anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 22 december 2011 01:08

Då är vi inne på september månad!!! Jag tvättar nu med Hexocil och smörjer med inotyolsalva eller silonsalva. Det blir inte värre men inte heller så mycket bättre  


26/9 Provar jag att börja tvätta med Hexocil sedan spraya på Virkon S som får torka och efter det smörja med skillingaryd salva.


T får även börja äta jäst igen och enbart lusern och chevinal plus. Dock ingen musli!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 22 december 2011 01:03

Vi går vidare till augusti månad. Samma sak här....jag låter vaselinet verkar för att ta bort krustor och sedan tvättar jag med PROB-schampo och smörjer med PROB-salva. På vänster bak försvinner det helt  Jag är noga med att ha skilda tvättsvampar och handukar till varje ben för att allt ska vara så rent som möjligt...och inte spridas vidare...

Torsdag 11/8 ringer jag min Veterinär och får en kortisonsalva utskrivet för behandling på 10 dagar. Det blir varken bättre eller sämre av korstisonet...suck!!!


Jag har nu tagit bort allt krafftfoder, vitaminer och mineraler och T äter endast gräs i hagen. För att se OM det kan vara någonting han äter som han får någon allergi av?? Ingen skillnad i slutet på månaden...


Mvh anaby  

Av anaby - 22 december 2011 00:56

Jag tänkte för mig egen skull göra en sammanställning om vad och hur jag har gjort under muggresans gång. För att underlätta om vad som kan tänkas fungera om det ev. dyker upp igen under våren...Förhoppningsvis inte!!! Men man vet ju aldrig...


Jag upptäckte under början på juli att T hade lite mugg på höger bakben...ett vitt ben. Under hela juli smordes han in med salicylsyrevaselin dagligen.... och tvättades ca var 3:e dag med PROB-schampo och smordes med PROB-salva den dagen. Han hade svarta envisa krustor som jag upplevde försvann bra med hjälp av vaselinet..men tyvärr läkte det inte ut med hjälp av PROB-salvan   


Han får även lite på höger fram och vänster bak...inte mycket men tillräckligt för att det måste behandlas och inte bli mer  Han har ingen svullnad eller irritation i något ben under juli månad.


Mvh anaby    

Av anaby - 21 december 2011 20:03

Jag har tänkt skriva ner VAD jag har behandlat T med under denna otroligt besvärliga muggresa som vi har haft...den börjde redan under juli månad   Speciellt för min egen skull kan det vara bra att ha alla behandlingar nerskrivna på papper  Om det händer igen vet jag vad jag INTE ska prova och framför allt VAD som funkar på T!!! För det jag har insett under resans gång är att det som funkar på en häst...kanske inte alls funkar på en annan...osv Jag har haft en fantastiskt bra veterinär som har hjälpt mig mycket!! Vilket jag är otroligt tacksam över  

Är det lugnt på jobbet inatt börjar jag skriva ner lite och lägga in på bloggen  Jag kommer sedan att försöka skriva ner lite varje dag under julledigheten...det gäller att skriva medans man kommer ihåg allt 

Mvh anaby    

Av anaby - 21 december 2011 16:48

Nu har jag jobbat 2 nätter och har 2 nätter kvar att jobba!!! Halvtid med andra ord   Jag ska jobba inatt och sedan är jag ledig en natt innan jag slutligen jobbar fredagnatt och efter det går på långledighet Det känns fantastiskt bra kan jag säga!!!

Imorse och igår morse hade jag tur när jag körde hem. På en sträcka med en massa trafikljus och rusningstrafik  och ca 5 km var det GRÖNT ljus hela vägen  Skönt att det flyter på när man kör hem 

Har verkligen sovit som en stock idag!!! Det känns otroligt bra!! Är mycket piggare idag än vad jag var igår trots att jag jobbat 1 natt till?? Kroppen är förunderlig kan man minst sagt säga  

Kom just hem från stallet och har fixat klart allt kring T   Idag smorde jag för första gången med Vegebom salvan...och sedan är han olindad!! Får se hur det ser ut imorgon  ....Ingen av kompresserna som han haft under natten på muggen var minsta lilla gul idag. Så det tolkar jag som ett bra tecken att muggen i princip är borta

Fixade med hö, mockade och fyllde vatten...det gamla vanliga  Skönt när man har gjort klart det!!

Har nu landat hemma och ska äta middag, rugga upp mig och sedan åka på jobbet. Längtar väldigt mycket tills imorgon bitti när jag "går av" jobbet....kan jag ärligt säga  Ska försöka ta mig upp i vettig tid och sedan gå ner till stallet för att rida T en sväng medans det är ljust ute Sedan lär det flyta på med "måsten" resten av dagen,em och kvällen. Är min enda ledig dag före jul så det gäller att vara igång "lagom" så man orkar med resten av veckan  Det löser sig nog 

Nej, gott folk!! Jag önskar er en fortsatt jättebra onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 21 december 2011 02:45

Idag fick jag ett mail att mitt Börjes paket var på väg!! Helt otroligt då jag gjorde beställningen i lördags   Jag tror aldrig att jag har varit med om en sån snabb leverans därifrån någon gång tidigare..då har jag beställt där sedan 1983!!! De har verkligen satsat på att få iväg beställningarna före jul i år  Jag lär nog kunna hämta ut paketet senast på fredag    

Har tittat runt lite  på regntäcken på Horze, Hööks och Börjes i en lite annorlunda färg  Det rosa/svarta på Hööks fanns bara i 155 cm och T behöver 165 cm annars tuggar han ännu mer på täcket då det blir för trångt i bogen  Tyckte dock att det RÖDA regntäcket på Hööks kändes helt ok!! Det finns också i rätt storlek  Får se hur jag gör om/när de Rear ut dem sedan...om T får sig ett rött täcke   Det är absolut ingenting jag måste ha utan i såna fall OM de rear ut dem framöver  Vi får se vad som händer!!! Hittade även ett rött Amigo regntäcke med avtagbar hals till MYCKET bra pris på 2 olika ställen  Är dock inget akut problem utan nu kommer vi att ha 2 extra regntäcken tills vidare....får se om eller hur mycket han demolerar täcken i framtiden  

Jag ska även ut på "färgjakt" under nästa vecka. Måste hitta en fin röd och gul färg till mina schabrak mm som ska färgas framöver   

Nej, nu ska jag in till tvättstugan och göra lite nytta och sedan städa lite innan jag sätter mig framför TV en stund...tills det blir dags att gå "rond"  

Ha en jättebra fortsatt onsdag!!

Mvh anaby  

Av anaby - 20 december 2011 19:00

Jag hade en bra natt på jobbet och har sovit riktigt gott idag   Just om jag var på väg ner till stallet ringde telefonen och det var svärmor nr 2!! Vi fick en mycket trevlig pratstund...länge 

Packade sedan ihop lite grejer och var just på väg ner till stallet igen...när telefonen ringer  Det var L-O som sa att han skulle bli sen hem från jobbet...NU ÄNTLIGEN KOM JAG MIG NER TILL STALLET!!! PUST!!!

Tog av lindorna och såg att muggen såg riktigt bra ut idag  Ingen tvättning endast smörjning och linda ben. Kändes otroligt skönt  Sedan blev det lunch till T, mockning mm. Passade på att "röja" undan lite i skrubben. Just nu har det varit MYCKET sjukvårdgrejer och en ICA-kasse med olika medikament till T  Som tagit upp mycket yta!! Nu ser det betydligt bättre ut!!! Har tagit hem en del grejer som jag vet att jag inte kommer att använda..och sånt som jag kommer att använda senare i vinter...la jag i plastbackarna med lock Blev riktigt bra!!!

När jag landat hemma såg jag att jag hade fått ett paket??? Det visade sig vara Vegebomsalvan (till muggen) som jag beställde i lördags!!! HIMMEL SÅ SNABB LEVERANS  I och för sig tog jag faktura så då kommer det direkt i brevlådan 

   


Det blir otroligt spännande att använda det imorgon!!!


Sedan har jag passat på att skruva ihop flexstigbyglarna som nu är färdig lackerade!! Tada!!


 


Det blev helt ok med svarta plattor mot den havanna-röda-metallicfärgen 


Jag har även ringt till Hovis för att höra om det är ok om han kommer ut vecka 1 och skor T?? Det var inga som helst problem!! Bara att ringa på måndag så bestämmer vi en tid senare under veckan  Härligt då är det klart!!!


Nu sitter jag hemma och har inte hunnit med att äta middag än  Måste svida om till jobbet och sedan skynda mig att äta någonting innan magen knorrar sönder  Åt frukost kl.05.00 på jobbet...och det var ju ett tag sedan!!! Helt och hållet mitt eget fel  Jag har en tendens att glömma bort att äta när det blir lite för mycket runt omkring....speciellt när tiden inte riktigt räcker till  


Nej, nu måste jag lägga på en rem för att hinna med allt innan jag åker till jobbet!!!
Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby           

Av anaby - 20 december 2011 05:26

Jag har inatt klurat på VAD jag ska börja "pyssla" med för någonting på min julledighet?? Har ju en hel del rep som jag har köpt in billigt från Rusta  

Tanken är att jag skulle vilja göra:

  • sidepull (vit)
  • halsring (röd)
  • long reining tömmar (vit)
  • fårskinnspadd (har ett fastsytt på ett schabrak som jag kommer att plocka loss och sedan göra en enklare varitant med bara en uppvikt kant framtill)
  • en ny reflexhuva som är lite stretchigare... och större modell!!!
  • Sy klart fickorna på fleecetäcket som jag kommer att använda till värmedynorna jag köpte under hösten!! Allt är färdigklippt...ska bara sys fast!! Orken har tyvärr trytit en aning....
  • Färga schabrak, fleecelindor och huvor bla rött och gult  Färgmani?? Jag nej, då  
  • Ev. köpa en röd fleecefilt och göra ett rött ländtäcke  Matchingsfreak? Jag nej, då  
  • Sy ett brunt ländtäcke...har nämligen fleece hemma redan  Galen människa? Självklart  

Listan kan göras hur lång som helst  Och jag har säkert glömt bort mycket av det jag har tänkt göra!! Så här ser allafall "planen" ut och jag kommer att göra allt på listan och mer därtill eftersom jag hinner med och lägga ut på bloggen  


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards