anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 20 december 2011 05:06

Det börjar vara dags att sätta upp 2012 års mål snart!! Jag har funderat och klurat på VAD jag ska sätta för mål??

När jag fick hem T september 2007 var målet att kunna få honom ridbar och hanterbar...sedan fortsatte jag att sätta upp mål allt eftersom. Dock trodde jag ALDRIG att han skulle vara så trevlig att rida och hantera som han är idag  Med tanke på HUR han var från början!! Allt har VERKLIGEN gått över förväntan med honom!!! Jag är verkligen jättenöjd med min häst hittills  Vi har haft en LÅNG resa som nu börjar stabilisera sig på allvar...det känns fantastiskt bra!! Som jag har skrivit så många ggr förrut...skulle jag inte byta bort honom mot någon annan häst  


Trots att vi inte har ridit för instruktör annat än under våren 2011 och då vid hoppträning har jag själv lyckats få ordning på honom. Det kan jag säga beror enbart på alla mina andra hästar som jag har ägt och vad jag har upplevt med dem!! Jag har tagit lite från mina erfarenheter med mina andra 7 och använt det på T  Är otroligt tacksam över alla mina hästar under årens lopp  ...eller 36 år...usch!! Jag är alldelens för gammal  Fniss!!!


Jag är otroligt tacksam att han är så frisk som han är och har varit hittills!!! STORT + i kanten!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Här kommer några av våra mål för 2012:


  • Jag ska bygga upp mig konditionsmässigt och mentalt sakta men säkert så att jag orkar med att kunna åka in och träna sedan. Tyvärr kommer det att ta tid....men sakta men säkert räknar jag med att "vara iordning" igen och då kommer vi även att åka in kontinuerligt att träna.
  • T ska byggas upp konditionsmässigt i alla gångarter. Tror inte att det kommer att vara något problem bara det kommer snö!! Det är lättare att få ordning på honom än mig  
  • Fixa klart bakbommen på transporten så att jag kan börja lastträna igen!! Stort mål för året är att kunna lasta honom själv och åka in ensam och rida i ridhuset  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

STÖRSTA MÅLET: Att både jag och T ska få vara friska!!!

 Det innebär bla för mig:

  •  diverse massagebehandlingar och löpning för att stärka upp kroppen.

 Bla för T:


  • Magnetbehandling och ET-besök för att få hjälp på traven när han bygger upp sig.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


Nej, nu har jag svamlat klart så här på morgonkvisten  


Önskar allihop en jättebra början på tisdagsmorgonen!!

Mvh anaby som snart får åka hem från jobbet  Tjjjoohhoo!!! 

Av anaby - 19 december 2011 17:25

Idag har jag lagat 3 täcken till T......less= en aning  

Jag började med det brun/gröna regntäcket...


 


...som T strimlat så fint längst ner i kanten på 2 ställen. För att göra det på enklast sätt...sick-sackade jag bara ihop revorna. Funkar ett tag för känner jag honom rätt....blir det samma sak nästa gång  Passade även på att sätta fast buntband på spännena. Han tuggar och drar sönder spännen och allt runt omkring. Om jag sätter buntband för att de ska sitta stilla brukar han faktiskt sluta efter ett tag 


Nästa täcke när jag kom hem från stallet blev det NYA blå regntäcket!!! SUCK!!


     


Också strimlad längst ner i kanten....även buntband på spännena på det här täcket!!

Ser ni "ett mönster" i T:s tuggsätt på täckena?? Bara höger sida!! Bara längst ner!!! Hmmm!!!


Sist men inte minst det bruna fodrade regntäcket som är tvättat och legat på tork under natten. VÄRST STRIMLAT AV TÄCKENA!!!



Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser förödelsen??


 


Det enda som kändes bra var att det INTE fattas några delar...det är "bara" att sy ihop efter bästa förmåga  


 


Slutresultat!!! Hittade tyvärr ingen mörkbrun tråd..så det fick blir "rostfärgad" istället  Lyckades dock sy ihop allt efter lite klurande...och trixande   Samma sak med buntbanden!! Är så less på att han förstör spännena  


   


Har lyckats sy fast nedre delen på kantbandet och sedan halva på kantbandet som ligger uppåt så att säga. Sedan gick det bra att sick-sacka ihop det på den bruna delen. Körde dock 3 ggr för att få det att sitta fast ordentligt...eller ett tag i allafall  till min täckesmarodör   


Jag ska tillägga att just nu regnar/snöar det INTE ute!! Vilket innebär att T är "naken" idag 


Pust nu har jag varit duktig och lagat ett helt gäng med täcken!!! Hoppas och håller tummarna att det tar ett tag till nästa gång  Fast man vet ju aldrig med den här hästen 


Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Nu ska jag äta middag, ta en dusch och sedan göra mig iordning för jobb!! Jobbar nu 3 nätter i rad...ledig 1 natt och sedan sista natten för den här veckan  Har nämligen tagit semester på julafton 

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 19 december 2011 17:12

Jag kom ju på innan jag gick ner till stallet att det förmodligen var ganska BRA om jag lagade 1 regntäcke...innan jag gick ner!!! Opppsss!!! Var bara att sätta sig och sy..som tur var gick det snabbt   Väl nere i stallet visade det sig att det slutat snöa/regna!!! Tjjjooohhooo!!
Vi begav oss ut på en ridtur på en gång innan det började skymma. Idag var vi röda (schabrak och huva), rosa (reflexer) och gula (benreflexer och min varseljacka)...en salig blandning av färger  MEN vi syntes garanterat bra!! 

Idag var "Herr´n" väldigt pigg och låg på betydligt mer än han brukar i handen. Efter första traven började han slappna av och bli trevlig  Jag har insett att det är lika bra att INTE bråka med honom om "snöhögarna" som han tycker är läskiga....bättre att vi skrittar förbi den "första" läskiga och sedan travar förbi de små...som han mest tittar på 

Fortsatte skritta nedanför kyrkan...vände och skrittade en kort bit innan det blev trav igen...DÅ flippade T  For som en tok från sida till sida....till slut halkade han med bak och då var matte less  Gjorde då halt och vände tillbaka...skrittade tillbaka till "början"...gjorde halt....väntade....skritt...och lättade sedan minimalt och började trava. DET FUNKADE!!! Han var pigg men lyssnade och var absolut INTE alls så hysterisk som han var vid första försöket  OTROLIGT DUKTIG HÄST  Fick trava lite längre och det gick fina fisken!!! Sedan skritt....lite stressad...så vi övade på halter...speciellt där jag VET att han INTE tycker om att gå  Vi har några små bäckar eller rättare sagt 3 st där T tycker att det är lite läskigt att gå över. Idag stannade vi precis ÖVER allihop...INGA SOM HELST PROBLEM...han stog stilla....och det tog inte lång stund innan han var lugn och fin igen   I samband med sista traven....bestämde jag mig för att trava förbi STORA snöhögen och en NY snöhög som var väldigt läskig i T:s ögon  Han tittade till lite men fortsatte att trava förbi lugnt och fint  Dagens "uppdrag" med att trava förbi snöhögarna på vägen hem var då utfört med glans 

Väl hemma blev det muggtvätt och allt som hör till. Imorgon blir det däremot ingen tvätt..det ser så bra ut idag att jag ska prova att inte tvätta imorgon så får jag se hur det ser ut på torsdag 

T fick lunch medans jag fixade med hö, mockade och fyllde på vatten. Nu ser det bra ut inne i vindskyddet!! Ingen blöt halm i öppningen 

Tog med regntäcket som han haft på sig inatt hem för lagning  Inte lätt när man har en täckesmarodör 

Väl hemma satte jag ingång att laga täcke 2 & 3!!!

Fortsättning följer!!

Mvh anaby             

Av anaby - 19 december 2011 12:02

Ska snart gå ner till stallet och rida. Det snöar ute!!! Äntligen!!! Jag har ringt till Börjes för att komplettera min order med ett vitt schabrak till....ska ju färga de vita billiga schabraken....då är det bra om det är "rätt" antal   De höll just på att packa min order så jag kanske ha grejerna hemma innan jul trots allt!!! HELT OTIPPAT!!!!

Det som återstår till "färgningen" av schabraken nu är 2 vita luvor från Hööks. Har tänkt köpa dem under våren. Vi ska ev. göra en IKEA-resa under vintern så då tänkte jag passa på att köpa huvorna då. Är ingen större panik att färga allt klart...jag kan vänta  Måste hitta lämplig färg också 

När jag kommer från stallet hade jag tänkt sätta mig och laga T:s 2 trasiga täcken...så att de går att använda nu när det snöar ute. Lite lagom terapi under em 

Nej, nu måste jag lägga på en rem!!

Ha en jättebra fortsatt dag!!

Mvh anaby   

Av anaby - 19 december 2011 09:30

Vi går vidare och datumet är 2011-01-31.

Och börjar som vanligt med travarbetet:



Och raskt vidare med galoppen...



 


...i bägge varv 


Mvh anaby      

Av anaby - 18 december 2011 19:35

Japp!! Nu har jag "bara" kvar att mata in bakplåtar!! Tjjjoohhhoo!!!

Det blev sammanlagt 12 längder eller 6 bakplåtar med 2 längder på varje. Jag har fyllt dem med mandelmassa istället för smör, socker och kanel. Jag kan säga att det blev sagolikt gott 



Det ser inte ut att bli speciellt mycket när det ligger på plåten och jäser  



Men efter en stund i ugnen...


   


Blir det väldigt stor skillnad...som tur är  


 


4 st kladdkakor...färdiga för ugnen...de får vänta tills längderna är klara 

Sedan har jag "bara" 5-minuters kolan kvar att baka innan jul   


Nej, nu ska jag och min kära man se på veckans avsnitt av Dexter och fika nybakta längder fyllda mandelmassa och ett stort glas mjölk till

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 18 december 2011 15:37

Sov länge imorse!! Känns skapligt även idag   L-O har åkt iväg för att fixa med stugan. Vi har inte stängt av vatten och el än...det har varit så varmt. Men nu ska det frysa på under nästa vecka!! Så nu var det verkligen dags så att INTE rören och annat fryser sönder där...skulle vara väldigt onödigt!!!

Jag har sett på omhoppningen från Londonhoppningarna igår....de visade endast omhoppningen på Eurosport  Trots att de hade lovat visa hela klassen?? Idag är det allafall TV1 som visar 1,5 timmar hästhoppning 

Bestämde mig ganska tidigt idag att INTE rida...dels pga vädret...snöblandat regn  Sedan har jag även 3-4 timmars baktid att göra idag....så det kändes som om jag fick välja mellan att baka eller rida?? Så idag "vann" baket...då det måste var gjort senast idag. Jobbar min "hellweek" nästa vecka så då blir orken minimal till såna här större projekt Gick ner till stallet och började med att tvätta muggen. Muggbenet är snart helt rent!! Förhoppningsvis är det sista dagen jag behöver tvätta det benet imorgon  Det andra bakbenet ser också bättre ut!!! La på en Sorbactkompress inatt och det verkar har tagit bort en hel del...då det endast var några små krustor kvar idag.  Blev samma omläggning idag  På muggbenet blev det i princip bara smörjt med Helosansalva idag  

Pga det snöblandade regnet fick T på sig ett regntäcke och sedan fyllde jag på 1 hösäck inne i vindskyddet. Det var uppskattat av "Herr´n" som gick in direkt och började äta  Mockade, trampade ner hö och fyllde vatten. 

Sedan packade jag 6 st säckar med hö. Så att det finns att fylla på till senare under veckan. Förhoppningsvis behöver jag inte fylla på igen förrän på torsdag...jag får se 


Passade sedan på att byta stigbyglar på G4:an som nu har de "hemma-spray-lackade" på sig  Blev faktiskt helt ok!!! Jag är nöjd 


               Ser dock att de är lite dammiga   La dem inne i fleecetäcket på väg ner till stallet så att de inte skulle repa varandra...då blev det päls och damm istället  Imorgon blir det invigning!! Nu måste jag bara lacka sporrarna samma färg  Blir senare ikväll 


Nu har jag landat hemma och ska bara svida om och sedan "sätta en bulldeg"  Blir saffransbullar och 1,5 liter när jag ändå bakar. Henrik ska hjälpa mig att baka ut degen  ...det är det jobbigaste  ...allt annat går riktigt bra   Några kladdkakor ska jag också hinna med att baka innan den här "bakdagen" är slut!! Sedan är det bara "5-min-kola" kvar att göra under nästa vecka!!! Tjjjjooohhooo!!! Känns fantastiskt bra 


Nej, nu måste jag lägga på en rem!! Ska även ringa min kära man och höra hur det går för honom i stugan!!

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 17 december 2011 16:45

Tog mitt pick och pack och gick ner till stallet. Lyckades unvika att ramla på isen på vägen ner!!! Pust!!!

Börjde med att ta bort lindorna och tvätta med Hibiscrub...som sedan fick verkar i ca 15 min medans jag red en sväng i hagen. Idag passade jag på att prova Semikapsonen. Var dock inte riktigt nöjd  Vill ha den längre upp men måste göra fler hål...får fixa det imorgon  Det svåra verkar vara att den dras neråt även fast man sätter den högre upp. Får klura och se hur jag ska lösa det  


 


T stog som vanligt som ett ljus och flyttade sig så att jag kunde kliva upp på ryggen  Men han tyckte helt klart INTE om semikapsonen....trots att han är van vid 4 st olika bettlösa alternativ funkade det verkligen INTE alls  Han ville INTE ens stanna?? Whata?? Jag var tvungen att kliva av för att få stopp på honom??

Bytte till "ponny-hackamoret" som jag också tagit ut som reserv. Upp på ryggen och vilken skillnad på hästen!! Lyssnade nästan direkt  Känns inte riktigt roligt att rida på ishalkan på en häst som INTE lyssnar...Men det löste sig. Jag får nog göra så nästa gång att jag rider på ett hackamore först eller har ett träns med bett under så att jag på slutet kan "provrida" med semikapsonen. Varken jag eller T är ju van vid en semikapson...endast annat bettlöst. Men det löser sig nog 


Sköljde bort Hibiskruben...torkade...smorde och lindade  Muggbenet och frambenet ser väldigt bra ut nu!  Endast det andra bakbenet som det finns flertalet krustor kvar på. Men det försvinner nog under nästa vecka. Med tanke på hur otroligt mycket han har haft så är jag jättenöjd med att det "nästan" är borta nu 

Det gick fort att trampa ner hö, mocka och fylla vatten idag 


Sedan traskade jag hem och slängde in T:s trasiga regntäcke i tvättmaskinen...tror inte min kära man vill ha in det i lägneheten på lagning annars  Har även tvättat mer tvättmaskiner till hemmet. Och börjat med baket!!! Det har blivit 2 plåtar med nougatrutor och 8 sockerkakor  Jag har 4 sockerkakor kvar att grädda men jag tar dem bara allt eftersom...och jag rymmer 2 st i taget  Imorgon blir det kladdkaka och saffransbullar!!!

Nu väntar älgköttsoppa och vi har just fått middagsgäster !!!! Så jag ska förflytta mig in till köket!!

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

        

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards