då kör vi på med recepten:


Veckosallad


1/4 vitkål

2-3 st morötter


2 msk dijonsenap

5 msk majonäs

½ dl olja

½ dl äppelcidervinäger

salladskrydda

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


3 veckors sallad

Strimla/riv:

Vitkål

Morötter

Purjolök (kan uteslutas om man vill)

Paprika (kan uteslutas om man vill)

Dressing:

0,5 dl socker

1dl olja (ej oliv)

1dl äppelcidervinäger

salt och peppar

Dressingen kokas upp och hälls direkt över de rivna grönsakerna.


 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Annas hemgjorda salladsdressing:


1 dl olja (valfri går bra med vad som helst...olivolja, rapsolja eller annan)

0,5 dl balsamvinäger

2 matskedar salladskrydda

2 matskedar dijon senap


Blanda i en glas eller plastburk med lock. När allt är tillsatt...vrid om locket och skaka så att allt blandar sig...klart att servera  Jag använder mig av Tupperwares "lilla" snabbshaker...den står sedan i kylskåpet hela veckan färdig att användas 

Bon appetit!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 7 december 2011 19:57

Nu har jag äntligen öppnat mitt Höökspaket   Bättre sent än aldrig 


 


Det röda dressyrschabraket med tillhörande matchande huva  



Stigbyglarna som ska användas tillsammans med tåskydden.


 


Helskodda bruna ridbyxor på REA  Satt som en smäck!!! Tog en storlek större då de var en aning små i storleken. Funkade som sagt bra  


       

Broddar!!! Jag köpte 40 st så att vi klarar oss hela vintern  Om man köpte 20 st kostade de 5 kr istället för 7 kr st  Bäst att passa på att bunkra upp inför vintern!!! Hi hi!!


Sedan var det slut för den här gången!!!!


Nu har jag gjort iordning stigbyglar med tåskydd inför lackering imorgon 


 


Stigbyglarna är gråa och tåskydden svarta  Men allt ska lackas i bronsfärg så det gör ingenting!!!


   


Även de här stigbyglarna kommer att lackas i bronsfärg. Dock har jag tagit bort stigbygelplattorna...så de kommer att vara svarta. Tror inte att det blir bra flex i plattorna annars. Bilder kommer på slutprodukt under veckan 


Mvh anaby    

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards